تشدید رقابت‌های چین و آمریکا و سقوط سهام اپل

درپی تشدید رقابت‌های میان پکن و واشنگتن، سهام شرکت اپل به دلیل تصمیم جدید چین سقوط کرد.

رقابت‌های امنیتی میان چین و آمریکا اکنون حوزه اقتصادی و فناوری را نیز دربرگرفته است. تصمیم واشنگتن برای اعمال محدودیت در صادرات کالا‌ها با فناوری پیشرفته همانند ریزتراشه‌ها به چین و تعرفه‌های سنگین بر کالا‌ها و خدمات وارداتی از این کشور با پاسخ پکن همراه بوده است. تصمیم چین برای اعمال محدودیت بر استفاده کارکنان دولتی از گوشی‌های آیفون ساخت شرکت اپل یکی از این اقدامات است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، با گسترش تصمیم پکن برای محدود کردن استفاده کارکنان دولتی از گوشی آیفون، سهام شرکت اپل در معاملات امروز ۲.۹ درصد سقوط کرد. عملکرد سهام شرکت اپل در بازار سهام بدترین عملکرد این شرکت در بازار‌های مالی از ماه نوامبر محسوب می‌شود. 

تحلیلگران وال استریت می‌گویند اقدام جدید پکن نشان می‌دهد حتی شرکت‌هایی که روابط دوستانه‌ای با دومین اقتصاد بزرگ جهان دارند نیز از رقابت‌های امنیتی میان آمریکا و چین در امان نخواهند بود. 

اعمال محدودیت‌های صادرات ریزتراشه به چین باعث شده است شرکت هوآوی، غول فناوری این کشور نخستین تلفن همراه هوشمند خود را موسوم به Mate ۶۰ Pro با تراشه‌های ساخت داخل تولید کند. با این حال، آمریکا نگران این موضوع است که چین از فناوری‌های این کشور در این زمینه بهره برده باشد. 

وزارت بازرگانی آمریکا با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: ما در حال کار برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره ترکیب و ویژگی تراشه جدیدی هستیم که چین برای تولید تلفن همراه هوشمند از آن استفاده می‌کند. محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر شرکت هوآوی در سال ۲۰۱۹ این شرکت را نابود کرده است و آن را مجبور ساخته برای ساخت تراشه جدید هزینه‌ای را به دولت چین تحمیل کند. 

این بیانیه با هشدار درباره نقض تحریم‌های ایالات متحده، می‌افزاید: ما برای حفاظت از امنیت ملی آمریکا تردیدی نخواهیم کرد.

برچسب ها: آمریکا ، چین ، شرکت اپل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار