تکرار سوءاستفاده از کودکان اینستاگرامی؛

این دختربچه هشت‌ساله ۳۳ میلیون خرید نوروزی دارد!

شاید برای شما هم سوال باشد یک کودک هشت‌ساله چه خرجی دارد که نزدیک به ۳۴ میلیون تومان هزینه کرده است.

یک دختر بچه هشت ساله، ویدیویی در اینستاگرام منتشر کرده که در آن ۳۳ میلیون تومان در یک روز برای خرید‌های نوروزی خود هزینه می‌کند؛ روز‌هایی که چنین مبلغی خرج یک خانواده سه یا چهار نفره است.

او در ویدئویی که در اینستاگرام منتشر کرده به مراکز مختلف رفته و جزئیات خرید‌ها یا خدماتی که از آن استفاده می‌کند را به همراه مبلغی که صرف کرده به مخاطبان خود نشان می‌دهد.

نکته قابل توجه این است که این کودک، ویدئوی خود را با جمله «برویم ببینیم یک دختر هشت‌ساله در یک روز چقدر برای عید خرج دارد؟» شروع می‌کند. بعد از آن به لباس‌فروشی، کفش‌فروشی و طلا فروشی می‌رود و اجناسی را می‌خرد. سپس با تاکید بر اینکه مراقبت از پوست و مو برایش اهمیت ویژه‌ای دارد، لوازم بهداشتی و به اصطلاح اقلام مراقبتی برای «روتین پوستی» را خریداری می‌کند. در نهایت نوبت به این است که سری به آرایشگاه بزند و کار‌های زیبایی اعم از پدیکور پا، فیشال صورت و پروتئین تراپی انجام دهد.

پنج دست لباس ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ۳ جفت کفش به قیمت چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و انگشتر طلایی به ارزش ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بخشی از خرید‌های این دختر هشت‌ساله است. او برای خرید وسایل مراقبت از پوست و مو ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه می‌کند. برای خدمات زیبایی هم به ترتیب برای پدیکور پا، ۳۰۰ هزار تومان، برای فیشال یا پاکسازی صورت ۷۰۰ هزار تومان و مانیکور ۳۸۰ هزار تومان می‌پردازد. در آخر هم پروتئین‌تراپی به قیمت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان انجام می‌دهد.

درست خواندید؛ تمامی این هزینه‌ها برای دختری هشت‌ساله است. به نظر می‌رسد این فخرفروشی نمی‌تواند ایده ذهن یک کودک باشد. جمله‌ای که او ابتدای ویدئو می‌گوید مشخصاً برای دیده شدن یا به عبارتی «وایرال» شدن انتخاب شده است.

مخاطب با گمان اینکه محتوای این ویدئو برای «هر» دختر بچه هشت ساله‌ای صادق است و هزینه‌های نوروزی او بیان می‌کند، این فیلم را می‌بیند، اما با این مواجه می‌شود که یک دختر هشت‌ساله برای نوروز به غیر از طلا، چند دست کفش و لباس می‌خرد و خدمات پوست و مو دریافت می‌کند. در نهایت، هزینه سی و چند میلیون تومانی این کودک، مخاطب را وادار می‌کند واکنش نشان دهد و این محتوای عجیب را با دیگران به اشتراک بگذارد؛ این هدف کسی است که پشت دوربین ایستاده و از این دختر فیلم می‌گیرد، کسی که احتمال باید مادر او باشد!

روزگاری نه چندان دور، پدر و مادر‌ها دغدغه این را داشتند که فرزندشان اهل درس و کتاب تربیت شود؛ فرزند خود را با آرزوی پزشک یا مهندس شدن تربیت می‌کردند، اما حالا خانواده‌هایی کودک‌شان را برای بلاگر شدن تربیت می‌کنند و آنها را از سنین پایین به کار می‌گیرند تا پول دربیاورند.

برعکس شما، من خوشبختم
آنها کودکانی به جامعه تحویل می‌دهند که در سن هفت سالگی یا هشت سالگی به جای بازی، شیطنت یا یادگیری به فکر رنگ ناخن و نوبت آرایشگاه و پروتئین موهایشان هستند. کودک که اراده و قدرت تصمیم مستقلی ندارد، خواسته والدین را اجابت می‌کند و از همان سن کم با فرهنگ مصرف‌گرایی رشد می‌یابد.

این والدین و خانواده‌های دیگر شبیه به آنها فرزند خود را با این تصور بار می‌آورند که واقعاً نیازمند تمام این بریز و بپاش‌ها است در حالی که کودک روحش خبر ندارد تمامی اینها نمایشی برای بالا رفتن بازدید صفحه، تبلیغات و منبع درآمدی برای والدینش است. حتی ممکن است با انتشار چنین پست و محتوا‌هایی از سوی جامعه و فضای مجازی مورد تمسخر و شماتت قرار بگیرد و بعد‌ها همین مسئله باعث ایجاد چالش برای او در بزرگسالی شود.

کودک، با انتشار محتوای نمایشی در فضای مجازی به واسطه لایک و کامنت‌ها احساسی ارزشمند بودن دریافت می‌کند و همین باعث می‌شود ناخواسته از فضای روحی و ذهنی طبیعی یک کودک دست بکشد و به دنیای بزرگسالان قدم بگذارد؛ دنیایی از حساب و کتاب تعداد فالوور و بازدید، دو دوتا چهارتا درباره میزان درآمد و البته چشم و هم‌چشمی و رقابتی بی‌پایان برای آنکه بگوید: «برعکس شما، من خوشبختم!»

به قیمت ذبح کودکی
سوال‬ مهم دیگر این است که‬ حتی‬ اگر‬ موضوعات اجتماعی چنین ویدیو‌هایی کنار‬ گذاشته‬ شود‬ ‬آیا کودکی در این سن و سال به خدمات آرایشی و بهداشتی برای پوست و مو نیاز دارد؟ آیا کودکان‬ هم‌سن و سال او هم این کار‌ها را انجام می‌دهند؟

بر اساس یافته‌ها، فیشال یا پاکسازی صورت برای افراد زیر ۱۴ سال پیشنهاد نمی‌شود و بهترین بازه سنی برای آن از ۲۰ سالگی به بعد است؛ مگر به صورت موردی که پزشک این کار به عنوان اقدامی درمانی تجویز کرده باشد.

همچنین بر اساس آنچه متخصصان اعلام کرده‌اند، کسانی که به دلایل مختلف مانند رنگ و دکلره، پروتئین‌های ضروری از ساختار موی آنها حذف می‌شود و موی‌شان حالت نازک و شکننده پیدا می‌کند می‌توانند با پروتئین‌رسانی به بهبود آن کمک کنند. با توجه به این توضیحات آیا کودک هشت‌ساله احتیاج دارد که مو‌های خود را پروتئین‌رسانی و بازسازی کند یا همه اینها یک نمایش فخرفروشانه است؛ نمایشی درآمدزا که به قیمت ذبح کودکی تمام می‌شود.

سرخوردگی تدریجی رؤیا‌ها
موضوع دیگر این است که در آستانه عید، خرج و مخارج بالا و شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که شاید جیب شمار قابل توجهی از خانواده‌ها برای خرید ۵ دست لباس و سه جفت کفش کفاف ندهد و به زحمت از عهده خرید همان یک دست لباس نو بر بیایند.

پدر و مادر این کودکان حتی با کمترین میزان درک اجتماعی و برخورداری از حداقلی‌ترین صفات اخلاقی، باید بدانند در چنین شرایطی نباید دل بقیه بچه‌ها را با این نمایش‌ها به درد بیاوردند یا والدین آنها را به دلیل ناتوانی از فراهم کردن چنین رفاهی شرمنده کنند.

کاری که این خانواده‌ها می‌کنند، به تدریج و نامحسوس میزان سرخوردگی را در عموم جامعه بالا می‌برد. چنین خودنمایی و فخرفروشی در کمتر جامعه‌ای پذیرفته است و فارغ از آن حداقل سن برای داشتن حساب کاربری در اینستاگرام ۱۴ سال است.

دختران کبریت‌فروش اینستاگرام
البته نمی‌توان این احتمال ضعیف و ناچیز را نادیده گرفت که شاید پدر و مادر این کودکان هم نمی‌دانند چگونه نیاز و طمع مالی خود را به فرزندشان تحمیل می‌کنند و حتی خود شاید به خودشان حق می‌دهند به هر قیمتی در میدان رقابت امروز عقب نمانند.

کسی نمی‌تواند انکار کند این روز‌ها هر چه بازدید صفحه‌ای در پلتفرم‌های اجتماعی بالاتر باشد منبع درآمد هم بالاتر می‌رود و یکی از راه‌های بازدید‌های بالا، معروف شدن و «شو آف» درباره موضوعات غیرعادی و خارج از عادت است؛ محتوایی غیرمنتظره که مخاطب را به خود جذب کند.

ما در عصر شبکه‌های اجتماعی زندگی می‌کنیم، عصری که کودکان کار دیگر فقط بچه‌هایی نیستند که سر چهارراه‌ها گل می‌فروشند و شیشه ماشین تمیز می‌کنند. کودکان کار این روز‌ها با پوشیدن لباس‌های گران و زیبا و بازی کردن نمایشی شبیه به یک فرد بزرگسال باعث می‌شوند مردم دنبالشان کنند و برای آنها هورا بکشند. در این دنیا ارزش بچه‌ها با تعداد لایک‌هایی که دریافت می‌کنند شناخته می‌شود و ارزش و عزت نفس خود را در تعداد فالوورهایشان می‌شناسند.

بسیاری معتقدند خانواده‌هایی که فرزندشان را در فضای مجازی، به منبع درآمد یا ابزار جلب توجه تبدیل می‌کند، هیچ تفاوتی با آنها که فرزندشان را به کوره آجرپزی می‌فرستند ندارند؛ بنابراین نمی‌توان از آنها که برای درآمدزایی به فرزند خود رحم نمی‌کنند، توقع دلسوزی برای بقیه کودکان و خانواده‌ها را داشت که مبادا دلشان با دیدن این بریز و بپاش‌ها بشکند.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۱۸ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
درآمدهای ول و بی حساب و کتاب نتیجه اش همینه.

یک کارمند بی پست یا کارگر ساده بخشی از حقوقش میشه مالیات و کل حقوقش نسبت به رشد تورم، کم تر است.

این هایی که همچین درآمد بالایی دارند، نحوه درآمدشان شفاف نیست و اغلب دلال، محتکر، رانت خوار، زد و بند باز و .... هستند.

والا آدم های زحمت کش کارخانه دار یا کارمند با درآمد بالا که از مسیر حلال و درست به دست آمده، همچین خرج و برج هایی ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
طوری میگه 33 میلیون انگار الان این مقدار پوله والا چند دست لباس بخری با یکم لوازم جانبی تازه بدهکارم میشی.
فقط بلدین الکی همه چیزو گنده کنید
وقتی دو مرغ میشه 400 تومن 33 میلیونم پولی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
دختر خیلی شیرین هست براه خانواده بنده یک دختر نوه‌ی کوچکی دارم که دار ندارم هست ولی درآمدم به هیچ وجه خوب نیست همین که با من هست از پولدار بهتر هست اگر تا نصف روزی نبینمش دیوانه میشم حقیقت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
جاهلیت مدرن
خدایا عاقبت به خیر مون کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
یا خدا
این بچه هشت ساله ،حتمأ نفسش از یه جایی گرم بلند می شه !!
مگه باباش چقدر عیدی گرفته ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
نفسش از ثروتمندان هست آنها خوشی می‌کنند می میرند ما ستم بدبختی میکنیم آنوفت می‌میرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خدا عاقبت مون را به خیر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
همش تبلیغه برا فروش بیشتر و مصرف گرایی بیشتر..‌
تا مردم ترغیب بشن و بیشتر خرج کنن و جیب یه عده پر پول بشه، همونا که هزینه این نوع تبلیغات رو دادن و میدن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
این فرهنگهای غلط از کحا وارد فرهنگ ما شدن...تو اروپا امریکا هرجا بری همچین چیزی نمیبینی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۳۳ میلیون خانواده چهار نفره؟سی وسه تومن خرید عید چهار خانواده ۴ نفره است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
گندکاری که ببار آورده اید همین اختلاف درآمدها و اختلاف طبقاتی فاحش است که یک عده نمی دانند با پول‌هایشان چه بکنند و یک عده با دیدن آن دست موارد حسرت یک لباس معمولی برای عید را بخورند. نتیجه اش حاکمیت نسلی است که توقعاتی متفاوت و غیر کنترل برای خانواده ها و نتیجه اشد نزاع خانوادگی و مشکلات روحی و روانی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
من خودم متاهل نیستم و بچه ایی ندارم. ولی واقعا از تمام پدر ، مادرها عاجزانه خواهش می کنم بچه هاشون رو پر توقع و بی مسئولیت بار نیارن. چون اون وقت تا آخرین لحظه عمرشان باید به بچه ها خدمت رسانی کنند، هیچ وقت هم راضی نمیشن. وقتی پسر ۲۸ ساله به پدرش میگه یا خانه رو بفروش برای من ماشین شاسی بلند بگیر یا خودکشی می کنم!!!! اونوقت باید از سرنوشت بچه ایی که لوس تربیت شده ترسید. اینا تا بچه هستند با خوراکی و لباس راضی میشن، بزرگ بشن خون به جگر والدینشان می کنند. آنقدر از این موارد دیدم که حد نداره. به پدر مادرها میگم بترسید از روزگاری که بچه بزرگ بشه پا رو گلو شما بزاره و از پس توقعات بی‌جای اونا برنیاید. این جور بچه ها حتی قدرت یه ازدواج موفق رو هم ندارن و با کوچک ترین مشکلی ساز جدایی می زنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
آدم یکبار به دنیا میاد پس باید خوش بگذره یا نه، نه اینکه فقط حسرت بخوره و آه و ناله کنه !
اگر امکاناتشو دارید کیفشو ببرید اگر پول و امکانات ندارید خواهشا بچه دار نشید !
ایوالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
فخر فروشی کامل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
میبینم که عزیزانی که منفی دادن خیلی وقته بندو آب دادنو خودشون تو گل گیر کردن اونوقت بچه هم آوردن که دیگه کاریش نمیشه کردو می‌خواهند با منفی دادنا ملتو عین خودشون تو نداریو حسرت نگه دارن ؟!
ولی این طرز تفکر شماها دیگه دموده شده و چه بخواهید و چه نخواهید باید جلوی فقر و بگیرید با منفی دادنو نصیحت چیزی درست نمیشه !
آندرستن یا نو آندرستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
چه تفکر احمقانه ای!!!!!
اگر پول ندارید بچه نیارید!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۱ فروردين ۱۴۰۳
در پاسخ به ناشناس تفکر احمقانه ؛ جناب متفکر اگر پول و امکانات نباشه بچه بیاری که تماشاچی باشه؟! اونوقت خجالت نمیکشی بچه ات در کنار دوستاش کم بیاره و ناراحت بشه !؟ پس خواهشا برای من شعار مفت نده، بدون پول بچه آوردن گناه کبیره است.
یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
نه اینطوری نیست ثروت ندار خدا بهت میده در شرایط عقل امروزی هست با ثروت ثروتمندی خودش دردسرهای داره نداری هم دردسری داره زندگی نداریم خودش خوشی داره آن هست که کسی در خانهت نزنه و خدای نکرده روی به کسی نذازی به خاطر مشکلات فقط فقط سرت بگداز سر بالش از همه بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
مشکل ما انسان ها اینه که بدون اندیشیدن یک کاریو شروع میکنیم بعد می اندازیم گردن خدا ! عزیزان خداوند به شما عقل داده و گفته ازش استفاده بکنید نه اینکه همه کار بکنید بعد بگید خدا بزرگه ؟! خوب خدا بزرگ بوده که به شما عقل عنایت فرموده دیگه، منطق عقل هم میگه بدون امکانات بچه نیارید اول تلاش کنید وقتی تلاشتون نتیجه داد و به ثروت رسیدین اونوقت بچه دار شوید، وگرنه هیچ آدم عاقلی بدون پول و سرمایه بچه نمیاره که دچار مشکل بشه و بعد زمین و آسمونو مقصر بدونه !
یاحق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ما که دراین کشور دیدیم کسانی که فقررا تبلیغ می کنند ولی خودشان درآمدهای چندین میلیاردی از راههای غیر قانونی کسب می کنند وکسانی که تلاشگر هستند روزبه روز فقیر تر می شوند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۵۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
33میلیون تومان حقوق دو ماه و نیم من میشه خرج خانه و خورد خوراک و بچه و آب و برق و گاز و دکتر و رفتن به عروسی وووووو .پس هم این دختر بیجا میکنه اینطور کلیپ میده بیرون و هم شما بیجا میکنید میگید 33میلیون خرج خانواده 4 نفره است .اون دختره قیافه نجس گرفته با پول باد آورده باباش و یا مامانش و شما هم به دروغ میگید این مبلغ خرج یک خانواده است از کجا یک خانواده بیاره اینفدر خرج کنه .مگر به جایی وصل باشه
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۹:۵۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اگه بفرمایید هدف از نشر این " مثلا خرید عید " چی بوده، مشکل بهتر دیده میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خرج‌ هر کسی‌ به‌ خودش‌ ربط‌ داره‌‌ از‌قدیم‌ گفتند‌ چهاردیواری‌ اختیاری‌‌ ولی‌در فضای‌ مجازی‌ جار‌ زدن‌ و پز‌دادن‌ کار‌خوبی‌نیست‌ شاید‌یکی‌نداشته‌باشد‌‌ و پیش‌ خانواده‌ شرمنده‌ میشود‌‌ بزرگترین‌ اشتباه‌ جامعه‌ ای امروز‌ ما‌ این‌ است‌ که‌‌ هیچ‌کس‌برای‌خودش‌ زندگی‌نمیکند‌‌‌برای‌ دیگران‌زندگی‌ میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
این دیگه چهار دیواری نیست فضای حقیقی مجازی همه میبین چهار دیواری خودتی وخانواده
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۱۹:۳۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خوبه خودتون قبول دارید یه خانواده ی ۳ نفری فقط خرج عیدشون ۳۳ تومنه اونوقت عیدی میدید دو میلیون تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جالبه تا دیروز میگفتین نون داریم بخوریم ۲۵ ساله گوشت نخوردیم لباس نداریم بپوشیم گونی میپوشیم حالا چطو همه پولدار شدین ۳۳ میلیون براتون شده پول خورد همه تون رو گنج نشسته بودین خبر نداشتیما کلکا بعد اون بچه پولداره میلیاردره کیه فیلم برادران لیلا ساخته بود خودتون پاره میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
کسی نگفته ۳۳ میلیون پول خرد من هست ولی می گویند با ۳۳ میلیون درآمد ماهانه نمی توان زندگی حداقلی داشت درآمد اکثر مردم زیر این مبلغ هست که تاسف بار هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
بیست سال پیش حقوقم اندازه ۵ عدد سکه بود الان یک عدد هم نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
تویوتایی که پراید شد!
۱۹:۳۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
الان چهار نفر بروند یک رستوران خوب و یک غذای خوب بخورند حداقل می‌شود دو و نیم میلیون تومان ! این وضعی است که برای این مملکت درست شده
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۹:۲۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
حتما میخواسته بره باغ ازگل و چای دبش بنوشه.
خب باید لباس مناسب داشته باشه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
Shadi
۱۹:۲۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
بنظرم با اینهمه خرید خوب گرفته
ارزون خریده
دو کیلو سیب زمینی دو کیلو گوجه و اینا در میاد ی تومن اینهمه خرید کرده سی چار خیلی خوبه
France
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
حلالش، نوش جانش، باید همه ی مردم ایران توان این خرید رو داشته باشن. سی و سه میلیون یعنی ۶۰۰ دلار. سی و سه میلیون تومان یعنی پول یک گوشی یا یک دستگاه پلی‌استیشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
فعلا تو شهر ما با دو میلیون میشه یک دست لباس و کفش خرید و آرایشگاه هم رفت و بازم اضافی میاریم با اضافی این پول هم اگر ۳۱ میلیون مانده باشه تو بانک سپرده میکنیم تا بی ارزش بشه و چند سال بعد میرم با همون ۳۱ میلیون یک کیک و نوشابه می‌خریم این جوری که ما پیش می‌رویم تا چند سال دیگه با این مبلغ دوتا تخم مرغ هم نمیشه خرید
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۹:۱۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ارزش اظهار نظر ندارد وقت را نباید حرام هر موضوعی کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
مثل که توبازار نیستید سی و سه میلیون یک ساعت چینی قلابی هست وای خدا این نویسنده چقدر از تورم عقبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ای وای شما هم انگار ساعت صد هزارتومانی تومانی رو ۳۳ میلیون بهت فروختن بابا چشمات باز کن تا کلاه سرت نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
فرزندان اختلاس گران ب کامنتا حمله کردن؟ چجوری برا این ۳۰ میلیون تومن پول نیست
Romania
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
بیخود کرده با باباش چطور ممکنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جوری میگویید ۳۳ میلیون که انگار مبلغ بسیاربزرگی است می شود ۶۰۰ دلارناقابل ارزش پول ملی خاک بر سرشده دختره چکار کند قیمت یک دست کت و شلوار ایرانی مارک مشهور ۴۲ میلیون تومان است کجای کاری ما نداریم برای دیگران که دارند ارزوی موفقیت میکنم
Sweden
حامد
۱۸:۴۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
نتیجه فرهنگ ایرانیان بی‌فرهنگ و بی‌بنیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
این دختر بزرگ شه از خجالت پدر مادرش در میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ممنون از yjc برای انتشار همه نوع خبری .
دانستن اخبار لازم است ولی شنیدن آن برای افکار مریض و فقیر مناسب نیست.
امیدوارم مردم افکار خود را غنی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اینها همه دسته گل‌هایی که خودتون به آب دادید.
نتیجه اش رو هم به زودی خواهید دید.
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۱۷:۳۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خدایا خودت بهتر میدونی که چقدر کودک داریم که چشم انتظار یه کفش و لباس نو برای عیدشون هستن. چقدر کودک داریم که سالهاست پدرشون نتونسته یه مسافرت ببرتشون. چقدر خانواده داریم که خجالت میکشن با اقوام رفت و آمد کنن چون پول ندارن که مهمان دعوت کنن
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۷:۲۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
بعضی ها هر کلیپی که احتمال بدهند بیشتر دیه میشه تولید میکنند.دروغ باشه زشت باشه حق دیگران ضایع بشه ترویج فساد باشه و .....هیچ اهمیتی نداره براشون?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
از نظر معدن و منابع طبیعی جزو بهترین کشور ها هستیم و همه مردم باید وضعشان خوب باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
هیچ جای دنیا به طرف نمیگن بشین تو خونه ات ما برات پول میاریم!
France
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
سلام جناب ناشناس، شاید کسی نگه بشین تو خونه‌ات برات پول میاریم اما هیچ جای دنیا هم حقوق کارگر ۷ میلیون نیست، حقوق یک فوق لیسانسم ۱۰ میلیون نیست. یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۳۰ میلیون دراین زمانه پول زیادی نیست بسیاری از مردم خیلی کمتر ازاین مبلغ دریافتی دارند که باید اصلاح شود با سی میلیون زندگی متوسط هم نمی توان داشت زندگی ایده آل زندگی مسئولان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خب از این حرفها میزنید گرونی هر روز بیشتر میشه دیگه، کی میگه پول زیادی نیست، خیلیییییی هم زیاد است، توام برو انتخاب شو جایی مسئول شو کسی جلوت و گرفته مگه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
امام علی ع فرمودن اگر از یک در فقر امد از در دیگر ایمان خارج میشه منظور این تو بعضی کامنت ها میبینم بعضی از افراد به فقیر بودن خودشون افتخار میکنن انگار شاخ غول شکوندن
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۶:۵۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خدا بزرگت نکنه هر غلطی که میکنی یا میکنید باید بیاید تو اینستا گرام بگید مثلا که چی فردا یک مسیح علینژاد دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
بچه که گناهی نداره ، اون بزرگترش باید عقلش برسه
انشالله که اهل عاقل بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اول که مبارکت باشه انشا الله . دوم دخل و خرج هیچ خانواده ای نه به دیگران ربط دارد نه قابل نشر برای دیگران است .انشالله در این سال نو همه عزیزان ایران زمین هم افکارمان مثل لباس و خانه هایمان لااقل خانه تکانی هم صورت دهیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
طرف داره این مدل زندگی رو ترویج میده بعد تو میگی به بقیه ربط نداره؟! وقتی ربط نداره که تو چهار دیواری خودش باشه نه اینکه بیاد تو اینستا جار بزنه که، التماس تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
دمت گرم
Italy
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
آخه 30 تومن پوله؟ دو دست لباس بخری یه شام بری بیرون رفته پوله..حالا انگار 30 میلیارد خرج کرده ..الان یک کیف پرادا بخری 60 تومنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
شما پولدارها گرونی میارید دیگه، مجبوری مگه برند بخری؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
۳۰ تومن درآمد سه ماهه بعضی هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
باور کنید این خریدش اگه ۵ سال پیش بود به یک میلیونم نمیرسید آخه مگه شما تو این مملکت زندگی نمیکنید؟؟؟؟؟!!!!!از تورم و گرانی کمر شکن بی خبرین یا خودتون رو زدین ب اون راه الان ۳۴ میلیون اصلا مبلغ قابل توجه ای نیستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
مسئله خریدش نیست چرا باید ۵ دست لباس بخره؟! یه دست یا نهایت دو دست بخره، ما که الحمدلله بریز بپاش نداریم راضی و شاد هستیم، خدا ما رو با امثال شما محشور نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
الان به اینکه همین اجناس دوسال پیش یک میلیون هم نمیشد توجه نمیکنند و اینکه چقدر تورم افسار گسیخته مردم را به زانو درآورده است فقط و فقط روی مبلغ خرید و اینکه مردم خفقان بگیرند مانور می دهند.
مال خودش هست دوست داره خرج کنه و ویدیو بسازه ازش مگه گناه کبیره کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
متاسفم برای این فخر فروشی ها
برتری انسان ها نزد خدا به ثروتشان نیست، بلکه به تقوای انها است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
کسی که ثروت نداره تقوا هم نداره باور کن در فقر شرافت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
یعنی الان من ولخرجی نکنم، اسراف نکنم، شریف نیستم؟! اون که ولخرجی میکنه برا فخر فروشی شریف میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خدا کلی نعمت روی این دنیا آفریده تا همه استفاده کنند ولی عده ای نمیگذارند نعمت خدا به همه برسد برای خودشان اختصاص می دهند
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۶:۳۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۳ میلیون خرج کل عیدمون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
من یه معلمم هنوز نتونستم ۱۰۰۰تومان برای بچه هام خرج کنم چون ندارم . ۶ماهه که اضافه تدریس گرفتم هنوز تا این لحظه پرداخت نشده . گفتن مال ۳مهشو می دن که درکل ممکنه ۱۵میلیون بشه . ۲۴ساعت یعنی یک شیفت کامل .
این چیزا رو که می بینه عضه می خوره ما جز شاگرد زرنگهای مدرسه بودیم ولی الان بدبخت تر از همه همکلاسی های خودمونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
کلا کسی که کارمند یا معلم آموزش و پرورش تا همون بازنشستگی شرایط زندگی براش سخت هست البته بعضی ازمعلم مدارس خصوصی یا معلمان کنکور باز وضعیت اقتصادی اونها بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
بدبخت کسی هست که غصه مال دنیا را بخورد و به داشته های دیگران حسادت کند.
خدا انشالله بیشتر بهشون بده. هرکس لیاقت داشته باشه زندگیش بهتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
مردم مقصریند که این اشخاص که مشکل دیده شدن
دارند .بهشون پر و بال میدهند
اگر کسی اینو را دنبال نکنند
بخدا شفا پیدا میکنند و درمان میشوند
متاسفانه هم وطن های گلم .خودشان را به این قشر یک درصدی که در تمام کشورها فقط یک درصد در رفاه ایند و 99 درصد تحت فشاریند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
این به قول شما یک درصد مسوول فشار شما نیستند بفهم بفهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خدایا به کارگران نظر داره با این حقوق نجومی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ولی یکی از موهای زامبیهای نابودگر نمی‌شود کجا خودنمایی و فخرفروشی نیست و کجا کسی را می‌توان یافت حامی واقعی کودکان است وکجا تبلیغات...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
باباش صد در صد از راه حلال پول بدست میاره هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
تهمت زدن از بدست آوردن مال حرام بدتر است پس ببند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
من دوسه میلیون هم نداشتم امسال تا بتوانم کفش برای خود و بچه هایم بخرم تا برسد به لباس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
حالا میگم این خانوم واست پول کارت به کارت کنه. چه ربطی به این خانوم و دخترش داره بی پولی شما؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اینارو بیخیال پس کی یارانه دهک ۴به بعدرومیدن
Iran (Islamic Republic of)
و
۱۵:۴۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
از نوروز و رسوم من در آوردی و جاهلی خروجی دیگر نمی توان انتظار داشت تعطیلی عقد هم مزید بر علت است که می شود چنین فاجعه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
دوکلام از مادر عروس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ما را به رخت چوب شبانی فریفته اند
این گرگ سالهاست که با گله آشناست
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۱۵:۳۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
من خودم وضع مالیم خوب نیست، ولی بترکه چشم حسوداش. اختلاس ک نکرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
بهترین کار رو میکنن الان ما با مدرک کارشناسی برق قدر
کارشیفتی،هزارتا خطر جانی،اشعه و میدان مغناطیسی و... متاهل ۱۲ میلیون حقوق میگیریم تو برق تهران.اونم با هزارتا منت
درس بخونن که چی بشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
علم همیشه ارزشمند، شکر نعمت های خدا رو فراموش نکنیم، من‌ خودم هم معلم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
واقعا الان کمترین حقوق برای کارمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اگه ماهم سیاست های درست داشتیم مثل بقیه کشور ها این پول ها برامون پولی نبود همه بچه های ایران همینقدر خرج میکردن مثل همه جای دنیا که بیشتر از این خرج میکنن برای چی تن به قفر و قناعت بدبختی بدیم و خرج کردن کاری بدی بدونیم وقتی کشوری به این ثروتمندی داریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۵:۵۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
شما فرهنگ مبتذل مصرف گرایی را نشانه رشد و فرهنگ اصیل می دانی بلید متاسف شد برای چنین اندیشه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ای کاش یکی از اون کشورها رو نام میبردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خدا نیامرزه پدرو مادری که با روح لطیف بچه هاشون بازی می کن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
والله هر چقدر هم ثروتمند باشی با ولخرجی فقیر میشی، مگر اینکه کلاهبردار باشی، قرار هم نیست پول معادن و نفت و ... رو ما بشینیم خونمون بیارن قسمت کنن بینمون پس کی کار کنه؟! کی آموزش بده؟! کی درمان کنه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
شیر مادرت و نان پدرت حلالت واقعا درست گفتی. سیاستهامون غلطه. الان دارن با فرهنگسازی فقر و بدبختی هجمه هایی که بهشون وارده رو پس میزنن تا جامعه رو کنترل کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
وقتی زندگی طبیعی و عشق و مهر و محبت جای خودش رو به زندگی مصنوعی و زندگی های شیطانی بدهد نتیجش میشه این کلیپ ها، لطفا تا دیرتر نشده با این موارد برخورد قانونی کنید، وگرنه امثال این کلیپ ها زندگی ها رو متلاشی میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ایران من
۱۵:۵۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اشتباهی منفی دادم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
احسنت???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۵۰۰ دلار پولی که به گدا میدن تو اروپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
اروپا ربطی به ایران ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
مگه رفتی انجاگدایی که خبرداری؟؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خب برو اروپا گدایی کن، ۱۰۰۰ دلار میدن تو کم گفتی?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۱۶:۱۲
هرجا به ضررتون هست میگید اروپا چه ربطی به ایران دارد.
همه جا جزو کره زمین هست و همه به هم ربط دارند وگرنه نمیتوانند کنار هم زندگی کنند.
ضمنا مگر اروپا کره مریخ است و مردم آنجا از بهشت آمده اند که باید رفاه بیشتری داشته باشند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
500 دلار کدوم کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
نوه آقای قالیباف چقدر خرج نوروزی داشته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
باباش کیه ؟؟