فرسایش وحشتناک خاک در سرخس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: برنامه جهت کنترل بیابان‌ها در دست اقدام است و رایزنی‌ با کشورهای همسایه جهت کنترل شن‌های روان را شروع کرده‌ایم.

طی دو هفته اخیر در شهر مشهد و برخی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی شاهد گرد و غبار و افزایش آلایندگی‌ها بودیم تا جایی که برخی نهاد‌ها تعطیل شدند، در حال حاضر موضوع ورود گرد و غبار برخی موارد منشا خارجی و از دشت قره‌قوم است اما در سطح استان خراسان رضوی نیز کانون‌های فرسایش بادی داریم که با کوچک‌ترین نسیمی فعال می‌شوند.

موضوع تاغ‌کاری در سطح استان خراسان رضوی بیش از ۵۰ سال سابقه دارد و در اوایل دهه ۴۰ حرکت شن‌های روان در دشت عمرانی باعث شد تا اولین مرکز تاغ و نهال کار در این شهرستان احداث و اقداماتی را انجام دهند.

محسن فنودی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی در همین خصوص گفت: میانگین فرسایش بادی کشور ۳۵ تن در هکتار است که در سرخس و برخی مناطق حساس استان در سنوات خشک اخیر به بیش از ۵۰ تن گاهی می‌رسد و در بازنگری مطالعات کانون‌های بحرانی استان در سال ۹۷ کانون‌های بحرانی به ۳۰ مورد در ۲۲ شهرستان رسیده که قبلا ۱۵ کانون بیشتر نبود.

وی ادامه داد: با اعتبارات ابلاغی سنواتی بیش از ۱.۵ میلیون هکتار در بیابان‌های استان اعمال مدیریت و احیا و کنترل با انجام پروژه‌های مختلف صورت گرفته که استان ما با ۵۹۰ هزار هکتار تاغزار بیشترین سطح جنگل‌های بیابانی را در بین استان‌های کشور دارد.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی تصریح کرد: در حوزه معادن، آستان قدس و پالایشگاه نفت و گاز سرخس برنامه سه ساله برای کنترل بیابان‌ها تنظیم شد و همکاری مطلوبی بین این دستگاه‌ها وجود دارد و رایزنی با کشور‌های همسایه جهت کنترل حرکت شن‌های روان و گرد و غبار توسط دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی کشور در حال پیگیری است.

فنودی در بحث اجرای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت طی ۴ سال در استان نیز اظهار داشت: بالاترین تولید نهال در بین استان‌های کشور با سقف بیش از ۳۰ میلیون با کمک بخش خصوصی در خراسان رضوی انجام گرفت.

وی افزود: کمیته‌های فنی و علمی و اجرایی تشکیل و تمام دستگاه‌های دولتی و بخش‌های خصوصی به نوعی همکاری دارند و بیش از ۲۰ تفاهم‌نامه همکاری در سطح استان با دستگاه‌های دولتی لشکری، کشوری و بخش‌های خصوصی بسته شده و جانمایی مکان‌های کاشت با گونه‌های مقاوم و سازگار مورد تائید کمیته علمی طرح در بخش زیادی انجام گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی عنوان داشت: تامین اعتبار ملی برای آبیاری و نگهداشت توسط سازمان در حال انجام و تبادل موافقتنامه است و تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و تبلیغ و ترویج طرح با همکاری سمن‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها انجام و گزارش پیشرفت هر هفته به تهران اعلام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار