در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چرا غیر مسلمانان تحت‌ تاثیر فضای معنوی امام رضا (ع) قرار می‌گیرند؟

دبیر هنری نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) گفت: وقتی افراد غیر مسلمان به حرم مطهر رضوی می‌آیند، بخاطر وجود آثار هنری در مشهد تحت‌تاثیر فضای معنوی امام رضا (ع) قرار می‌گیرند.

آستان قدس رضوی با طراحی نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) به دنبال آن است تا با تولید آثار و محصولات جریان‌ساز و مبتنی‌بر نیاز مخاطب علاوه‌بر تاکید بر امر زیارت و فرهنگ رضوی، با خلق ثروت به پیشرفت اقتصادی کشور کمک کند.

محمدجواد استادی، دبیر هنری نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) درباره ظرفیت مشهد مقدس در زمینه تولید زنجیره صنایع فرهنگی و صادرات آن به کشور‌ها گفت: ما می‌دانیم ظرفیت فرهنگی و تمدنی ما در جهان اسلام ویژه است و مشهد مقدس به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) یک قطب فرهنگی ممتاز محسوب می‌شود. نزدیک به ۸۰۰ سال است که هنرمندان مسلمان گرداگرد حرم امام رضا (ع) بهترین و زیباترین آثار هنری خود را که برگرفته از مفاهیم دینی بوده، خلق کردند.

استادی ادامه داد: در جهان معاصر مخاطبان داخلی‌مان نیاز دارند با زبان هنر که زبان غیر مستقیم است، تحت‌تاثیر مفاهیم رضوی قرار گیرند. حتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطبینی که در خارج از کشور هستند و مسلمان نیستند، نیاز داریم با بازخوانی هنر و گنجینه رضوی محصولات و آثاری را تولید کنیم.

دبیر هنری نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) افزود: شما اگر به مشهد مقدس مشرف شده باشید می‌بینید وقتی افراد غیر مسلمان به حرم مطهر رضوی می‌آیند، بخاطر وجود آثار هنری تحت‌تاثیر فضای معنوی امام رضا (ع) قرار می‌گیرند. کتیبه‌ها، کاشی‌کاری‌ها، معماری، نقاشی‌های حرم مطهر رضوی و نقاره‌خانه که نمادی از موسیقی است، تاثیرات عجیبی بر افراد می‌گذارد.

به گفته وی، در فضای فعلی که باید از فناوری استفاده کنیم، خوب است آثار هنری فرآوری شود و در قالب محصولات جدید تاثیرات خود را بگذارد. فرض کنید در موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی زیورآلاتی تولید می‌کنیم، که نسل جدید با استفاده از آن به مقوله زیارت متصل می‌شود. اگر فضای مد و پوشاک اینکار را انجام دهیم، شاهد تاثیرات شگرفی در فضای جامعه خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.