اهداف طرح کاشت یک میلیارد درخت چیست؟

مسئولان حوزه منابع طبیعی بر این باورند که اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در راستای کاهش آلودگی هوا و جذب کربن دنبال می شود.

رئیس جمهور در ۲۴ مرداد سال گذشته در جریان بازدید از وزارت جهاد کشاورزی، دستور داد که طی ۴ سال آینده یک میلیارد درخت در کشور کاشت شود و در شرایطی که دنیا برای کاهش آلودگی هوا و جذب کربن هوا تلاش می‌کند و کنوانسیون های بین‌المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی پیمان هایی را برای ترسیب کربن منعقد کرده اند،‌ مهم اعلام کرد.

براین اساس طرح کاشت یک میلیارد درخت در ۱۵ اسفند سال گذشته و در روز درختکاری با کشت یک اصله نهال نمادین در باغ ملی گیاه شناسی رسما آغاز شد و همواره طبق برنامه مقرر شد هرساله ۲۵۰ میلیون اصله نهال آماده و کشت شود.

اخیرا عباسعلی نوبخت رئیس سازمان جنگل ها گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای سال اول طرح باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید می‌کرد که خوشبختانه میزان نهال تولیدی بیش از این عدد است. احیا و غنی سازی و توسعه پوشش گیاهی جنگل‌ها از اهداف اصلی طرح و پس از آن مقابله با ریزگردها و در نهایت زراعت چوب و توسعه فضای سبز از اهداف دیگر طرح است.

رئیس سازمان جنگل ها افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ ردیفی برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده که عدد آن  ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون  تومان است. البته این اعتبار هنوز تخصیص داده نشده است. در طرح کاهش یک میلیارد درخت، سهم جنگل‌ها ۳۰۰ میلیون اصله نهال یعنی ۳۰ درصد، زراعت چوب ۳۰۰ میلیون اصله (۳۰ درصد)، فضای سبز ۲۰۰ میلیون اصله نهال (۲۰ درصد) و بیابان ۲۰۰ میلیون اصله نهال (۲۰ درصد) است.

براساس آمارهای اعلامی سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش داریم که اگر این یک میلیارد درخت را در کویر بکاریم برای هر درختی که کاشته می‌شود ۲۰۰ لیتر نیاز است، براین اساس ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز است.

شنبه ۱۱ آذرماه طرح کاشت یک میلیارد درخت  در سراسر کشور  به صورت همزمان آغاز می شود و این طرح قرار است با کمک مردم و مسئولان باشد.

 نقی شعبانیان معاون امور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به آغاز طرح کاشت یک میلیارد درخت گفت: آغاز کاشت یک میلیارد درخت چند مرحله دارد که ابتدا طرح کلی پشتیبانی و مقدماتی را نوشتیم، در گام دوم بسته به استان های مختلف باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال را تولید می کردیم که خوشبختانه پس از چندبار راست آزمایی، بیش از این میزان تولید شده است.

او با اشاره به تهیه طرح های عرصه ای در کشور افزود: در مرحله سوم در هر استانی که قرار است جنگل کاری انجام شود، ابتدا طرح فنی و شناسنامه ای باید تهیه شود که با چه ترکیب گونه ای جنگل کاری صورت گیرد. همچنین بعد از جنگل کاری تا ۱۰ سال چند نوبت باید آبیاری و هرس صورت گیرد. برای هر منطقه جنگل کاری باید طرح تهیه و در ادارات کمیته فنی ادارات کل تصویب شود تا با تغییر سیستم مدیریتی هم طرح ادامه یابد و در صورت بی توجهی و عدم اجرا،مدیران باید پاسخگو باشند.

معاونت امور جنگل با بیان اینکه گودبرداری برای کاشت درخت در استان ها انجام شده است، افزود: بعداز عملیات گودبرداری در برخی استان ها، از یک ماه قبل اقدام به کشت کردند و ۱۱ آذر طرح سراسری کاشت یک میلیارد درخت آغاز می شود.

او با بیان اینکه طرح یک میلیارد درخت از ابتدای امسال آغاز شد، گفت: این طرح ۴ سال ادامه دارد و ۱۱ آذر به عنوان کاشت در عرصه است که تمامی استان ها عرصه هایی را برای کاشت نمادین مشخص و اعلام کردند. در روز ۱۱ آذر زنگ مدارس تحت عنوان هر مدرسه یک نهال زده می شود و همواره این طرح قرار است بصورت منسجم  تر در بین دانش آموزان فرهنگ سازی شود. همچنین در تهران با حضور وزیر جهاد در پارک خرگوش دره این طرح کلید خواهد خورد.

او حفظ و احیای جنگل و توسعه زراعت چوب را از اهداف طرح کاشت یک میلیارد درخت اعلام کرد و گفت: در این طرح ۳۰ درصد جنگل ها مستقیم به حفظ و احیای جنگل اختصاص می یابند، از این رو باید علاوه بر حفظ نهال های جنگل نسبت به بذرکاری در جنگل های طبیعی هم اقدام شود.

با توجه به تاکید رهبری بر توسعه فضای سبز، کاشت یک میلیارد درخت مثمر ظرف ۴ سال در کشور برنامه‌ریزی شد.

توسعه زراعت چوب و کاهش واردات یکی دیگر از اهداف کاشت یک میلیارد درخت

در ادامه رضا احمدی مجری طرح کاشت یک میلیارد درخت از آغاز بهره برداری کاشت یک میلیارد درخت در پاییز امسال خبر داد و گفت: از مهرماه کاشت یک میلیارد درخت آغاز شد به طوریکه مکان یابی و تهیه نقشه در اکثر استان ها آغاز شده است. تولید نهال ها از شهریور سال گذشته آغاز شده و اکنون در طبیعت به استانداردهای لازم رسیدند به طوریکه قابلیت کشت در عرصه دارند. در تمامی استان ها از ۱۱ آذر با پوشش مختلف مردمی، آمادگی کامل برای آغاز طرح کاشت یک میلیارد درخت را دنبال می کنیم.

مجری طرح کاشت یک میلیارد درخت با بیان اینکه در حوزه زراعت چوب ۷۵ میلیون اصله نهال به عرصه ها منتقل می شود، افزود: امسال در ۱۵۰۰ هکتار بیش از ۸۰ میلیون اصله نهال با حمایت بخش خصوصی کاشته می شود و از سال پنجم به عنوان آغاز بهره برداری طرح، ارزیابی ها صورت می گیرد.

او زراعت چوب و حفاظت از عرصه ها را از مهم ترین اهداف طرح کاشت یک میلیارد درخت اعلام کرد و گفت: کاهش قیمت چوب و اشتغالزایی در بین جوامع محلی از دیگر اهداف زراعت چوب است که با همکاری بسیج و سپاه وارد اجرای طرح شدیم.

امروزه جهان با ۳۴ چالش بسیار جدی اعم از تغییر اقلیم، کمبود آب به ویژه آب شیرین، بیان‌زایی و کمبود فضای سبز روبروست که کاشت یک میلیارد درخت علاوه بر حفظ و احیای عرصه های جنگلی در کاهش این مشکلات نقش بسزایی دارد که انتظار می رود اعتبارات لازم تخصیص داده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۵۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
طرحی نمایشی فرمایشی است.۲.پشتوانه علمی مناسب احتمالا ندارد۳.نمونه های آن ناموفق بوده.۴.زمانی که نقشه راه علمی نگهداشت و داشت هم به آن پیوست میشد میتوان به آن امید داشت.نه فقط کاشت و رسانه ای کردن و آبرو خریدن برای این دولت و بعد...تمام.
Iran (Islamic Republic of)
اسحاق نصرتی
۰۰:۲۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
باسلام . به مسئولین محترم طرح کاشت یک میلیارد نهال ، پیشنهاد میشود که نهالهای مثمر ثمر کاشته شود که میوه نیازمندان تامین و باغداران هم به فکر صادرات باشند !
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۲۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
سلام لطفاً از آقای نوبخت و همکاران ایشان سیوال شود چرا اگر آمارها صحیح است با تهدید ارعاب و فضایی کاملا امنیتی اجازه رویت و دسترسی هیچ پرسنلی را به آمارها نهال نمی‌دهید چرا با منتقدین این طرح بدون مطالعه و ویترینی و نمایشی برخورد ناصواب می‌نمایید
کارشناسان سازمان منابع طبیعی
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۵۴ ۱۲ آذر ۱۴۰۲
سلام برای رسیدن به هدف فقط کافی است رزومه و احکام صادر شده در هیبت تخلفات مجری طرح البته شناخت کامل نوبخت از ایشان بررسی شود کارشناسان سازمان منابع طبیعی
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۲:۲۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
بهتره برا این کار برید از کشور چین که بیابان ها رو تبدیل به جنگل کرده چیزی یاد بگیرید ،کاشتنش کاری نداره مهم نگهداری اونه چین برا این کار به خانواده ها حقوق میده که رسیدگی کنند کشور ما فقط یاد گرفتن فقط عکس بگیرند و گزارش دروغ بدن بالا
Iran (Islamic Republic of)
توحید جسور
۲۱:۲۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
به کاشت نیس. به ابه وسط تابستون از کاشتاتون فیلم بگیرین تنها درختی که خیلی به خشکی مقاومت داره درخوه های کنار دریاچه ارومیه هستن هیچ ابی نمیخورن
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۲۰:۴۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
آب دریابایدشیرین سازی وتصفیه شود.به روش قطره چکانی صرف افزایش فضای سبزوایجادتالاب وبسترتولیدماهی ومیگوپرورشی وقارچ گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
اگه در مناطق مختلف خوزستان نهال های اکالیپتوس و کنار کاشته بشه بدلیل بالا بودن سطح آب های زیرزمینی براحتی میشه تمام آن مناطق را جنگل کاری کرد و از برخاستن ریز گردهای خوزستان جلوگیری کرد ودکای جهنمی خوزستان را کاهش داد واز منافع بیشمار آن بهره برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
باسلام
کاشتن برای مافیای چوب خدمتی دیگر از شما
Iran (Islamic Republic of)
یک مستمری بگیر
۱۳:۳۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
گاز مایع بهترین سوخت برای کاهش آلودگی است اما آنرا صادر می کنیم و بجای آن مازوت می سوزانیم !! دم خروس و قسم حضرت عباس ، کدام را باور کنیم بنظر قطعا کاشت نهال از جنبه تبلیغاتی است نه کاهش آلایندگی! شما جنگها را از بین بردید حالا نهال می کارید ؟ عجب
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۱۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
برید تو مرز صد ملیارد عربستان سعودی بیابانی کاشت چهل ملیارد نهال را تعهد کرده ایران با اینقدر منابع و رود یک ملیارد !!!!!!!
خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
چه درختی؟
از کجا؟؟؟

کاشت در کجا؟

و
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
حقیقتش اگر محقق بشود عالی هست. هم خاک کشور حفظ می شود و هم آب‌های زیر زمینی جان دوباره می گیرند. از سیلاب هم جلوگیری می شود بطور کل یک کار آبخیزداری عالی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
اینقدر هزاران میلیاردی اختلاس کردند که فکر می کنند یک میلیارد عدد کوچکی هستش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
جنگلهای هیرکانی‌ با همه ابهتش و زیبایی و شهرت جهانیش درحال نابودیه
هنوز در عرصه جنگلهای گیلان و مازندران دام ها هستند و از جنگل تغذیه می کنند که جای واقعا تعجب است !
شماها شعار کاشت یکمیارد درخت را میدید ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
چرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
درخت به آب وخاک مناسب نیاز دارد وگرنه کاشتنش کاری ندارد،باید از هر چیز ومنطقه متناسب با خصوصیات و توانش انتظار داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
سنگ بزرگ نشانه ننداختن است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
اقدام بسیار خوبی است ولی مهمتر از آن ، نگهداری این نهال ها است که هر سال با صرف هزینه های بسیار کاشته می شوند و به دلیل عدم نگهداری صحیح از بین میروند !!!
اطلاع رسانی مربوط به سوابق و سرنوشت نهال های کاشته شده حداقل در دو دهه اخیر به نفع مافیای تولید کنندگان نهال نمی باشد و....!!!)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
کاشت درخت مهم نیست ؛ مهم نگهداری آنهاست هرسال چقدر بودجه کشور را مسئولین منابع طبیعی برای کاشتن هدر میدهند تابستان برو ببین یه دونه از اونا سبز هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
مسئولان منابع طبیعی در مورد پتروشیمی میانکاله ، سد گتوند و خیلی سد های دیگه ، ویلاهای لواسان و ویلاها تو جنگل های شمال ، کاهش سطح ارومیه ، کاهش سطح اب دریای مازندران و نمونه های این چنین هم باور های خیلی خیلی غلطی داشتند که هیچ کس پیگیر نیست جرا اون موقع چنین مجوز هایی دادند .
من مطمعنم این طرح هم جواب نخواهد داد . چون هیچ طرح مطالعاتی انجام نشده . چه درخت هایی ؟ کجاها قرار کاشته بشن ؟ محل تامین اب مورد نیازشون ؟ نحوه ابیاری ؟ و ....
آخرین اخبار