دامداران از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: تمام روستائیان، دامداران و عشایر از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها، مناطق مستعد صاعقه و رعدوبرق خودداری کنند.

محمود زین الدینی گفت: کلیه دامداران، مرغداران، زنبورداران و پرورش‌دهندگان آبزیان باید با رعایت الزامات بهداشتی ـ قرنطینه‌ای و فراهم کردن تمهیدات لازم در زمان وقوع بارندگی و احتمال وقوع سیلاب، آمادگی لازم برای پیشگیری و کاهش خسارات و آسیب‌های احتمالی ناشی از آن را مد نظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه دامداران پناهگاه مسقف را به منظور دور نگه‌داشتن دام‌ها از کوران باد و بستر با ضخامت مناسب، خشک و عایق را برای بالا بردن درجه حرارت بدن دام‌ها ایجاد کنند، بیان کرد: دامداران مراقب باشند با توجه به بارندگی، سرما و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها، برخی از بیماری‌ها مانند پنومونی، گندیدگی سم، و بیماری‌های انگلی شیوع پیدا می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان افزود: با توجه به هشدار سطح قرمز از سوی هواشناسی در اواخر هفته جاری و نوع بارش‌های فصل بهار و با توجه به احتمال جاری شدن روان آب‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها در برخی مناطق شهرستان به کلیه واحد‌های پرورش دام و طیور و ... در این خصوص هشدار دادیم.

وی عنوان کرد: در صورت بروز هر گونه بیماری در گله‌های طیور پرورشی و دامداری ها، اعلام تلفات احتمالی و خودداری از رهاسازی تلفات دام و طیور در محیط از دیگر اقدامات مهم برای کاستن از مخاطرات احتمالی است که با اطلاع رسانی به موقع می‌توان از گسترش احتمالی بیماری‌ها جلوگیری کرد.

زین الدینی گفت: پس از فروکش کردن بارندگی یا سیل احتمالی، سم‌پاشی جایگاه نگهداری و بدن دام‌ها ضرورت دارد؛ چرا که این امر نقش بسزایی در کنترل بیماری‌های انگلی و عفونت‌های باکتریایی واگیردار دامی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار