درخواست کشور‌های اروپای شرقی برای روشن شدن راه پیوستن اوکراین به ناتو

کشور‌های شاخه شرقی ناتو خواستار همکاری و گسترش روابط این ائتلاف با کشور اوکراین شدند.

بزرگترین استراتژیست‌های رئالیست جهان از جمله «جان مرشایمر» سردمدار رئالیسم تهاجمی تا «هنری کسینجر» تنها وزیر خارجه رئالیست دولت آمریکا در طول جنگ سرد، بر این باورند گسترش ناتو به مرز‌های روسیه و تلاش برای عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی دلیل بروز جنگ اوکراین است. با این حال ۱۵ ماه جنگ در اوکراین نیز باعث نشده است رهبران ناتو از تصمیم خود بازگردند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشور‌های اروپای شرقی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (سه‌شنبه) خواستار روشن شدن راه پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی در نشست بعدی رهبران ناتو در ماه ژوئیه در لیتوانی شدند. 

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که اعضای ناتو با یکدیگر درباره روند عضویت نهایی اوکراین در این ائتلاف نظامی اختلاف شدید دارند و حتی خود مقامات کی‌یف بر این موضوع اذعان دارند که در شرایط فعلی که این کشور در حال نبرد با روسیه است عضویت در ناتو امری بعید است. 

رهبران کشور‌های شاخه شرق اروپای عضو ناتو که بیشترشان با اوکراین مرز مشترک دارند، امروز با حضور در «براتیسلاوا» پایتخت اسلواکی در حضور «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو خواستار برداشته شدن گام‌های بیشتر به منظور عضویت کی‌یف در این ائتلاف نظامی شدند. 

«زوزانا چاپوتووا» رئیس‌جمهور اسلواکی که کشورش میزبان این نشست بود در یک کنفرانس خبری به رسانه‌ها گفت: «ما طرفدار تقویت روابط با اوکراین از طریق کمک‌های عملی ملموس و نیز نزدیک کردن روابط میان ناتو و کی‌یف هستیم. این به معنای گسترش ناتو به مرز‌های روسیه نیست.»

کشور‌های شاخه شرقی سازمان ناتو شامل بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی می‌شود که به کشور‌های بخارست ۹ شهرت دارند و از بزرگترین حامیان اوکراین در جنگ با روسیه محسوب می‌شوند. 

براساس ماده ۵ منشور ناتو که روح این ائتلاف نظامی نیز خوانده می‌شود، جنگ یک کشور علیه یکی از اعضا، جنگ علیه تمامی اعضا محسوب شده و تمامی کشور‌های عضو با متجاوز وارد جنگ می‌شوند. از آنجا که اوکراین هم اینک در حال جنگ با روسیه است، ورود کی‌یف به این ائتلاف نظامی به معنای مقابله مستقیم مسکو و ناتو خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار