ضعف کشور ایران در زمینه غربالگری نسبت به کشور‌های پیشرفته

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در کشور در زمینه غربالگری نسبت به کشور‌های پیشرفته ضعیف هستیم بر تقویت این بخش تاکید کرد و گفت : با غربالگری می‌توان از ابتلای افراد به بیماری پیشگیری کنیم.

قباد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در دومین نشست هم اندیشی روسای سازمان‌های نظام پزشکی کشور در هتل پارسیان کرمانشاه، گفت : غربالگری در پیشگیری از ابتلای افراد به سرطان و بیماری‌های غیرواگیر موثر است و از این رو باید غربالگری را جدی بگیریم و آن را تقویت نماییم.

وی با بیان اینکه افراد زیادی به بیماری‌هایی نظیر فشار خون و دیابت مبتلا هستند و از بیماری خود آگاه نیستند، گفت: باید این گونه بیماران به سرعت شناسایی و درمان شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سخنانش بر اجرای جامع و کامل طرح نظام پزشک خانواده تاکید کرد و از مجلس شورای اسلامی و دولت خواست اعتبارات اجرای این طرح را اختصاص دهند.

محمدی افزود: اجرای طرح نظام پزشک خانواده باعث می‌شود تا در ارائه خدمات سلامت به سطح استاندارد برسیم.

وی جامعه پزشکی را پرافتخار و مورد احترام مردم دانست و گفت: افتخارات این جامعه باعث روی آوری بسیاری از مردم به سمت تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سیستم ادغام شده آموزشی و بهداشتی درمانی کشور را منجر به کسب افتخارات فراوان در سال‌های بعد از انقلاب دانست و گفت: این سیستم به خوبی در کشور جواب داده و در سال‌های اخیر پزشکان و محققان بسیار خوبی را در کشور تربیت کرده ایم.

محمدی بر احصای تهدیدات در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: اینکه دانش آموزان بسیاری تمایل به تحصیل در رشته تجربی و سپس حوزه پزشکی دارند تهدیدی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

وی عدم تمایل پزشکان عمومی به تحصیل در برخی از رشته‌های تخصصی را از دیگر تهدیدات دانست و تصریح کرد: در رشته‌هایی از جمله بیهوشی و جراحی قلب مشکل جدی داریم، چون در سال‌های اخیر تمایلی برای تحصیل در این رشته‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول افزایش رشته‌های پزشکی بدون توجه به کیفیت آموزشی را از دیگر تهدیدات دانست و افزود: این افزایش ظرفیت نباید منجر کیفیت آموزشی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی به موضوع زیرمیزی و دریافتی‌های اضافی در حوزه درمان اشاره کرد و با تاکید بر رعایت مسائل اخلاقی در حوزه درمان، تصریح کرد: البته تعرفه‌های پزشکی بسیار پایین و در حد شان و زحمات جامعه پزشکی نیست، اما نباید دلیلی برای کار خلاف اخلاق باشد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار