نشست گروه‌های فلسطینی در مسکو/ لاوروف: خشونت اسرائیل در کرانه باختری از غزه کمتر نخواهد بود

نمایندگان برخی گروه‌های سیاسی فلسطینی روز پنجشنبه پس از گذشت پنج سال از نشست مشابه قبلی در مسکو گردهم آمدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های روسیه، سرگئی لاوروف، علت وقفه در نشست‌های مسکو با موضوع فلسطین را همه‌گیری کرونا عنوان کرد و در ادامه با ترسیم وضعیت کنونی مناقشه خاورمیانه گفت: وضعیت غزه متأثر از تلاش‌های آمریکا برای انحصار تلاش‌ها برای میانجی‌گری بین طرفین این مناقشه است.

وی گفت: نوار غزه تحت تاثیر موجی از خشونت بی سابقه قرار گرفته است، این موضوع، نتیجه یک رکود طولانی در روند حل و فصل مسائل خاورمیانه است که باعث و بانی آن آمریکا است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ایالات متحده با اتخاذ سیاست انحصاری برای تلاش‌ها برای حل و فصل مسائل خاورمیانه، امکان ایفای نقش دیگر میانجی‌گران بین‌المللی شامل روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل را سلب کرده است.

وی ادامه داد: آمریکا به منافع کشور‌های منطقه که سال هاست مخدوش شده و تأمین نشده است، توجهی نمی‌کند.

ابعاد فاجعه انسانی در حال گسترش است

لاوروف در ادامه با بیان اینکه حوادث تلخ ماه‌های اخیر در فلسطین، جان ۳۰ هزار نفر را گرفته است، گفت: اکثریت قریب به اتفاق جانباختگان، غیرنظامی هستند که بسیاری از آن‌ها زن و کودک هستند؛ تعداد مجروحان از ۷۰ هزار نفر فراتر رفته است که بیشتر آن‌ها نیز زن و کودک بودند. ابعاد فاجعه انسانی در حال گسترش است.

۷۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه در آستانه قحطی هستند

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه با اشاره به گزارش هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه در غزه به شورای امنیت سازمان ملل گفت: اعداد، مایوس کننده هستند، حدود ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲.۴ میلیون نفری غزه در آستانه قحطی هستند.

اولویت اصلی، توقف خونریزی است

لاوروف با بیان اینکه اولویت اصلی روسیه در مناقشه خاورمیانه، توقف خونریزی است، گفت: ما از روز‌های نخست پس از حمله هفتم اکتبر بر توقف خونریزی تأکید کردیم، هرچند این موضوع باعث محکومیت ما از سوی برخی کشور‌ها شد، اما بر این باور هستیم که نمی‌توان با روش‌های مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها به آن پاسخ داد.

وی یادآور شد: روسیه در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳ پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد که خواستار آتش بس شد. این طرح و همچنین تلاش‌های بعدی در این راستا، به طور مداوم توسط ایالات متحده مسدود شد و آمریکا بار‌ها از وتوی خود استفاده کرد.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: هر گونه تلاش برای تصویب قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس پایدار باشد تاکنون شکست خورده است. در ۲۰ فوریه ۲۰۲۴، طرح دیگری به ابتکار دوستان ما از الجزایر برای آتش‌بس، سرنوشت مشابهی داشت.

شکل‌گیری کشور فلسطین، راه‌حل پایان درگیری

لاوروف در ادامه گفت: درگیری‌های گسترده و بروز خشونت در منطقه تکرار خواهد شد تا زمانی که با تلاش مشترک بتوانیم علت این درگیری طولانی مدت را از بین ببریم. یعنی مشکل فراروی ایجاد کشور فلسطین بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل را از میان برداریم.

وی افزود: فلسطینی‌ها باید از حق خود برای ایجاد کشوری در مرز‌های ۱۹۶۷ با پایتختی بیت المقدس شرقی استفاده کنند. تنها این رویکرد عادلانه مبتنی بر قوانین بین‌المللی، می‌تواند به صلح پایدار در منطقه منجر شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: ما بار‌ها از شروع گفت‌وگوی مستقیم بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان ملی فلسطین حمایت کرده‌ایم که به دلایلی خارج از کنترل روسیه و دوستان فلسطینی ما امکان‌پذیر نشد.

وی ادامه داد: یکی از بهانه‌هایی که این مذاکرات به تعویق افتاد، عدم اتحاد صفوف فلسطینی بود. افراد مخالف گفت‌وگوها، استدلال می‌کردند که وقتی معلوم نیست چه کسی از طرف فلسطینی‌ها صحبت می‌کند، امکان مذاکره وجود ندارد.

لاوروف با اشاره به تعالیم حضرت عیسی (ع) پیامبر مورد احترام مسلمانان و مسیحیان گفت: در لزوم بازگرداندن وحدت فلسطین تردیدی نیست و تحقق آن به هیچ کس غیر از خود فلسطینی‌ها مربوط نیست، هیچ کس نمی‌تواند در این مسیر مانع ایجاد کند، مهم این است که گروه‌های فلسطینی این موضوع را درک کنند.

وی گفت‌وگوی گروه‌های فلسطینی به شکلی که همه بتوانند منافع، اهداف و سرنوشت ملت فلسطین را بالاتر از تفاوت‌های کنونی و تفاوت‌ها در مواضع و رویکرد‌ها اثربخش خواند و وحدت این گروه‌ها با محوریت سازمان آزادی‌بخش فلسطین را خواستار شد.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته، طرف روسی و تعدادی از دوستان ما در جهان عرب مانند مصر، الجزایر و سایر نمایندگان منطقه تلاش کرده‌اند تا فرصت دیدار برای همه فلسطینی‌ها را فراهم کنند. هرگونه سوء تفاهم را از بین ببرند و وحدت را بازگردانند. ما این وظیفه را مهم می‌دانیم.

تماس‌های محرمانه آمریکا با کشور‌های منطقه

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما از تماس‌های محرمانه متعدد بین آمریکا با کشور‌های منطقه اطلاع داریم و اینکه ایالات متحده آمریکا به هر طریق ممکن تلاش می‌کند دوباره نقش مذاکره کننده ارشد را بر عهده بگیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های موجود درباره پیشرفت این مذاکرات، موضوع اصلی آن‌ها مربوط به ایجاد یک کشور فلسطینی نیست، بلکه درباره «عادی‌سازی» جداگانه وضعیت در کرانه باختری و نوار غزه است و حال آنکه نباید فراموش کرد که عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری کمتر از غزه جدی و وحشیانه نخواهد بود.

لاوروف در ادامه با اشاره به تحولات سیاسی فلسطین گفت: محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) دولت را تغییر داد، دولت قبلی را برکنار کرد و انتخاب وزرای تکنوکرات جدید را آغاز کرد. امیدوارم این رویکرد، که نشان دهنده تمایل به رویکرد بی طرف در روند سیاسی داخلی است، به نتیجه‌بخش شدن گفتگو‌های بین فلسطینی‌ها و غلبه بر اختلافات منجر شود.

برخی معاونان وزیر امور خارجه روسیه و استادان دانشگاه از موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه نیز در این نشست حضور داشتند.

پیش از این وزیر خارجه روسیه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که مسکو در نظر دارد در آینده نشستی با هدف گفت‌وگوی میان گروه‌های فلسطینی با حمایت خود آن‌ها در مسکو برگزار کند.

لاوروف افزود: پیشنهاد داریم که این نشست با هدف غلبه بر شکاف داخلی میان گروه‌های فلسطینی و با مشارکت همه طرف‌های پیشرو برگزار شود.

وی با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک روسیه در شورای امنیت و سازمان ملل متحد گفت: این کشور رایزنی با کشور‌های کلیدی منطقه برای هماهنگ کردن رویکرد‌های آن‌ها برای حمایت از ابتکار دیرینه مسکو در زمینه حمایت از ایجاد کشور فلسطین را ادامه می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار