شهرام ناظری خواننده سرشناس کشورمان چند روز پیش در دانشگاه سلجوق ترکیه سخنانی به زبان آورد که موجی از بحث و نقد را در میان اهل فرهنگ و ادب برانگیخت.

باشگاه خبرنگاران جوان - شهرام ناظری خواننده سرشناس کشورمان که تا امروز خدمات فراوانی به شناساندن موسیقی ایرانی و شعر فارسی انجام داده، چند روز پیش در دانشگاه سلجوق ترکیه سخنانی بر زبان آورد که به‌سرعت در رسانه‌ها بازتاب یافت و موجی از بحث و نقد را در میان اهل فرهنگ و ادب برانگیخت.

آقای ناظری گفته است که «مسئولان و دولتمرد‌های ما به مشاهیر و عرفای ما خیلی علاقه‌مند نبودند. هیچ‌گاه هیچ‌کدامشان نخواستند یک‌بار بیایند مولانا را ببینند. یا اصلاً راه دور است؛ همان در خود ایران، شاید بزرگ‌ترین عرفای کره زمین و عالم بشریت در خاک خودمان ایران خوابیده‌اند، مثل بایزید بسطامی، مثل ابوالحسن خرقانی و مثل عطار در نیشابور. هیچ دولتمردی و هیچ مسئولی تاکنون علاقه‌ای نشان نداده که به این بزرگان عرفان و علم سری بزند. خوشبختانه به نظر من ما باید از ترک‌ها، دولت و مردم ترکیه تشکر کنیم که واقعاً مولانا را در دل خودشان پرورش دادند و مکتب مولانا را حداقل نگه داشتند. اگر مولانا در ایران بود این هم از بین رفته بود. مطمئن باشید!»

​​​​​​​آیا مولانا در ایران به فراموشی سپرده‌شده است؟

آنچه استاد ناظری بیان کرده از چند جنبه قابل‌تأمل است؛ در نگاه نخست شاید نوعی گلایه از بی‌توجهی مسئولان فرهنگی ایران به میراث ادبی و عرفانی باشد، اما در عمق خود پرسشی جدی‌تر را مطرح می‌کند مبنی بر این که: جایگاه ما در پاسداشت بزرگان ادبی و عرفانی کجاست؟ آیا واقعاً میراثی، چون مولانا در ایران به فراموشی سپرده‌شده یا همچنان در زندگی روزمره و فرهنگ عمومی حضور دارد؟

در پاسخ باید گفت درست است که تا امروز کم‌کاری‌هایی وجود داشته، اما این جملات این نگاه اشتباه را به وجود می‌آورد که بسیاری از مسئولان ما مانند حکومت طالبان که میراث فرهنگی را با بمب، اسلحه و تبر ویران می‌کند کمر به پاک کردن نام مشاهیر عرفان و ادب بسته‌اند. درصورتی‌که ماجرا این‌گونه نیست. ما هم قبول داریم که کم‌کاری‌هایی وجود دارد، اما این سکه روی دیگری هم دارد.

واقعیت این است که مولانا و آثارش امروز در موسیقی، تئاتر، جلسات مثنوی‌خوانی، کتاب‌های آموزشی و حتی فضای مجازی حضوری پررنگ در کشور ما دارد، مسئولان فرهنگی ما کم‌کاری‌هایی کرده‌اند، اما نه کتاب مولانا را سوزانده‌اند و نه فردی را از خواندن مثنوی منع کرده‌اند. پژوهش‌های دانشگاهی و آثار محققان ایرانی نیز نشان می‌دهد که اندیشه‌های مولانا جلال‌الدین بلخی نه‌تنها همچنان زنده‌اند، بلکه به‌طورجدی موردمطالعه و بازخوانی قرار می‌گیرند. اینها همه نشانه‌هایی هستند که بخش زیادی از سخنان اخیر استاد شهرام ناظری را به چالش می‌کشند.

دیوار مولانادوستی را یک‌طرفه کاهگل نکنیم!

به قول قدیمی‌ها نباید دیوار را یک‌طرفه کاهگل کرد؛ در طول سال‌های گذشته ترکیه در برخی اوقات با رفتار شیطنت گونه‌ای مولانا را با نام «رومی» به مردم جهان معرفی کرده و با همین نام آرامگاه او را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خود بدل ساخته است؛ درصورتی‌که زادگاه این شاعر فارسی‌گوی ولایت بلخ بوده است. این اقدام و این‌گونه معرفی‌های شیطنت‌آمیز تا حدی بوده که هراس مصادره مولانا جلال‌الدین بلخی را در ذهن بسیاری از فعالان فرهنگی انداخته و با واکنش‌هایی نیز همراه بوده است.

از این گذشته همین یکی دو سال پیش بود که برخی از مثنوی پژوهان و مولاناشناسان برجسته نقد‌های فراوانی را مبنی بر این که بسیاری از ابیات مولوی و حتی تابلو‌های راهنما که اطراف آرامگاه این شاعر پارسی گوی بوده، از محوطه آرامگاه برچیده شده است. بی‌تردید ترکیه تلاش‌های ارزشمندی نیز داشته که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، اما این‌گونه به نظر می‌رسد که این خدمات بیشتر در راستای جذب گردشگر و درآمدزایی‌اند تا پژوهش‌های عمیق و بنیادین برای ماندگاری این شاعر و عارف فارسی‌زبان. اگر بخواهیم میان ایران و ترکیه و خدماتشان به ماندگاری نام مولانا به قضاوت بایستیم، کفه سمت ایران همواره سنگین‌تر بوده و هست.

ایرانیان، گردانندگان اصلی گرامی‎داشت مولانا در قونیه

در چند دهه اخیر در ایران مولاناپژوهی به جریان علمی و فرهنگی جدی تبدیل‌شده است تا جایی که در بسیاری از آیین‎هایی که در محل مزار مولانا برگزار می‌شود، بیشتر اهالی هنر و پژوهشگران از مشاهیر کشور‌های فارسی‌زبان و به‌ویژه ایران هستند؛ در این مسیر نیز مسئولان ایرانی هیچ‌گاه سد راه نبوده و در برخی موارد (هرچند اندک) به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم یاریگر برگزاری این برنامه‌ها بوده‌اند.

ظرفیت‌های فراموش شده

همه ما این نقد را می‌پذیریم که ظرفیت‌های گردشگری ادبی کشور‌های فارسی‌زبان هنوز به‌طور کامل شناخته و بهره‌برداری نشده‌اند. اگر این ظرفیت‌ها به‌درستی مدیریت شوند، ایران و کشور‌های فارسی‌زبان می‌توانند در جمع بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری فرهنگی جهان قرار گیرند. باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که سخنان استاد شهرام ناظری را می‌توان هم هشدار و هم گلایه دانست؛ هشدار درباره کم‌کاری‌ها و گلایه از بی‌توجهی‌ها، اما در خصوص نوع بیان آن نقد‌های فراوانی وجود دارد. مسئولان ما باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که می‌توان با الگوبرداری از کشور‌هایی که گردشگری ادبی- فرهنگی را جدی گرفته‌اند، در راستای جهانی‌سازی اندیشه‌های شاعران، عارفان و ادیبان فارسی‌زبان گام بردارند؛ اقداماتی با نگاهی جهانی که علاوه بر معرفی این بزرگان و درآمدزایی‌های حاصل از آن، قادر است تا حدود زیادی این قبیل نگرانی‌ها را از میان بردارد. البته هنرمندانی مانند استاد شهرام ناظری نیز باید در سخنرانی‌های خود کمی جانب انصاف را رعایت کنند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها: شهرام ناظری ، مولانا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۶۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۷ دی ۱۴۰۴
بنظرم اگر بخوام حرف حق بزنم آقای ناظری حق داره اینو بگه چراکه از قدیم گفتن :
از دل برود - هرآنکه از دیده رود
لازم نیست با تبر بیافتید به جون مشاهیر عرفان و ادب. همین که کسی حتی یک برنامه در تلوزیون در مورد این مشاهیر نمیسازد و کسی تبلیغ آنها را نمیکند همین بی توجهی یعنی ویرانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
بنظر من که استاد درست فرمودند. در کشور ما فرهنگ ادب و موسیقی بسیار کمرنگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۷ دی ۱۴۰۴
جناب ناظری افاضه فرموده اند :
مولانا اگر در ایران بود این هم به فراموشی سپرده می شد !!!
جناب ایشان باید بدانند در ایران هر موضوعی که حول محور
ارزشها حرکت کند ، به فراموشی سپرده نشده و نخواهد شد !!!!
آنچه که در ذهن ایشان در زمره به فراموشی سپردگان است بر
فرهیختگان ایران اسلامی معلوم نیست !!!
و،،،،،،،،،،،،،،،
Iran (Islamic Republic of)
mehdi
۰۹:۳۹ ۰۷ دی ۱۴۰۴
کاملا درست گفته آقای ناظری و من باهاش موافقم.
آقایون دولتمرد ها و خبرگزاری جوان این رو بدونین که حقیقت تلخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۷ دی ۱۴۰۴
خیلی هم درست گفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۷ دی ۱۴۰۴
من خودم از مخالفان پانترکیسم هستم. اما صحبت ایشان متفاوت بود و منظورشان این بود که ایران به اندازه کافی به مشاهیرش احترام نمیذاره و یه کشور جعلی مثل ترکیه با جعل های متمادی این مشاهیر رو تصاحب میکنه و اونهارو گرامی میداره. راستم میگه. حتی اخیرا شبکه مستند ایران برنامه ای پخش کرد که یک پانترکی مستند ساخته بود و تمدنهای بین النهرین را ترکی خوانده بود. این نفوذ پانترکهایی که با شعار مذهب در ایران نفوذ کردند بسیار خطرناکترند از کشورهایی مثل ترکیه که با چهارتا کار فرهنگی میتونیم تمام داروندار و جعل هاشونو از هم بپاشونیم.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۳۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
نمیدونم مگه به تخریب ایران مدال میدن که اینها از هم سبقت میگیرن ! آخه ترکیه رو تشویق میکنی استاد؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
راست گفته شما فقط شعار میدید
یه مجسمه شاپور رو گذاشتید تو میدون انقلاب یه هفته طاقت نیوردید برش داشتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
مردک فقط صدای قشنگ داره مغز قشنگی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
نمیدونم چرا بعضیا آخر عمری چپ میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۷ دی ۱۴۰۴
جو گیر شده خواسته چاپلوسی ترکا رو بکنه که به وطنش توهین کرده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۷ دی ۱۴۰۴
حامیه شورش‌زن هرزگی ازادی‌زر مفت میزنه
آخرین اخبار