وعده‌های معاونت علمی؛ از ایجاد ۱۰ تک‌شاخ دانش‌بنیان تا استخدام ۳ هزار نخبه در دستگاه‌های دولتی

حل مشکل استیجاری بودن کارخانه نوآوری آزادی، ایجاد ۱۰ شرکت بزرگ دانش‌بنیان، استخدام ۳ هزار نخبه در دستگاه‌های دولتی و رفع موانع صدور تاییدیه‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان از مهمترین وعده‌هایی است که حوزه معاونت علمی ریاست‌جموری برای توسعه این حوزه داده‌اند.

تا اسفند سال ۱۴۰۲ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به عدد ۹۷۳۰ شرکت بالغ شده‌اند که ۹۰ درصد از این میزان، در دسته نوپا‌ها قرار دارند؛ یعنی شرکت‌هایی که کمتر از ۵ سال عمر دارند، کمتر از ۵ میلیارد تومان درآمد و کمتر از ۱۰ نفر نیروی انسانی دارند و این شرکت‌ها بیشتر به حمایت احتیاج دارند. 

در سال گذشته حوزه معاونت علمی ریاست‌حمهوری برای تقویت و توسعه اکوسیستم نوبنیاد کشور وعده‌هایی را به آنها داده است که به این شرح است:

حل مساله استیجاری بودن کارخانه‌های نوآوری

وضعیت کارخانه نوآوری آزادی در خط داغ خبرگزاری‌ها قرار دارد. کارخانه نوآوری آزادی در یک ساختمان استیجاری با سرمایه‌گذاری میلیاردی و با مشارکت پارک فناوری پردیس راه‌اندازی شده که حکم تخلیه آن صادر شده و بنا به درخواست صاحب این ملک، باید تخلیه شود.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در خصوص پیگیری‌های معاونت علمی در زمینه تخلیه کارخانه نوآوری و وضعیت ناپایدار این کارخانه، گفت: ان‌شاءالله پیگیر هستیم تا مسائل آن حل شود و کار‌های خوبی انجام خواهد شد. 

وی با بیان اینکه این اقدامات برای بهبود وضعیت کارخانه نوآوری آزادی یک سال است که در حال اجرا است، اظهار کرد: مسائل آن حل می‌شود و اخبار آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

ایجاد ۱۰ یونیکورن دانش‌بنیان تا ۳ سال‌آینده

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور برای چندمین بار وعده دستیابی به ۱۰ یونیکورن تا سه سال آینده را تکرار کرد. دهقانی فیروزآبادی مدعی شد در راستای تحقق این هدف، سه برنامه را در دستور کار خود قرار داده‌اند که مجموعه‌ها را تشویق به کار کنسرسیومی می‌کند و به اعتقاد وی، این نقطه شروع یونیکورن‌شدن است.

وی به برنامه معاونت علمی برای ایجاد ۱۰ ابرشرکت یا یونیکورن طی سه سال آینده اشاره کرد و گفت: برای ایجاد ابرشرکت، سه بستر نیاز داریم که شامل «حمایت‌های بزرگ تحت عنوان پروژه‌های پیشران»، «پروژه‌های دستگاه‌ها و صنایع بزرگ» و «حمایت از خط صادراتی ویژه» می‌شود. این سه برنامه به‌عنوان بزرگترین ابزار‌هایی است که ما خط‌گذاری می‌کنیم. این ابزار‌ها به‌صورت خودکار مجموعه‌ها را تشویق می‌کند که کنار هم قرار بگیرند و کنسرسیومی کار کنند و این اتفاق نقطه شروع ابرشرکت‌شدن است.

وی تأکید می‌کند این شرکت‌ها باید غول فناوری کشور شوند تا سایر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را به حرکت درآورند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه سه برنامه یادشده در دستور کار معاونت علمی قرار دارد، نخستین برنامه را «ایجاد و پیگیری پروژه‌های پیشران» عنوان می‌کند و تاکید کرد که ما در معاونت علمی تا به الان ۲۶ ابرپروژه تعریف کرده‌ایم که انجام‌دادن این پروژه‌ها عموماً بر پایه قرارگرفتن چند شرکت کنار یکدیگر است؛ چون ابرشرکت وقتی ایجاد می‌شود که چند شرکت کوچک کنار هم قرار بگیرند.

حمایت از تولیدات فاخر

معاون علمی رئیس‌جمهور سال گذشته وعده حمایت از تولیدات فاخر را داد. در این باره وی با بیان این‌که اکنون فناوری‌هایی شکل گرفته‌اند که نیازمند کاربردی‌سازی و ورود به بازار هستند، گفت: در رویکرد جدید معاونت علمی به کمیت شرکت‌ها از یک سو و جریان تولیدات فاخر و اقدامات بزرگ و جریان ساز توجه جدی داریم. در این راستا چند اقدام انجام دادیم که یکی از آنها تصویب و اجرای نظام ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

ایجاد پارک مشترک با ازبکستان

ایجاد پارک فناوری مشترک با کشور ازبکستان از دیگر وعده‌های معاون علمی رئیس‌جمهور است و یادآور می‌شود که با طرف ازبکستانی در این باره صحبت شده و مکانی هم برای این پارک علم و فناوری مشخص شده که احتمالاً در شهر سمرقند و در کنار دانشگاه این شهر خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تعاملات برای جایابی دقیق پارک علم و فناوری بین ایران و ازبکستان و فراخوان برای جذب شرکت‌ها در حال انجام است. من دوست داشتم که قبل از سال جدید کار جذب شرکت‌ها انجام شود، اما با توجه به تغییر وزیر علوم ازبکستان و وقفه‌ای که به این خاطر در کار ایجاد شده، تا پیش از خرداد ۱۴۰۳ کار‌ها در این باره انجام خواهد شد.

وعده استخدام نخبگان در دستگاه‌های دولتی

وعده استخدام ۳ هزار نخبه در دولت تا پایان ۱۴۰۲ از دیگر وعده‌هایی است که دهقانی از آن خبر داده بود و اعلام کرده بود که تا پایان ۱۴۰۲ قرار است ۳ هزار نخبه در دولت استخدام شوند.

وی همچنین تاکید دارد که مجوز ۳ هزار ردیف استخدامی ویژه برای دستگاه‌های اجرایی کشور اخذ شد و در سامانه دانا در بنیاد ملی نخبگان اعلام شده و نزدیک ۹ هزار و ۸۰۰ نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

رفع موانع صدور تاییدیه

معاون علمی رئیس‌جمهور از برنامه‌های این معاونت برای رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان بالاخص در اخذ تأییدیه‌های لازم از دستگاه‌های دولتی خبر می‌دهد و تاکید دارد که این معاونت در حقیقت تسهیل‌کننده بین مجموعه‌های دانش‌بنیان و فناور و دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها است و در این مسیر تلاش دارد تا با هم‌افزایی و برگزاری جلسات با حضور دستگاه‌های مختلف، موانع شرکت‌های دانش‌بنیان در اخذ تأییدیه‌های لازم از دستگاه‌های دولتی را مرتفع کند.

برنامه‌ریزی برای مسابقات بین‌المللی دیجیتال

دهقانی فیروزآبادی همچنین گفت: در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برای یکسری از مسابقات ملی و بین‌اللملی در بخش‌های دیجیتال و فناوری در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی می‌افزاید: یکی از نگرانی‌های جدی ما این است که در حوزه فنی و مهندسی، اقبال بچه‌ها کاهش یافته است و باید برنامه‌های حمایتی طوری برنامه‌ریزی شود که شاهد توسعه و اقبال بچه‌ها در این حوزه‌ها باشیم.

اثربخشی بیشتر علوم انسانی

در سال گذشته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از اولویت‌دهی جدی این معاونت بر توسعه و اثربخش‌سازی علوم انسانی در پیوند با فناوری و پاسخ به مهم‌ترین پرسش‌های این حوزه خبر داد.

برنامه ۵ ساله برای کاهش آسیب‌های جاده‌ای با مشارکت دانش‌بنیان‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه ملی کاهش آسیب‌های جاده‌ای، گفت: امیدواریم در معاونت علمی برای تزریق فناوری و توسعه، بتوانیم توان شرکت‌های دانش‌بنیان را به کار بگیریم تا در یک برنامه پنج ساله به کاهش آسیب‌های جاده‌ای منجر شود.

حمایت از بار اولی‌های دانش‌بنیان

دکتر رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری اعلام کرد که شرکت‌هایی که برای بار اول اقدام به تولید یک محصول فناورانه می‌کنند، زیر چتر مصوبه معاونت علمی و فناوری قرار می‌گیرند.

اسدی‌فرد با اشاره به ظرفیت‌های قانونی تولید بار اول در ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعتبار مالیاتی در ماده ۱۱ این قانون، گفت: تا قبل از سال ۱۳۹۷، دستگاه‌های دولتی بر اساس قانون مناقصات به سختی می‌توانستند کالا‌های فناورانه مورد نیاز خود را بومی‌سازی کنند و برای رفع نیاز خود اقدام به برگزاری مناقصه و واردات محصولات فناورانه می‌کردند. از طرفی اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در این مناقصات شرکت می‌کردند، به دلیل اینکه هنوز محصولی را به تولید نرسانده‌اند، رد می‌شدند؛ اما مصوبه معاونت علمی امکان بومی‌سازی ساده‌تر را فراهم می‌کند و روند واردات این محصولات را تغییر می‌دهد، به طوری که محصولات ایرانی دانش‌بنیان جایگزین محصولات وارداتی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا نیاز دستگاه‌های اجرایی به جای واردات با هزینه‌های بالا، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان با توانایی بالا رفع می‌شود و شرکت‌هایی که برای بار اول اقدام به تولید یک محصول فناورانه می‌کنند، زیر چتر مصوبه معاونت علمی و فناوری قرار گرفته و مشمول حمایت‌های مالی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز خواهند شد.

حمایت از شتابدهنده‌های همکار صنایع

مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های حمایتی معاونت علمی برای شتاب‌دهنده‌ها، گفت: هر شتاب‌دهنده‌ای که با صنایع و شرکت‌ها بیشترین تعامل را داشته و بتواند در توسعه تحقیق و توسعه شرکت‌ها مشارکت داشته باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.

تلاش برای بومی‌سازی تجهیزات آب شیرین‌کن

سید محمدمهدی نوربخش، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست از برنامه معاونت علمی برای بومی‌سازی تجهیزات آب شیرین‌کن‌های صنعتی و بزرگ مقیاس خبر داد که هم‌اکنون وارداتی هستند.

وی یکی از راه حل‌های اساسی کشور برای برون‌رفت از تنش آبی را استفاده از آب دریا عنوان کرد و گفت: در همین زمینه وزارت نیرو وارد عمل شده و سایر کشور‌ها هم قبل‌تر از ما نسبت به این کار اقدام کرده‌اند؛ بنابراین آب‌شیرین‌کن‌ها نیز در مسیر استفاده از آب دریا برای ما مهم بوده و برای خروج از شرایط بحرانی لازم هستند.

منبع: ایسنا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار