کاهش سالانه یک میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدیدپذیر

سخنگوی صنعت آب گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب از آب تجدیدپذیر کاهش می‌یابد.

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب در سیزدهمین کنگره بین‌المللی عمران با بیان اینکه بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین باعث کاهش آب تجدیدپذیر کشورها می‌شود، گفت: میزان این کاهش در ایران حدود یک میلیارد مترمکعب در سال است.

وی با اشاره به تغییر اقلیم و سازگاری با آن در مدیریت و مهندسی آب کشور افزود: یافته‌های IPCC نشان می‌دهد که هر درجه گرم شدن کره زمین دسترسی به منابع آب تجدیدپذیر را حداقل تا ۲۰ درصد برای هفت درصد دیگر از جمعیت جهان کاهش می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب بیان کرد: گرمایش زمین باعث محدودیت در دسترسی ساکنین زمین به منابع آبی می‌شود و با توجه به اینکه ایران به‌ طور متوسط در هر دهه حدود ۰.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود، اثر این افزایش دما در کاهش منابع آب در دسترس کشور حدود یک میلیارد مترمکعب در سال است.

وی تصریح کرد: ادامه این روند در کنار وضعیت فعلی مصارف کشور، باعث محدودیت‌های جدی در بخش‌های مختلف مصرف خواهد شد و در چنین شرایطی، فقدان برنامه‌های عملیاتی سازگاری با اقلیم، منجر به فشارهای اضافی بر سیستم‌های تأمین آب می‌شود. رشد مداوم جمعیت و فرسودگی زیرساخت‌ها و عدم سرمایه‌گذاری برای ارتقا آنها می‌تواند باعث تشدید تنش‌های آبی شود.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: در همین زمینه اجرای کامل برنامه ملی سازگاری با کم‌آبی برای کاهش تبعات تغییرات اقلیمی و مصارف بالای آب در کشور و هماهنگی دستگاه‌های مسئول در پیشبرد اهداف برنامه سازگاری با کم‌آبی ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار