
باشگاه خبرنگاران جوان - علیرضا صلواتی مجریکل طرحهای زیربنایی استان اصفهان اظهار کرد: پروژه راهآهن مبارکه سفیددشت شهرکرد یکی از طرحهای راهبردی وزارت راهوشهرسازی در مرکز کشور است که با هدف اتصال استان چهارمحال و بختیاری به شبکه سراسری ریلی جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست.
وی با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی زیرسازی مسیر افزود: این پروژه اکنون وارد فاز جدیدی شده و عملیات روسازی و ریلگذاری بهصورت رسمی آغاز شده است.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: مسیر ۹۰ کیلومتری این خط ریلی، شامل چهار قطعه اجرایی است و با عبور از مناطق کوهستانی و مرتفع، دربرگیرنده ۱۵ تونل بزرگ و متوسط است.
صلواتی افزود: اجرای این مسیر از منظر مهندسی، یکی از پیچیدهترین پروژههای ریلی کشور بهشمار میرود.
به گفته وی، عملیات ریلگذاری از ایستگاه شهرکرد آغاز شده است و در این مرحله، بیش از ۱۴ هزار تن ریل که از سوی شرکت ذوبآهن اصفهان تأمین شده، در مسیر نصب خواهد شد.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: در فاز روسازی، ۶۴ هزار مترمکعب زیر بالاست و ۲۶۴ هزار مترمکعب بالاست مورد استفاده قرار خواهد گرفت که این ارقام نشاندهنده حجم سنگین عملیات و دقت فنی مورد نیاز برای آمادهسازی بستر خط است.
صلواتی با تأکید بر اهمیت کیفیت اجرا در مرحله روسازی خاطرنشان کرد: همزمان با ریلگذاری، اقدامات زیرساختی مهمی مانند نصب سوزن شعاع، کابلهای فیبرنوری، شبکه رادیویی و سیستم انتقال نوری نیز آغاز شده است.
وی تأکید کرد: این زیرساختها نقش کلیدی در ایمنی و بهرهبرداری هوشمند از مسیر ایفا خواهند کرد.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان افزود: با بهرهبرداری نهایی از این خط ریلی، سالانه ۳.۵ میلیون تن بار و ۷۰۰ هزار مسافر در این مسیر جابهجا خواهد شد.
صلواتی گفت: این ظرفیت میتواند جهشی چشمگیر در توسعه حملونقل، کاهش هزینههای لجستیکی و ارتقای دسترسی استان چهارمحالوبختیاری به سایر مناطق کشور ایجاد کند.
منبع: روابط عمومی مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان