اقدامات معاونت علمی ریاست جمهوری برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان‌

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: احتمالا تا پایان سال ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان ایجاد شود.

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در سه دهه اخیر به حوزه فناوری و علمی توجه ویژه شده و محصولات علم و فناوری با کیفیت بالا تولید شده است. 

وی افزود: دانش بنیان‌ها یک محور مهم برای دیپلماسی به حساب می‌آید در همین راستا رئیس جمهور در سفرهای خارجی با همتاهای خود در خصوص مشارکت با دانش بنیان‌ها مذاکره کرده است. 

او ادامه داد: ۱۴۰۱ سال پر برکتی بود و در مجلس قانونی مبنی بر توسعه دانش بنیان‌ها تصویب شد. این قانون از آذر سال گذشته اجرا شده است و تمام دستگاه‌ها نیز همکاری کردند. 

وی افزود: امسال زیرساخت‌های دانش بنیان را قوی کرده‌ایم.تعداد شرکت‌ها یکی از ضروریت‌های ایجاد دانش بنیان‌ها است. پیش از این برای حمایت و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان از سه محور استفاده کرده‌ایم. محور اول نظام ارزیابی دانش بنیان‌ها را ارتقا دهیم( اقتصاد و اشتغال آفرینی خوب باشد) به زودی ۲ تا ۳ هزار شرکت دانش بنیان نوپا ایجاد می‌شوند که قبل از تولید محصول ایجاد می‌شوند. 

او گفت: ارتقای سرعت و تمرکز زدایی از دیگر محورهای ساخت شرکت دانش بنیان است. محور سوم نیز زیرساخت جدی ایجاد کردیم به طوری که از شرکت‌های بزرگ خواستار شدیم تا شرکت‌های کوچک را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان ایجاد شود و این رقم تا پایان سال آینده چندبرابر شود.

وی افزود: باکمک شرکت‌های دانش بنیان با وجود تحریم‌های سخت توانستیم در ایران تولید شد.
او ادامه داد: روز گذشته برای نخستین بار در کشور  انسولین تولید انبوه شد.
او ادامه داد: در حوزه هوش مصنوعی و فناوری نیز برای زندگی مردم کارهایی را انجام دادیم. و همین امر از خروج ارز جلوگیری می‌شود.
دهقانی فیروز آبادی گفت: زیر ساخت نرم افزاری شرکت‌های دانش بنیان آماده است اما برای ایجاد زیر ساخت‌های سخت افزاری  تولید دانش بنیان‌ها  رویکرد نوآوری شرکت‌های دانش بنیانی، هم آفرینی  داریم.

وی افزود: ما به اصرار ایجاد شرکت کمی نداریم بلکه به کیفیت محصولات توجه داریم و برایمان مهم است.

دهقانی فیروز آبادی گفت:در حال حاضر ۵۹۰ شرکت ظرفیت صادرات دارند. در دنیا ۸ پایگاه صادرات داریم. سال گذشته ۶۷۲ قلم دانش بنیان به خارج صادر کردیم.

او ادامه داد: در استان‌ها کمتر به دانش بنیان‌ها توجه می‌شود در همین راستا بسته اقتصادی دانش بنیان اخیرا طراحی کرد‌ه‌ایم تا به دانش بنیان‌های استانی نیز توجه شود. در این بسته شاخص‌هایی وجود دارد که علاوه بر معاونت علمی کل کشور برای این توسعه دانش بنیان‌های استانی درگیر می‌شوند.

او گفت: در گام دوم برای توجه به دانش بنیان‌های استانی باید تصویر ۳۶۰ درجه از شرکت‌های دانش بنیان در ۱۱ شاخص هر شش ماه توسط استاندار ارائه شود. همه استانداران پیشرو کیفیت، تعداد و گردش مالی هستند.

  دهقانی فیروز آبادی بیان کرد: در ابتدای راه استاندارانی به خوبی شروع به کار کردند. هفته گذشته موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه‌های ۱۰۰ صفحه‌ای را  کردیم.

او ادامه داد: همچنین هفته گذشته با حضور وزیر کشور، رئیس مجمع استاندار استان‌ها و تفاهم نامه‌ای را با یزد، کرمان،  زنجان، مرکزی و آذربایجان شرقی تفاهم نامه‌ای  امضا شد که به زودی ۵ استان دیگر نیز به این عقدنامه می‌پیوندند. 

 

 

برچسب ها: دانش بنیان ، نخبگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار