۱۵۰ شهرستان در کشور پزشکی قانونی ندارند

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: طی هماهنگی و توافق با وزارت بهداشت برای ۶۹ شهرستان کم برخوردار، ۶۹ سهمیه دانشجوی پزشکی در نظر گرفته شد.

عباس مسجدی با اشاره به فعالیت سازمان پزشکی قانونی در حوزه فرآوری بافت، گفت: بحث فرآوری بافت در یک جمله بافت‌های فرآوری شده مختلفی هستند که در حوزه جراحی‏‌های ارتوپدی، دندان پزشکی، تعویض دریچه در جراحی‏‌های قلب و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: با مراکز، نهاد‌ها و سازمان‎های مختلفی در خصوص این موضوع توافقاتی صورت گرفت و تفاهم نامه‎هایی منعقد شد، اما به دلیل عدم همکاری‏ مناسب در این زمینه توسط طرفین قرارداد، تاخیر‌هایی در انجام اقدامات لازم در این حوزه و پیشرفت کار منطبق بر برنامه به وجود آمد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه دانش فنی و بافت‌های لازم برای اجرای اقدامات تخصصی در حوزه فرآوری بافت در سازمان پزشکی قانونی وجود دارد، تصریح کرد: صرفا به دلیل نداشتن منابع و اعتبار مالی و عدم تخصیص بودجه مناسب در این رابطه برای ساخت اتاق پاک (فضای محافظت شده برای جلوگیری از ورود آلودگی‌ها مختص صنایع حساس مانند داروسازی) و تهیه تجهیزات پزشکی، برنامه‎های ما در سازمان پزشکی قانونی کمی به تاخیر افتاد.

مسجدی ادامه داد: پس از بررسی‎های مختلف در نهایت با دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم و قراردادی منعقد شد، بسیاری از مقدمات انجام کار در حوزه فرآوری بافت از جمله مکان یابی، مشخص شدن پیمانکار ساخت اتاق پاک و سایر اقدامات لازم به انجام رسید و در حال حاضر فعالیت در این بخش طبق برنامه در حال انجام است. 

وی افزود: در صدد این هستیم که تا پایان سال ۱۴۰۲، اولین محصول تولید این مجموعه در حوزه فرآوری بافت را به بازار ارائه دهیم، در حال حاضر دو شرکت خصوصی در کشور در حوزه فرآوری بافت فعال هستند و طی ۲ سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار بیمار از محصولات بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی استفاده کرده‌اند. افزایش قیمت این محصولات از جمله دلایل عمده‌ای است که موجب شده تا سازمان نسبت به ورود به این حوزه اقدام کند تا در کنار کمک به کاهش هزینه نهایی و کمک به بیماران، به رفع نیاز داخلی و حل مشکل تعداد بیشتری از هموطنان نیازمند به این خدمات کمک نماید. 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اجرای همایش طب و قضا در سال جاری، تصریح کرد: فقه، پزشکی و حقوق سه‎ دانشی است که اقدامات سازمان پزشکی قانونی بر مبنای این سه حوزه در حال انجام است.

مسجدی بیان کرد: همایش طب و قضا محملی برای طرح مطالب علمی مورد چالش در این سه بخش است و اندیشمندانی از هر سه حوزه با شرکت در این همایش و ارائه مقالات به ارائه دیدگاه‌های خود در زمینه موضوعات همایش می‌پردازند؛ به عنوان مثال در این همایش مباحثی همچون اهدای جنین، زندگی نباتی، بحث ملال جنسیتی، سقط جنین و ... مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هفتمین همایش طب و قضا در سال ۱۴۰۲ در هفته قوه قضاییه در تهران برگزار خواهد شد، گفت: این همایش با حضور قضات، جامعه پزشکی و علمای حوزه علمیه کشور برگزار خواهد شد و در خصوص مطالب مختلف پزشکی قانونی بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت و در نهایت برخی از این موارد به دستورالعمل برای انجام ماموریت‎های ما در سازمان پزشکی قانونی تبدیل خواهد شد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به مشکلات موجود در این سازمان و با بیان اینکه کار در این سازمان برای همکارانم دارای جذابیت نیست، تصریح کرد: صعوبت کار در سازمان و مباحث مالی بیشترین علت عدم جذابیت و ماندگاری نیروی فنی و متخصص در سازمان است و این موضوع باعث شده تا با چالش‎های جدی در حوزه جذب و نگه‌داشت نیروی انسانی مواجه شویم.

وی افزود: کار در سازمان پزشکی قانونی، علاقه و اخلاص می‎خواهد، یک پزشک می‎تواند به جای اینکه در سازمان پزشکی قانونی کار کند، در محیط درمانی فعالیت کند و از درآمد بیشتری نیز برخوردار باشد.

مسجدی ادامه داد: ۱۵۰ شهرستان در کشور مرکز قضایی دارد، اما پزشکی قانونی ندارد، در بسیاری از شهر‌های ما مراکز به صورت تک پزشک فعال هستند و همکار پرتلاش ما حتی نمی‎تواند به مرخصی برود چرا که نیروی جایگزین برای وی در شهر محل خدمتش وجود ندارد. در بسیاری از شهر‌های پرجمعیت، حجم پرونده‎های موجود بیش از ۳ برابر استاندارد‌های کاری تعریف شده است. 

وی افزود: هیچ مراجعه کنند‌ه‌‏ای در زمان مراجعه به ما خوشحال و دارای وضعیت مناسب روحی و روانی نیست، چرا که یا عزیزش را از دست داده، یا مصدوم و مجروح حادثه‌ی تصادف و یا نزاع است، لذا در حین دریافت خدمت، حزن و اندوه آن به پزشکان و سایر همکاران نیز منتقل می‌‏شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: این عدم جذابیت باعث شد تا حتی در فراخوان‏‌های استخدامی که اعلام کردیم، متقاضی به تعداد کافی اعلام آمادگی ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
پزشکی قانونی یا هر مرجع یا موسسه تحقیقاتی یا درمانی دیگر با رضایت اولیاء اموات یا مجوز کدام مرجع قانونی اقدام به برداشت بافت از اجساد میکند ؟
برداشت قرنیه و .... بدون کسب رضایت جنایت بر اموات محسوب میگردد و مغایر موازین اخلاقی و کنوانسیونهای بین المللی است .
آخرین اخبار