حجت‌الاسلام پناهیان:

هنرمندان، پیامبران امروز جوامع بشری هستند

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: الان خدایان و پیامبران جوامع بشری هنرمندان هستند و مردم به سلبریتی‌های هنرمند توجه دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در هیئت هنر درباره تحول در ادبیات دین گفت: ما نیاز به تحول در ادبیات دینی داریم. تحول در ادبیات صرفاً تحول در لفظ نیست، بلکه باید زاویه دید در مقابل افکار غیر دینی و بیان دینی متفاوت باشد.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: زاویه دید و ادبیاتی که الان رایج است، اگرچه درست است و علما زحمات بسیاری کشیدند، اما جزو همه دین نیست. همه آنچه باید از دین گفته شود، در ادبیات دین نیست. حتی دقیق‌ترین تعابیر دینی از این زاویه دید رایج بیان نشده است؛ بلکه زاویه دید بهتری وجود دارد، که با حقایق دینی نزدیک‌تر است و گویاتر هم هست.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر پیش از این با آن زاویه دید صحبت نمی‌شد، بخاطر سطح جامعه بوده است. الان سطح جامعه افزایش یافته است. ما در موقعیت‌هایی قرار داریم، که حرف‌های نو از دین برایمان لازم است. حرف نو به معنای سخنان خارج از دین نیست! دین که فقیر نیست. آنقدر بخش‌های زیبایی در دین هست، که گفته نشده است. 

به گفته وی، الان در دنیا لذت‌گرایی، هیجان‌گرایی و زیبایی‌گرایی مطرح است. الان خدایان و پیامبران جوامع بشری هنرمندان هستند. مردم به سلبریتی‌های هنرمند توجه دارند. الان در جهان اوقات فراغت بیشتر شده و رد و بدل کردن اطلاعات در زمینه زیبایی، لذت‌جویی و هیجان افزایش یافته است. آیا باید الان مثل سابق که دین را در مقابل مارکسیست‌ها بی مزه توضیح می‌دادند، توضیح داد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار