سرقت سرب های بیمارستان امام رضا پای کارشناسان سازمان انرژی اتمی را به کرمانشاه باز کرد

موضوع سرقت سرب‌های بکار رفته در اتاق رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) چند روزی است نگرانی‌هایی را برای کادر درمان این بیمارستان ایجاد کرده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که چندی پیش خبری مبنی بر سرقت سرب‌های اتاق رادیو تراپی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه و نشت اشعه به بیرون اتاق منتشر شد.

متعاقب آن قباد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نشستی خبری با تایید خبر سرقت و نشت صورت گرفته، اعلام کرد که هنوز هیچ مستندی از آسیب‌های احتمالی این موضوع به افراد حاضر در محیط اطراف واحد رادیوتراپی وجود ندارد و تمام صحبت‌ها در این زمینه در حد احتمالات است. 

استاندار کرمانشاه ۱۳ خرداد برای بررسی موضوع سرقت سرب‌های واحد رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) راهی این بیمارستان شد و یک تیم ویژه را مامور پیگیری این موضوع تا رسیدن به نتیجه نهایی کرد.

آیت الله علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه هم خواستار پیگیری جدی موضوع توسط دستگاه‌های مربوطه شد.

در ادامه ماجرا، چند روز پیش تیمی از کارشناسان سازمان انرژی اتمی برای بررسی موضوع و به ویژه رسیدن به این نکته که نشت صورت گرفته مخاطراتی برای افراد در معرض داشته یا خیر، وارد کرمانشاه شدند.

عصر امروز (پنجشنبه) کارشناسان واحد قانونی انرژی اتمی ایران که برای بررسی این موضوع به کرمانشاه آمده بودند، در نشستی به بیان نتایج بررسی‌هایشان پرداخته و به سئوالات جمعی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها هم پاسخ دادند.

قباد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کارشناسان اعزامی به استان طی سه روز با دستگاه‌های دقیق میزان نشت اشعه را در قسمت‌های مختلف بیمارستان اندازه گیری کردند و امیدوارم حاصل تحقیقات و تلاش هایشان به شفاف سازی این موضوع در جامعه کمک کند.

کارشناسان واحد قانونی انرژی اتمی ایران به بیان اقدامات انجام شده پرداخته و عنوان کردند: طبق بررسی‌های انجام شده با لحاظ کردن بدترین شرایط - فردی از زمان سرقت سرب‌ها در قسمت بالای اتاق درمان بطور مستمر حضور داشته باشد- حداکثر پرتوگیری افراد از این حادثه ۴ میلی سیورت تخمین زده شده و این در حالیست که یک فرد در ایران در طول یک سال به طور متوسط از منابع طبیعی ناشی از پرتو‌های کیهانی و منابع دیگر همچون مواد غذایی ۳ میلی سیورت پرتوگیری دارد، لذا میزان تخمین زده شده پرتوگیری از این حادثه تفاوت قابل ملاحظه‌ای با متوسط پرتوگیری از منابع طبیعی نداشته و جای نگرانی وجود ندارد.

کارشناسان واحد قانونی انرژی اتمی ایران تاکید کردند که این میزان پرتوگیری باعث ایجاد تاثیر قابل اندازه گیری روی سلامت افراد نخواهد شد.

آنان با بیان اینکه این سرقت باعث نشت اشعه از سقف اتاق درمان (اتاق رادیو تراپی) بیمارستان شده، در خصوص شعاع نشت اشعه هم عنوان کردند: نشت پرتو در بالای اتاق درمان و در ابعاد اتاق درمان در زمانی که دستگاه رادیوتراپی فعال بوده تایید شده است، اما میزان آن براساس اندازه گیری صورت گرفته و در بدترین حالت در نظر گرفته شده برابر ۴ میلی سیورت تخمین زده می‌شود که نگران کننده نیست.

کارشناسان واحد قانونی انرژی اتمی تاکید کردند که پرتو‌های اشعه ایکس درمانی سبب پرتوزایی در مردم نمی‌شود و این تصور که فردی بواسطه حضور در آن محل پرتوزا شده، تصور غلطی است.

آنطور که کارشناسان واحد قانونی انرژی اتمی می‌گویند، در مدت حضورشان در بیمارستان امام رضا (ع)، اطلاعات تمام بیمارانی که در این مدت-از زمان سرقت تاکنون- تحت پرتودرمانی قرار گرفته اند، از حیث مقدار اشعه‌ای که به هر بیمار تابانده شده، نوع انرژی که دریافت کرده، جهت تابش و... مورد بررسی قرار گرفته و براساس این اطلاعت محاسبه شده که چه مقدار اشعه به محلی که بیشترین نشت را داشته، نشت پیدا کرده که این میزان معادل ۴ میلی سیورت تخمین زده شده است.

این کارشناسان در خصوص میزان نشت صورت گرفته به پاوین کارورزان خانم که باعث ایجاد نگرانی‌هایی بین آنان شده نیز عنوان کردند: اگر چه این پاوین روی سقف اتاق درمان (اتاق رادیوتراپی) قرار نداشته و فاصله زیادی از محل نشت داشته، با این حال اندازه گیری از آن محل هم صورت گرفته که نتایج حاصله نشان داده که از معیار مورد پذیرش کمتر و قابل توجه نبوده و جای نگرانی نیست.

آنان مقایسه این نشت با فاجعه چرنوبیل را نادرست و غیرعلمی عنوان کرده و گفتند: فاجعه چرنوبیل انفجار در یک نیروگاه هسته‌ای بود که منجر به نشر مواد رادیو اکتیو و آلوده شدن منطقه وسیعی شد، اما این حادثه نشر اشعه ایکس درمانی آن هم تنها در سطحی محدود - بالای سقف اتاق درمان- بوده و مقایسه این دو به هیچ وجه درست و علمی نیست.

کارشناسان واحد قانونی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه این موضوع جای نگرانی خاصی ندارد، عنوان کردند: البته پرتوگیری افراد از این رخداد قابل توجیه نیست و باید تلاش جدی شود که از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار