
باشگاه خبرنگاران جوان - گرمای سنگین تهران، نفس شهر را بریده. دماسنجها گرمترین روز سال را نشان میدهند. در چنین روزی، یکی از استوریها در اینستاگرام توجهم را جلب میکند: «برای یک منطقه کوچک با بالای ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، فقط دو خط تاکسی وجود دارد، آنهم تاکسی که نه!» منظورش کرج است؛ شهری که حالا دیگر فقط یک حومه نیست، بلکه خودش یک کلانشهر گمشده در ازدحام و بیتوجهیست.
عصر، خسته و عرقریزان از سر کار بیرون میزنم. مسیر همیشگیام است، خیابان سپهبد قرنی، به امید یافتن تاکسیای که تا حوالی هفتتیر برود. اما از هر ده تاکسی که از کنارم رد میشوند، فقط یکی با بوقی نیمبند حضورش را اعلام میکند. باقی، شیشهها بالا، کولر روشن و تنها یک مسافر در صندلی عقب نشسته است. در این لحظهها، ذهنم پر میشود از سوالهایی که جوابشان را بارها شنیدهام اما باز تکرارشان میکنم: اگر اینها تاکسی اینترنتی نیستند، پس چرا فقط یک نفر را سوار میکنند؟ چرا حتی نیمنگاهی به کنار خیابان نمیاندازند که ببینند مسافر دیگری به مقصدشان میخورد یا نه؟ آیا قانون جایی در این مسیرها دارد، یا همهچیز بر مدار سلیقه میچرخد.
در این میان جالب است بدانید تاکسیهای دوگانهسوز ۲۵۰ لیتر در ماه کارت بنزینهایشان شارژ میشود و تاکسیهای تکسوز هم تا ۷۰۰ لیتر سهمیه دارند. این رقم را مقایسه کنید با ۶۰ لیتر سهمیه خودروهای شخصی. این فقط یکی از امتیازهایی است که تاکسیها نسبت به بقیه خودروها دارند؛ امتیازی که زیر سایه زرد بودن ماشینهایشان میگیرند تا مسافر خطی را سوار کنند و به حمل نقل عمومی کمک کنند؛ اما آنها با این امتیازها به جمع تاکسیهای اینترنتی میپیوندند و در این میان مسافرهای عمومی سر خطها هم محلی از اعراب ندارند.
کرایه مسیر ۳۰ هزارتومانی ۲۷۰ تومان شد!
البته این را هم فراموش نمیکنم همهچیز وقتی هوا بارانی هم باشد، فرق میکند. از دهکده المپیک تا ایستگاه مترو صادقیه، حتی یک تاکسی خطی هم دیده نمیشود. نه سر خط، نه در میان راه، نه حتی در انتها. ما میمانیم و بارانی که بیوقفه میبارد. گوشی به دست میگیریم، برنامه تاکسی اینترنتی را باز میکنیم، و با امیدی کمرنگ، منتظر میمانیم. مسیری که در روزهای عادی نهایت سی هزار تومان هزینه داشت، حالا نزدیک سیصد هزار تومان برایمان آب میخورد. در کمال تعجب، وقتی درخواست سفر ثبت میشود، همان رانندههای خط که خبری از آنها نبود حالا با نام و عکسی در قالب راننده تاکسی اینترنتی ظاهر میشوند. کنایه میزنم: «حتماً باید در قالب تاکسی اینترنتی برگردید سراغمان؟» میخندد و میگوید: «شما الان دوتایید، کرایه مسیر شد ۲۷۰ هزار تومان. در حالیکه اگر سر خط می ایستادم و چهار نفر هم سوار میکردم، نهایتش ۱۲۰ هزار تومان درآمد داشتم. شما باشید کدام را انتخاب میکنید؟»
خطهای بی تاکسی
نبود تاکسیها در مسیرهای مشخص، بهویژه در ساعات پیک به یکی از دغدغههای روزمره مسافران شهری تبدیل شده است. ایستگاه تاکسی میرداماد یکی از همین نقاط است؛ جایی که مسافران، اکثر وقتها چشمانتظار تاکسیهایی هستند که نمیآیند. بعضی از مسافران که عجله دارند، بدون پاسخ از کنارم رد میشوند. اما چند نفری میمانند و درباره وضعیت صحبت میکنند. یکی از آنها میگوید: «گاهی صف طولانیای برای تاکسیهای خط میرداماد تشکیل میشود، اما این صفها نه قانون خاصی دارند، نه زمان مشخصی. معلوم نیست چقدر باید منتظر ماند. مخصوصاً اگر کمی باران ببارد، وضعیت بدتر میشود.»
مسافر دیگری که از این انتظارها خسته بهنظر میرسد، ادامه میدهد: «امان از این صفها. میرداماد، ونک، تجریش… رانندهها ترجیح میدهند مسافران دربستی یا اینترنتی سوار کنند. بعضیها نرخهای عجیبی میگویند و حتی میپرسند که قیمت اسنپ و تپسی چقدر شده، بعد همان را پیشنهاد میدهند. برای همین، بارها پیش آمده که ساعتها تأخیر داشتهام و در ماه کسری کار خوردهام. اینها به کنار، بارها شده یک ساعت تمام در صف منتظر ماندهام تا فقط به خانه برگردم.» او لحظهای مکث میکند و بعد با لحنی گلایهآمیز اضافه میکند: «من یک جوان بیستوچندسالهام که روزی دستکم سه ساعت از وقتم در این صفها میگذرد. هشت ساعت هم سر کارم. پس من کی زندگی کنم؟»
تاکسی زردهای پرامتیاز
شاید در نگاه اول، تفاوت تاکسی با سایر خودروها را تنها در رنگ زرد بدنهاش ببینید. اما واقعیت چیز دیگریست. تاکسیها زیر چتر سازمان تاکسیرانی، به امتیازها و خدماتی دسترسی دارند که خودروهای شخصی از آن بیبهرهاند. حسین، ۳۸ ساله، راننده تاکسی در محدوده شهرری است. درباره این تفاوتها میگوید: «مزایایی که بهواسطه شغلمان داریم، کم نیست. از سهمیه بنزین گرفته تا معافیت از طرحهای ترافیکی و پوشش بیمهای کامل.»
از نظر او، مهمترین این مزایا، سهمیه سوخت است؛ چیزی که در شرایط فعلی اقتصادی، برای رانندگان نقش حیاتی دارد: «تاکسیهای دوگانهسوز ماهانه ۲۵۰ لیتر بنزین یارانهای دریافت میکنند و تاکسیهای تکسوز هم تا ۷۰۰ لیتر سهمیه دارند. این رقم را مقایسه کنید با ۶۰ لیتر سهمیه خودروهای شخصی؛ تفاوت چشمگیریست.» بخش دیگری از این امتیازات، مربوط به تردد شهری است. حسین تأکید میکند: «پلاک مخصوص تاکسی به ما این اجازه را میدهد که بدون نیاز به خرید مجوز، در هر ساعت از شبانهروز وارد تمام محدودههای شهری شویم. چیزی که برای بقیه رانندهها ممکن نیست.»
بیمه هم از دیگر مزایای قابل توجه این شغل است. او توضیح میدهد: تمامی رانندگان تاکسی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند و علاوه بر آن، از بیمه تکمیلی هم استفاده میکنند. این بیمه برای خود راننده رایگان است، ولی اگر بخواهند اعضای خانواده را هم تحت پوشش ببرند، باید سالانه مبلغی پرداخت کنند. بیشتر هزینه بیمه توسط شهرداری پرداخت میشود؛ حدود ۷۳ درصد. سهم راننده فقط ۱۳ درصد است.»
البته همه مزایا به همین موارد محدود نمیشود. سازمان تاکسیرانی تسهیلات دیگری هم در نظر گرفته که کمتر کسی از آن خبر دارد یا سراغش میرود. «وامهای کمبهره یا حتی بلاعوض برای نوسازی خودروهای فرسوده وجود دارد. اگر رانندهای بخواهد ماشین قدیمیاش را اسقاط کند و خودروی نو بگیرد، میتواند وام با بهره ۴ درصد دریافت کند. این کار به نوسازی ناوگان، ایمنی بیشتر و مصرف سوخت کمتر کمک میکند.»
حسین در ادامه به تسهیلات مربوط به قطعات یدکی خودرو هم اشاره میکند: «در تهیه لوازمی مثل لاستیک، روغن، باتری و سایر قطعات مصرفی، هم یارانههایی وجود دارد و هم تخفیفهای ویژه. اما واقعیت این است که استفاده از این خدمات، بستگی به خود راننده دارد؛ اینکه چقدر پیگیر باشد.»
تاکسی خطی یا اینترنتی؟
صحبتام با حسین هنوز ادامه دارد که یکی دیگر از همصنفهایش به جمع ما اضافه میشود؛ او هم در خط شهرری فعالیت میکند، اما علاوه بر آن در پلتفرمهایی چون اسنپ و تپسی هم فعال است. محمد، که سالهاست پشت فرمان مینشیند، یکی از مهمترین تفاوتهای میان رانندگان تاکسیهای رسمی و رانندگان خودروهای شخصی در سامانههای حملونقل اینترنتی را «کمیسیون» میداند.
او توضیح میدهد: «در پلتفرمهای اینترنتی مثل اسنپ و تپسی، رانندههایی که با خودروی شخصی کار میکنند، باید برای هر سفر درصدی از درآمدشان را بهعنوان کمیسیون پرداخت کنند. این مبلغ بهصورت خودکار از کرایه دریافتی کم میشود. اما رانندههایی که تاکسی دارند و مجوز رسمیشان ثبت شده، از پرداخت این کمیسیون معافاند؛ بهشرط آنکه تحت نظارت سازمان تاکسیرانی کار کنند.»
البته به گفته محمد، تفاوتها به همینجا ختم نمیشود. برخی از این پلتفرمها در شهرهای مانند تهران، خدمات جانبی مثل تأمین لاستیک، روغن موتور یا دیگر اقلام مصرفی خودرو را با تخفیف ارائه میدهند. او ادامه میدهد، «با این حال، واقعیت این است که دلیل اصلی استقبال از تاکسیهای اینترنتی، این امکانات جانبی نیست. من بر اساس تجربه خودم و حرفهایی که از همکاران شنیدهام، میگویم حدود پنجاه درصد از رانندههای تاکسی رسمی، همزمان در اسنپ یا تپسی هم فعالاند.»
اما همه چنین دیدگاهی ندارند. محمد اضافه میکند که «نیمی دیگر از رانندگان ترجیح میدهند فقط در خطوط مشخص یا در چارچوب سیستم سنتی تاکسیرانی فعالیت کنند. به گفته او: «درآمد اپلیکیشنها ممکن است بیشتر باشد، ولی میزان استهلاک خودرو هم بیشتر است. بعضیها معتقدند درآمد بیشتر لزوماً به صرفهتر نیست، چون هزینه نگهداری ماشین بالا میرود.»
چه کسی مسئول است!
آنچه در خیابانها دیده میشود، با آنچه در آئیننامهها نوشته شده، فاصله دارد. رانندهای که باید سر خط بایستد، پشت فرمان همان تاکسی زرد، حالا در قالب تاکسی اینترنتی فعالیت میکند؛ با همان مزایا، اما بیرون از چارچوبی که قرار بود نظم شهری را حفظ کند. سالهاست که رانندگان تاکسی، با حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم دولتی، از خدماتی چون بیمه، سوخت یارانهای و تسهیلات خودرویی بهرهمند شدهاند؛ خدماتی که هدفشان تقویت ناوگان حملونقل عمومی بوده، نه سوق دادن رانندهها به سمت سفرهای دربستی و اینترنتی.
سوال ساده است: اگر تاکسیدار، با تمام این امتیازها، سر خط نمیایستد و به جای خدمت عمومی، صرفاً به دنبال درآمد شخصی میرود، این چرخه حمایتی دقیقاً برای چه کسی طراحی شده است و سوال مهمتر این است که چه نهادی قرار است پاسخ این بینظمیهای پنهان را بدهد؟ وقت آن رسیده که سازمان تاکسیرانی، بهجای ارائهی خدمات و امتیازات بیشتر، نگاهی جدیتر به نظارت و بازتعریف وظایف تاکسیداران بیندازد.
منبع: مهر
مردم ایران همیشه یه طرفه به قاضی میرن موقعی که تاکسی هست کرایه ۳۰ تومن بعد با خودت میگی این چه کاریه با اسنپ ۵۰ میدم از دم خونه میرم اونجایی که میخوام بعد تو پیک ترافیک و مسافر اسنپ زده ۴۰۰ دنبال تاکسی میکردنین و وامسیبتا سر میدید
اون بابا حسین نام هم سر کارت گذاشته ، یا راننده نبوده یا ساخته و پرداخته ذهن خلاقت بوده.
اون تاکسی تک سوز که ۷۰۰ لیتر ماهیانه سهمیه داره رو به من معرفی کن ، قول میدم تا یک سال سرویس شخصی ات باشم بصورت رایگان.
در ضمن تاکسیرانی ده ساله دیگه کسی رو بیمه نکرده ، بیمه کجا بود.
البته این قضیه بیمه به تمام اصناف مربوط به حمل و نقل میشه.
ده سال!!!!!! میدونی یعنی چی ؟
بعید میدونم حسین آقای ۳۸ ساله قصه شما راننده تاکسی بوده باشه و قضیه بیمه رو ندونه. بگذریم.........
عمویی بخاطر ۲۵۰ لیتر بنزین ناقابل که مابه التفاوتش میشه ۳۷۵هزار چوق زمین رو به زمان میدوزی که چی؟ امتیازه؟
بیا همه امتیازش مال تو جاش بهم یه جفت لاستیک بده.
تیترت هم جالب بود «تاکسی زردهای پر امتیاز»
شادمون کردی ، شاد باشی.
الکی فقط بخاطر اینکه این متن بازدید بخوره حرف میزنید یکم برید تحقیق کنید ببینید چه مزایایی تاکسی داره بعد حرف بزنید کدوم بیمه کدوم مزایا تو کشور آلمان بهترین ماشین دنیا که بنز باشه زیر پای راننده تاکسی هست که هم رفاه مسافر باشه هم رفاه راحتی راننده کدوم مزایا بگید تمام ارگان های دولتی مزایا دارن جز ارگان تاکسیرانی
اگه خیلی خوبه بیا تاکسی بگیر اینم که میبینی راننده بنده خدا تاکسی داره از سر ناچاری هست با این خرج و مخارج زندگی
چرا باید یک مرد ۷۰ ساله بیاد راننده تاکسی بشه تا حالا به این فک کردین چون از درد ناچاریه حالا هی بگید مزایا
کل امتیاز تاکسی ماهانه ۲۵۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰تومانی است که ۶۰ لیتر آن حق همه است مانده ۱۹۰ لیتر با اختلاف ۱۵۰۰ تومان، که ماهانه ۲۸۵هزار تومان است..و یک طرح ترافیک که تازه اکر لازم باشد روزانه میتوان خرید...والسلام تاکسی هیچ مزیتی ندارند که درقبال باید هزینه های کارنامه و حکم محل فعالیت و جریمه های منظور شده تاکسیرانی و عوارض و غیره را پرداخت کرد ....پس تاکسی با شخصی که اسنپ و تپسی کار میگند هیچ نظارتی ندارد..در حالیکه آنها به علت شخصی بودن از امتیازات زیادی منجمله خرید و فروش و معاینه فنی بهرمندند...و آزادی عمل و راحتی کار بهتری هم دارند..
از طرفی کدام مسافر خط،،در خطوط مسافری نیست،،فقط در زمان ساعات پیک و ازدحام که اسنپ تپسی نرخ را برده بالا مسافر به یاد احمقی بنام راننده تاکسی می افتد تا با او ارزان سفر کند...راننده تاکسی شده حمال مسافر شخصی و اسنپ و تپسی،، که از جیب خود به شهروندان خدمات ارزان دهد تا مسئولین برای خود حقوق و مزایا بگیرند که حمل و نقل عمومی راه انداختند...
برادر کار از ریشه خراب است..بی جهت اتهام به راننده تاکسی ها نزنید...خود شما در زمان خلوت و ارزانی اسنپ و تپسی ،، راننده تاکسی را آدام حساب نمیکنید که زحمت بکشید تا ایستگاه بیایید و از تاکسی استفاده کنید از درب منزل اسنپ میگیرید و اگر چند نفر باشید که حتما اسنپ و تپسی میگیرید...اتهام به راننده تاکسی نزنید..آنها هم زندگی دارنند همچون شما به فکر منافع و روزی خود هستند
۲۵۰لیتر بنزین میدهند ولی تو معاینه ۴بار تو سال. از تاکسی پول میگیرند
راننده تاکسی اگه یه روز کار نکنه زندگیش لنگ میشه
بیمه تامین اجتماعی الان خیلی وقت عضو جدیدی زیر پوشش نگرفته
کدام لاستیک وروغن ولوازم یدکی با قیمت دولتی ما هم تمام نیازهای ماشینمان.ر ا مثل بقیه آزاد تهیه میکنیم این دروغگوییها را بس کنید کدام وام وامی که به راننده نمیدن خود تاکسیرانی وامو میده به تعمیرگاه خودشون آنم مثلاً بیست میلیون خرج ماشین شده فاکتور میده40میلیون فقط اسمش 4درصده خلاصه بس کنید250لیتر بنزین میشه روزی8لیتر کدام تاکسی باروری 8لیتر میتونه کار کنه من خودم از روز دهم روزی 30لیتر آزاد بنزین میزنم تازه با کولر میشه 40لیتر بس کنید از این تبلیغات منفی کمی اونطرف تر تو کشورهای همسایه تاکسی برای کوتاهترین مسیر حدود یک تا یک و نیم میلیون کرایه میگیره در ایران کرایه تاکسی مفت هست شما خرید روزانه خود را با درآمد تاکسی مقایسه کنید میبینید رانندگان تاکسی زیر خط فقر هستند حد اقل از شکل و شمایل ماشینشون مشخصه پول ندارن لاستیک نو بخرن و اکثراً دست دوم تهیه میکنن چون قدرت خرید ندارن لطفاً کمی منصفانه برخورد کنین وار غرض ورزی و سمپاشی علیه این قشر آسیب پذیر خودداری کنید
این خبرنگار عزیزی که هنوز تشخیص نمیده تاکسی یعنی یک نفر یابک خانواده هیچ کجای دنیا مثل ایران مسافر سوار پیاده ندارن تاکسی فقط به صورت دربست من پدرم هم تاکسی داشته و دارد بله درگذشته سازمان تاکسی رانی کلی خدمات به تاکسی میداد مثل لاستیک روغن باطری وووو الان چی میدن هیچی برید از تمام رانندگان تاکسی بپرسید خواهشی دارم از خبرنگاران مسافر تاکسی رو اسنپ وتپسی بردن تاکسی در واقع باید اگه کسی اسنپ گیرش نیومد یا خیلی عجله داشته باشه تاکسی سواربشه خواهشن هوای این قشر زحمت کش رو تو این شرایط سخت داشته باشید
کوچکترین حمایتی نمیشیم . صبح تا شب زن و بچمونو ده دیقه نمیبینیم .اول خط تا یه مسافربر شخصی بوق میزنه میپرید بالا برو که رفتی .....
وقتی ترافیک یا بارون برفه یاد تاکسیا میفتید .
انتظار داری صبح با مسافر برشخصی رفتی غروب با تاکسی برگردی ...
من راننده خطی هستم . هر مسافری که اومده صبح بعد از ظهر خودش میدونه کدوم تاکسی باید بشینه ....
هروقت اومدی ۵ دیقه تو تاکسی نشستی تا پر بشه اونوقت بیا نقد و بررسی کن
به عنوان یک راننده تاکسی واقعا از خواندن این مقاله شگفت زده شده و به دنبال راهی هستم تا چند کلمه با ایشان به گفت و گو بنشینم و از این توهماتی که در مقاله نوشته رهایش کنم مرد حسابی کجا لوازم یدکی یارانه ای میدهند کجا اسنپ و تپسی از تاکسی کمیسیون نمی گیرند کجا بیمه مان کرده اند بیمه تکمیلی هم والله دو سال است یک بار هم استفاده نکرده ام البته نتوانسته ام که استفاده کنم عوارض پرداخت میکنیم هزینه استهلاک داریم بیمه شخص ثالث داریم هر شش ماه معاینه فنی و هزینه هایش را داریم آنوقت انتظار دارید در خط هم آویزان باشیم در اسنپ و تپسی و خط و ... ماهی بیش از ۱۷ ۱۸ میلیون خرج دررفته درآمد داشته باشیم حراممان باشد نامرد نباشید و درست قلم بزنید
۱.بیمه بصورت خویش فرما رد میکنم و سازمان تاکسیرانی هیچ گونه
حمایتی نمیکنه
۲.فروشگاه های لوازم یدکی و قطعات با نرخ آزاد هست و خرید برای عموم آزاده (فروشگاه تاکسین خیابان دماوند یکی از نمونه هاشه) اگر دوست دارید برید خرید کنید
۳.وظیفه جابجایی مسافر با تاکسیه نه با هر مسافر کش شخصی که معلوم نیست چجوری و از کجا تایید شده
ماهی 9 تومن هم به من اجاره بده
خوبه؟؟؟؟
من راننده تاکسی هستم ، به هیچ کدوم از گفته هاتون کاری ندارم چون بی انصافی بی پاسخ نمیمونه از هر سمتش،
اما آدرس این حسین آقا که همکارمونه رو بهم بدین تا من مورد عنایت قرارش بدم ...
کدوم مزایا ? من بیست ساله راننده تاکسی هستم ،هنوز بیمه ندارم ، تا امروز یدونه مسافر به این قیمتایی که میگین سوار ماشینم نشده ...حی علی الانصاف...
دوست من تاکسیرانی بی اشکال نیست ولی لطفا یک طرفه به موضوع نگاه نکنید با سپااس از شما
چرا موقعی که تاکسی تو خیابون بوق میزنه برای مسافر با یک نگاه عجیب و غریب سر را به علامت نه تکان میدید یا گوشی خودتون رو به جهت منتظر بودن مسافر بر اینترنتی نشون میدید .چرا فقط تو گرما و سرما و بارون دنبال تاکسی هستید
امان از دست خبرنگاران که فقط میخوان بصورت مفت مجانی و دربست تو شهر تردد کنند
تمام مطالب راجع به امکانات و تسهیلات برای رانندگان تاکسی کذب محضه
به جز طرح ترافیک و ۲۵۰ لیتر بنزین
چرا نمیگی راننده تاکسی کلی تو خط وایساده و مسافرها یکی یکی ماشین شخصی سولد میشن و میرن
کدوم امتیاز عمرم رو تاکسی گذاشتم و با هزینه عین خودرو شخصی لوازم مصرفی گران و کرایه پایین با ی نرخ در سال
شما ک قلم به دستی ی روز بیا رو ی خودرو ایرانی تو گرما کار کن تا ببینم چند مرده حلاجی
بدون هیچ گونه پشتیبانی ازسازمان یانهادهرکی میگه حمایت میشه راننده تاکسی بیادثابت کنه هردروغی رونبندیدبه این صنف مسافرهم جاباطیب خاطرچندبرابرقیمت واقعی هزینه میکنه اماو قت کرایه تاکسی دادهمه درمیادچرااینقدرتوقع ازاین قشرزیاده چراتوخیابونهاارزش احترامی برای این ماشین زرد نیست وحقی تونوع رانندگی براش قائل نیستیدتاحالاشده یه تاکسی کنارخیابون ببینیدخراب شده وایستیدکمکش کنیدحتمادیدیدراننده تاکسی صندوقش روبالازده دآره صبحانه یاناهارمیخوره ایناگوشه کوچکی ازمشکلات این صنفه یه سهمیه بنزین ویه پلاک زردتمام لطف تاکسیرانی و شهرداری به راننده است بله گازمیسوزونه بااستهلاک سه برابری من فرمایشات بالارومیزارم روقصدوغرض ورزی بااین صنف مظلوم هدفتون چیه خدااعلم
واقعا داستان چیه
یک ذره رحم و مروت هم ندارند حاضرند خالی تو شهر بگردند ولی اون مسافری که میخوان پیدا کنند درآمدشان هم خیلی بالاست
تومانه که میشه 375000 تومانه بقیه هم همینه یا کذب...
مگه چیزی از این واضح تر هم داریم
بنزین ۳۷۵ هزارتومن . پول یه پرس غذا
ترح ترافیکش .....
کیفیت خودروهاش
وامهای ۱۰ میلیاردی که میدن
ویلاهای شمال یا سفرهای خارج از کشورش