در دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران با قالیباف تأکید شد؛

تقویت فرصت‌های فرهنگی، اقتصادی و محیط‌زیستی برای توسعه روابط دوجانبه

در دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران با قالیباف بر تقویت فرصت‌های فرهنگی، اقتصادی و محیط‌زیستی برای توسعه روابط دوجانبه تأکید شد.

«کایهان تورکمن اوغلو» رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران عصر امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بهارستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به هیأت پارلمانی ترکیه با ابراز امیدواری از اینکه این سفر منجر به توسعه روابط و همکاری میان دو کشور خواهد شد، گفت: بی‌شک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه با توجه به سوابق تاریخی و قرابت فرهنگی از کشور‌های بزرگ و مؤثر در منطقه غرب آسیا به شمار می‌روند و فرصت‌های بزرگی در توسعه روابط دوجانبه دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه دو ملت در طول تاریخ در دفاع و توسعه اسلام از ابعاد مختلف با هم متحد بوده‌اند و تاریخ در هم آمیخته‌ای دارند، اظهار داشت: لازم است این سابقه تاریخی و مفید را قدر دانسته و امروز در حوزه‌های گردشگری، محیط زیست، صنعت و... به صورت مشترک فعالیت کنیم و در توسعه روابط دوجانبه در هر سطحی تعلل نداشته باشیم.

وی تأکید کرد که بی‌شک پارلمان‌های دو کشور و دولت‌ها می‌توانند توسعه روابط را تسهیل کرده و در جهت تعمیق آن گام بردارند.

قالیباف در ادامه با تأکید بر ضرورت توسعه بازارچه‌ها و تسهیل ترانزیت، عنوان کرد: نگرانی‌هایی برای مردم ما در حوزه آب‌های مرزی وجود دارد و دغدغه‌هایی ایجاد کرده است که باید حتماً حل شود. از سوی دیگر رقم حجم تجارت میان دو کشور بسیار پایین است که باید گسترش یابد چرا که در حال حاضر از همه ظرفیت‌های موجود در دو کشور استفاده نمی‌شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به نقش ایران و ترکیه در حل مسائل منطقه، بیان داشت: رؤسای دو دولت باید در حوزه مسائل گروهک‌های تروریستی، داعش، موضوع سوریه و همچنین در خصوص نشست آستانه اهتمام جدی در توسعه روابط در حوزه‌های سیاست خارجی و مسائل امنیتی و دفاعی داشته باشیم. هر آنچه منافع منطقه به‌ویژه شرایط کشور‌های اسلامی اقتضا می‌کند باید میان دو کشور برقرار باشد.

وی ادامه داد: عملیات «طوفان الاقصی» که در غزه اتفاق افتاد، نقطه عطفی در جهان اسلام بود که آثار آن کاملاً مشخص است. تهدید‌های راهبردی و عملیات‌های تاکتیکی بعد از وقوع این عملیات تغییر کرد و دیگر به دوران ماقبل از آن بازنخواهیم گشت. بی‌شک آمریکا و رژیم صهیونیستی متوجه شده‌اند دورانی که احساس می‌کردند می‌توانند هر تصمیمی در منطقه گرفته و به‌عنوان هژمون منطقه باشند، پایان یافته است.

قالیباف در این دیدار از تصمیم دولت ترکیه و حضور به‌جا و به‌وقت مردم ترکیه در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و قطع روابط اقتصادی با این رژیم قدردانی کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران: پارلمان ترکیه به دنبال تحقق مفاد توافقنامه‌های امضاء شده میان رؤسای جمهور دو کشور است

«کایهان تورکمن اوغلو» نیز در این دیدار، ضمن تشکر از استقبال گرم مجلس شورای اسلامی از هیأت پارلمانی ترکیه، گفت: ما طی دیدار‌هایی که در دو روز گذشته در ایران داشتیم، موضوع اجرای مفاد توافقنامه‌هایی را پیگیری کردیم که در جریان سفر گذشته رئیس‌جمهور ایران به ترکیه به امضاء رسیده بود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران در ادامه با بیان اینکه ترکیه اهمیت و جایگاه گروه‌های دوستی و پارلمانی را به خوبی درک می‌کند، اظهار داشت: این موضوع در خصوص ایران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه ارتباط با جمهوری اسلامی ایران برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: با توجه به مسئولیت مهمی که در گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران داریم تلاش می‌کنیم با آگاهی بیشتر، دیدگاه صحیح‌تری در خصوص توسعه روابط سیاسی میان دو کشور داشته باشیم و تلاش داریم از طریق دیپلماسی پارلمانی زمینه را برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی فراهم کنیم.

تورکمن اوغلو با بیان اینکه طی هشتمین نشست شورای عالی همکاری میان رؤسای جمهور دو کشور، ۱۰ یادداشت تفاهم به امضاء رسید که در چارچوب این موافقتنامه‌ها، ۳۰ میلیارد دلار به‌عنوان رقم تجارت میان دو کشور هدف‌گذاری شد، گفت: همچنین یکی دیگر از اهداف ما گسترش گردشگری میان دو کشور و تسهیل رفت و آمد گردشگران از ترکیه به ایران و بالعکس است.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به نوار ۵۰۰ کیلومتری مرزی میان ترکیه و ایران می‌توان در نقطه مشترک مرزی بازار‌هایی ایجاد کرد که در همین زمینه مسئولان و نهاد‌های مرتبط دیدار‌ها و مذاکراتی انجام داده‌اند و تصمیماتی نیز در این خصوص گرفته شده است.

تورکمن اوغلو با اشاره به وجود ۳ درگاه مرزی فعال میان ترکیه و ایران به نام‌های بازرگان، رازی و سرو، یادآور شد: درگاه مرزی بازرگان برای عبور و مرور خودرو‌های سنگین فعال است و مشکلی در این مسیر وجود ندارد، اما درگاه مرزی رازی به دلیل نیاز به توسعه جاده‌ای ۹ کیلومتری در منطقه خوی همچنان برای حمل و نقل جاده‌ای سنگین مناسب نیست و صرفاً خودرو‌های سواری از آن تردد می‌کنند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران ادامه داد: لازم است درگاه مرزی چهارمی نیز میان ترکیه و ایران افتتاح شود که تصمیماتی در این خصوص در دو کشور گرفته شده و لازم است مسیر اجرای پروژه آن تسهیل و تسریع شود.

وی همچنین از رویکرد و سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسأله فلسطین قدردانی کرد و افزود: در این میان حمله رژیم منفور صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را نیز محکوم کرده و از پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اقدام کمال تشکر را داریم. ترکیه و ایران دو کشوری هستند که میان کشور‌های اسلامی در جهت همراهی و پشتیبانی از فلسطین گام برداشته و در مقابل اعمال رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کنند.

کایهان تورکمن اوغلو در پایان خاطرنشان کرد: ما نیز در همین چارچوب تمام مسیر‌های تجاری ترکیه با اسرائیل را قطع کرده و همچون ایران مخالف دخالت آمریکا در کشور‌هایی چون ترکیه، عراق و سوریه هستیم و معتقدیم کشور‌های منطقه باید به‌صورت متحدانه با گروه‌های تروریستی مبارزه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار