صادر شدن ۷۵ درصد محصولات تولیدی سنقر و کلیایی به خارج از شهرستان

فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی از صادر شدن ۷۵ درصد محصولات تولیدی این شهرستان به خارج از شهرستان خبر داد.

علی قربانی، فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی عصر امروز (۱۸ خرداد) در نشست شورای اداری شهرستان سنقر و کلیایی که با حضور استاندار کرمانشاه برگزار شد، با اشاره ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه‌های مختلف، گفت : کشاورزی یکی از ظرفیت‌های مهم سنقر و کلیایی است، به گونه‌ای که ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در این شهرستان داریم. 

وی از نخود دیم و آفتابگردان به عنوان محصولات مهم کشاورزی این شهرستان نام برد و افزود: حدود ۷۵ درصد از محصولات کشاورزی شهرستان به خارج از آن صادر می‌شود. 

فرماندار سنقر و کلیایی ادامه داد: از طرفی شهرستان سنقر و کلیایی با وجود ۳۱۵ هزار راس دام، قطب دامپروری استان به شمار می‌رود و ظرفیت‌های بالایی در این زمینه دارد. 

وی از فرش سنقر و کلیایی هم به عنوان یکی از برند‌های ناب و مهم این شهرستان نام برد.

قربانی به ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه معدن و گردشگری اشاره کرد و افزود: در بحث گردشگری کوه‌های سهیل و دالاخانی ظرفیت مهمی برای توریسم ورزشی هستند و سد‌های جامیشان و سلیمانشاه هم می‌توانند قطب گردشگری آبی باشند. 

وی به بیان پاره‌ای از نیاز‌ها و مشکلات این شهرستان هم پرداخت و اظهار کرد: علیرغم اینکه در حال حاضر شهرستان ما بعد از کرمانشاه با ۷۷۳ کیلومتر بیشترین میزان راه را در استان دارد، اما باتوجه به اینکه این شهرستان مرکز ثقل بین سه استان کرمانشاه، همدان و کردستان است و از طرفی در مسیر تردد زوار قرار دارد، مطالبه اصلی مردم آن تکمیل پروژه دوبانده سازی مسیر سنقر و کلیایی به بیستون است. 

فرماندار سنقر و کلیایی دومین مطالبه این شهرستان را احداث تصفیه خانه آب شرب در این شهرستان اعلام کرد و گفت: باتوجه به نیاز‌های آبی این شهرستان درخواست احداث این تصفیه خانه را داریم.

وی اضافه کرد: در خشکسالی سال گذشته ۵۰ روستای این شهرستان با مشکل بی آبی مواجه شدند که برای رفع این مشکل هم با تانکر سیار به آن‌ها آبرسانی کردیم، لذا احداث مجتمع‌های آبرسانی را در این روستا‌ها در دستور کار قرار گرفته که درخواست تسریع در اجرای آن را داریم.

قربانی تسریع در روند احداث شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب سنقر و کلیایی را به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های این شهرستان عنوان کرد و افزود: شبکه جمع آوری فاضلاب شهرستان حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه تنها حدود ۱۵ درصد است و برای تکمیل آن به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

وی تاکید کرد: درصورتی که این تصفیه خانه راه اندازی شود، از پسآب آن می‌توانیم برای فعالیت‌های پتروشیمی استفاده کنیم. 

فرماندار سنقر و کلیایی به آخرین وضعیت پروژه احداث کمربندی شرقی سنقر اشاره‌ای داشت و گفت: عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۳۸۱ آغاز شده که حدود ۹۵ درصد آن اجرا شده، اما برای ادامه پروژه باید دو پل روگذر احداث شود که حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. 

 وی تاکید کرد: باتوجه به اهمیتی که این پروژه برای شهرستان دارد، درخواست می‌کنیم که تکمیل آن در دستور کار قرار گیرد.

قربانی به وجود ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده در مرکز شهر سنقر اشاره کرد و گفت: حدود ۶۰ هکتار از این میزان آمیخته به بافت تاریخی است که برای بازسازی و ساخت و ساز در آن‌ها با مانع میراثی مواجه هستیم که امیدواریم میراث فرهنگی در این زمینه همکاری کند. 

 وی حل مشکل تامین آب شرب شهر سطر، تسریع در تکمیل ساختمان نیمه کاره دارالقرآن، رفع مشکل اینترنت برخی روستا‌های شهرستان، بازسازی ساختمان فرسوده فرمانداری، تبدیل زمین‌های دیم شهرستان به زمین آبی، ساخت مصلا و ... را از دیگر مطالبه‌های شهرستان عنوان کرد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.