کدام کشورهای جهان موشک هایپرسونیک دارند؟

موشک‌هایی با سرعت ۱.۳ تا ۵ ماخ در محدوده سوپرسونیک (ابرصوت) قرار می‌گیرند.

موشک‌هایی با سرعت ۵ تا ۱۰ ماخ در محدوده هایپرسونیک (مافوق صوت) قرار دارند. هر ماخ حدوداً ۳۴۰ متر بر ثانیه است. اکنون ایران با موشک فتاح با سرعت ۱۳ ماخ وارد باشگاه دارندگان هایپرسونیک شده است.

صبح امروز موشک هایپرسونیک «فتاح» با حضور ریاست جمهوری کشورمان در نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد. نام این موشک از سوی رهبر انقلاب انتخاب شده است. فرمانده نیرو هوافضای سپاه در رابطه با این موشک گفت: سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است. موشکی که دارای چنین سرعتی باشد، مقابله با آن ناممکن خواهد بود. همچنین برد این موشک هزار و ۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به‌صورت دقیق اصابت می‌کند.

روسیه: این کشور تحقیقات پیرامون هایپرسونیک را از دهه ۱۹۸۰ میلادی شروع کرد. [۱]ارتش روسیه خرداد ۱۳۹۶ اعلام کرد که موشک هایپرسونیک «زیرکن» را آزمایش کرده است. [۲]البته اولین پرتاب رسمی زیرکن به پاییز سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد. [۳]نیرو‌های مسلح این کشور اسفند ۱۳۹۶ اعلام کردند که موشک هایپرسونیک کینژال (خنجر) را نیز با موفقیت آزمایش کرده‌اند. [۴]«آوانگارد» موشک هایپرسونیک دیگر ارتش روسیه است که پاییز ۱۳۹۸ وارد نیرو‌های مسلح روسیه شد.

سرعت موشک زیرکن ۸ ماخ، کینژال ۱۰ ماخ و آوانگارد ۲۷ ماخ عنوان شده است.

چین: گلایدر هایپرسونیک نیرو‌های مسلح چین ملقب به DF-ZF است که با موشک بالستیک سوخت جامد DF-۱۷ ترکیب می‌شود.

موشک‌های هایپرسونیک ۲ دسته‌اند: اول؛ موشک‌های کروز هایپرسونیک که در نزدیکی سطح زمین پرواز می‌کنند. دوم؛ موشک‌هایی که حرکت گلایدری دارند. در این حالت موشک هایپرسونیک به وسیله یک موشک بالستیک نظیر DF-۱۷ تا ارتفاع چند کیلومتری زمین بالاتر می‌رود و سپس از آن جدا می‌شوند.

موشک هایپرسونیک چین در سال ۲۰۱۴ اولین پرواز خود را انجام داد. [۵]این موشک از روز یکم اکتبر ۲۰۱۹ (مهرماه ۱۳۹۸) عملیاتی شد. [۶]مقامات آمریکایی می‌گویند که پکن بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ صد‌ها آزمایش تسلیحات هایپرسونیک انجام داده است. [۷]سرعت موشک DF-ZF بین ۵ تا ۱۰ ماخ عنوان شده است.

کره شمالی: کره شمالی مهر ۱۴۰۰ اعلام کرد که موشک هایپرسونیک تحت عنوان «هواسونگ-۸» را آزمایش کرده است. [۸]این کشور دی ماه ۱۴۰۰ نیز خبر داد که یک موشک هایپرسونیک دیگر مشابه «هواسانگ ۸» آزمایش کرده است.

سرعت «هواسانگ ۸» ۱۰ ماخ عنوان شده است.

ایالات متحده آمریکا: آمریکا در رقابت تسلیحات مافوق صوت از رقبای شرقی عقب افتاده است. نیرو‌های مسلح آمریکا در سال مالی ۲۰۲۲ میلادی بالغ بر ۳.۸ میلیارد دلار برای توسعه تسلیحات هایپرسونیک و ۲۴۷ میلیون دلار دیگر برای تحقیقات دفاعی هایپرسونیک درخواست کرده بودند.

عمده تسلیحات هایپرسونیک آمریکا در مرحله توسعه یا آزمایش هستند. نیرو هوایی آمریکا آذر ۱۴۰۱ مدعی شد که برای اولین بار، موشک هایپرسونیک AGM-۱۸۳ ARRW با موفقیت کامل آزمایش کرده است. [۹]سایت رادیو فردا وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آذرماه ۱۴۰۱ در رابطه با موشک‌های هایپرسونیک این کشور نوشت: «نیروی هوایی آمریکا خبر داد که برنامه ساخت موشک‌های بالیستیک هوا به زمین هایپرسونیک این کشور مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به مرحله عملیاتی شدن نزدیک شده است. این سلاح جدید AGM-۱۸۳ ARRW نام دارد و بدنه آن توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است.»

سرعت ARRW عدد ۵ ماخ عنوان شده است.

 امروز ایران به عنوان پنجمین کشور به باشگاه دارندگان تسلیحات موشکی هایپرسونیک در جهان پیوست. [۱۰]

شناسنامهٔ هایپرسونیک ایرانی

شناسنامهٔ هایپرسونیک ایرانی

سردار حاجی زاده امروز ایران را در زمره ۴ کشور دارنده جهان شمرد. وجود هایپرسونیک در کشور‌های چین و روسیه تثبیت شده، ولی کشور‌هایی نظیر کره شمالی و آمریکا فعلاً در حد ادعاست.

استرالیا، هندوستان، فرانسه، آلمان و ژاپن در مسیر توسعه فناوری تسلیحات هایپرسونیک هستند. رژیم صهیونیستی و کره جنوبی آنچه «تحقیقات بنیادی» در مورد تسلیحات موشکی مافوق صوت توصیف شده را انجام داده‌اند.

منبع: فارس

برچسب ها: موشک ، هایپرسونیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
آمریکا ۲۴۷میلیون دلار هزینه سیستم و پدافندی کرده که بتواند این موشکها را ساقط و کنترل بکند.مطمئن هستم در آینده بسیار نزدیک کارایی این موشک‌ها را کم‌ اثر و به کنترل خود در خواهد آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
هر روز (ماه و سال که اصلا معنی نداره تو این شتاب تکنولوژی) خلاصه هرروز داره موشک و... جدیتر و با قابلیتهای جدید رونمایی میشه (منظورم هرکشوری نه فقط ایران) اونوقت آمریکا تا بخواد سامانه مقابله با این موشکها رو بسازه موشکهای جدیتر و پیشرفته تر (مثلا موشک با سرعت برق با قابلیتهای ....)ساخته شده که آمریکا بعد دوباره باید هی تلاش کنه ضد موشک بسازه.:)) حالا هنوز هایپر سونیک هم نداره و فعلا داره میسازه و وقتی ساخت و ادعاش ثابت شدکه ساخته اونوقت بره سراغ ضد موشک هایپر!!! مگه کشور ما ادعا نکرد که ساخته بعد آمریکا و اسرائیل و حتی غرب گداها و...میگفتن بلوف میزنه؟؟! تا اینکه آزمایش شد و دیدن و لال شدند !
Iran (Islamic Republic of)
علی نوعی
۰۱:۵۱ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام آفرین هزارآفرین بردانشمندان ایرانی به ایرانی بودن افتخارمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
سلام قابل تقدیر است افرین بر شما
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۰:۰۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
از آزمون جذب معلمان ابتدایی و آموزگاران چرا خبری بیرون نمی آید. برای پسرم یک سال قبل خواستگاری از دختری نمودیم.مادرش هنوز که هنوز جواب خواستگاری ما را بواسطه ی شغل فرزندم نداده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تبریک میگم

زنده باشین دانشمندان ایرانی

موشک جواب موشک
Iran (Islamic Republic of)
امیرشکاری
۲۰:۵۵ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
چ فایده وقتی تورم و گرونی داره بیداد میکنه، چ فایده؟ اصلا بمب اتم درست کنید اندازه جمعیت جهان،وقتی ادما زیر فشارن چ فایده،بجای اینا، ب مردم برسید شرایط اقتصادی گرونی کنترل کنید،فرار مالیات اختلاس بگیرید، خیلی بهتر از ایناس،مهمتر از بمب موشک، روان مردم ایرانه،اقتصاد ما شهروندای ایرانه،خط فقر ۴ نفره شده ۵۰ میلیون انوقت.......؟؟مردمو دریابید مررردمو؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پدرام
۱۲:۰۱ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
هرچیزی جای خودش و مربوط به افراد خودشه
تسلیحات نظامی و پیشرفتش ربطی به جاهای دیگه ندارد
هر چیزی جای خودش باید پیشرفت کنه همین که داریم پیشرفت میکنیم باید ممنون زحمات این افراد باشیم و اونایی هم که کم کاری می‌کنن باید ببینند و خجالت بکشند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
همه مسائل و مشکلات قابل حل شدن هست یکم همت و تلاش میخواد ، حذف مسئله یا کتمان آن ساده ترین روش حل آن که بعضی ها استادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
قبل اینکه اسراییل به همچین فناوری های دست پیدا کنه پیش دستی کنیم حمله کنیم و با کمترین خسارت از روی زمین به گفته فرمانده قوا محوش کنیم تا همه دنیا آسوده بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
هرچی از نظر نظامی قول بشید اما مردم تو محدودیت و فشار باشند یک ریال ارزش نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
سخن شما کاملا درست و بجا ،ولی ضعیف باشی له میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
فشار اقتصادی و جنگ روانی با ماهواره و اینترنت تنها کاریه که از دست رژیم جلاد آمریکا برمیاد. تبلیغ شبانروزی اینکه همه مسئولان دزدن_ همه شون خوردن_ همه شون بردن.... این چرندیات رو دیگه گوسفند هم باور نمیکنه مگه خیلی گوسفند باشه!