سوئد: اولویت اصلی ما عضویت در سازمان ناتو در اسرع وقت است

وزیر دفاع سوئد اعلام کرد اولویت نخست این کشور عضویت سریع در سازمان ناتو است.

جنگ اوکراین باعث شد دو کشور فنلاند و سوئد در حوزه اسکاندیناوی که در تمام طول جنگ سرد موضع بی طرفانه‌ای میان بلوک شرق و غرب داشتند سودای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در سر بپرورانند. گرچه هلسینکی موفق شد روند عضویت خود در ناتو را به سرعت پیش برده و در این نهاد نظامی عضو شود، اما از آنجا که عضویت در ناتو نیازمند موافقت تمامی اعضاست، استکهلم به در بسته ترکیه خورده است. با این حال، مقامات سوئد همچنان بر عضویت در این نهاد نظامی تاکید دارند. 

به گزارش تل تریدر، پال جانسون، وزیر دفاع سوئد امروز (سه شنبه) اعلام کرد همچنان اولویت نخست استکهلم عضویت دائم در سازمان ناتو پیش از نشست بعدی روسای این نهاد نظامی در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی است. 

وی خاطر نشان ساخت: همچنان اولویت اصلی دولت سوئد عضویت در سازمان ناتو در اسرع وقت است. ما امیدواریم این امر تا نشست ویلنیوس محقق شود. عضویت ما در این نهاد نظامی ضروری است. 

این مقام سوئدی با اشاره به مخالفت ترکیه و مجارستان با روند عضویت این کشور در سازمان ناتو، افزود: ما به مواضع این دو کشور احترام می‌گذاریم. با این حال، با تصویب قانون جدید مبارزه با تروریسم در پارلمان امیدواریم دستکم باعث جلب نظر آنکارا و پایان مخالفت این کشور در روند عضویت خود در ناتو شویم. 

نشست ویلنیوس قرار است ۱۱ و ۱۲ ژوئیه با حضور رهبران ائتلاف ناتو از جمله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برگزار شود. 

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو و آمریکا از بزرگترین حامیان پیوستن سوئد در این نهاد نظامی هستند. با این وجود، براساس منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، عضویت هر کشور جدید در این نهاد نظامی نیازمند رای موافق تک تک اعضاست. از این رو، ترکیه که همواره سوئد را متهم به پناه دادن به تروریست‌های حزب کارگران کردستان (پ ک ک) کرده است در روند عضویت استکهلم سنگ اندازی می‌کند.

برچسب ها: سوئد ، ناتو ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار