مشروح نطق ساليانه اوباما

باراک اوباما در بحبوحه بحران مالي و اقتصادي و عملكرد نامناسب خود در چهار سال رياست جهموري اش، نطق سالیانه خود در کنگره را ايراد كرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سومین سخنرانی سالانه اش در کنگره این کشور گفت: برای اولین بار در نه سال گذشته هیچ نظامی آمریکایی در عراق نمی جنگد.


رئیس جمهور آمریکا گفت اگر آمریکایی ها الگوی نیروهای مسلح در این کشور را پیاده کنند به دستاوردهای زیادی خواهند رسید.

باراک اوباما گفت: ما در کنار یکدیگر به پرچمی احترام گذاشتیم که بیش از یک میلیون آمریکایی در زیر آن نبرد کردند و چندین هزار نفر هم زیر آن جان خود را از دست دادند. ما امشب دور هم جمع شده ایم درحالیکه می دانیم این نسل از قهرمانان آمریکایی باعث شده اند تا آمریکا امن تر شود و در سراسر دنیا بیشتر مورد احترام قرار گیرد.

باراک اوباما ادامه داد: برای نخستین بار در نه سال گذشته، دیگر هیچ آمریکایی در عراق نبرد نمی کند. برای نخستین بار در دو دهه گذشته، اسامه بن لادن دیگر تهدیدی برای این کشور(آمریکا) نیست.بخش زیادی از فرماندهان ارشد القاعده شکست خورده اند. عزم طالبان درهم شکسته شده است و برخی از نیروهای (آمریکایی) در افغانستان بازگشت به کشور را آغاز کرده اند. این دستاوردها شاهدی برای شجاعت و از خودگذشتگی و کار گروهی نیروهای مسلح آمریکا است. در زمانی که بسیاری از نهادهای آمریکایی عملکرد خوبی ندارند آنها( نیروهای مسلح آمریکا) فراتر از همه انتظارات عمل کرده اند. آنها بلند پروازی های فردی ندارند آنها روی اختلافات و تفاوت ها وقت تلف نمی کنند بلکه فقط به ماموریتی فکر می کنند که به آنها واگذار شده است. آنها بایکدیگر کار می کنند. تصور کنید اگر ما الگوی( نظامیان آمریکایی ) را دنبال کنیم به چه چیزهایی می توانیم دست پیدا کنیم!

وی افزود ما می توانیم اقتصاد را به وضع سابق خود بازگردانیم به شرطی که هرکس به سهم خود عمل کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: زمان ارائه پول مالیات دهندگان به سمت صنایعی که سود ده نیستند، به پایان رسیده و ديگر پول خرج جنگ نمي شود. وی تصریح کرد: دیگر پول آمریکا خرج جنگ نخواهد شد و برای بدهی ها و زیر ساخت ها هزینه خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر استفاده از انرژی های نو و پاک، گفت: وزارت دفاع آمریکا به استفاده از انرژی پاک متعهد شده است.

اوباما همچنين درباره افزایش صادرات این کشور و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی شرکت ها صحبت کرد و گفت: هیچ شرکتی در آمریکا نباید قادر باشد تا کمتر از سهم مالیاتی خود مالیات پرداخت کند.

وی گفت: اکنون زمان خاتمه دادن به کاهش مالیات ها برای شرکت هایی است که فعالیت های خود را به خارج از امریکا انتقال می دهند. باید کاری کرد که صادرات امریکا و فروش این کشور در خارج افزایش یابد.

رئیس جمهور امریکا افزود: به زودی مشتریان جدیدی برای تولیدات امریکا در کشورهای دیگر وجود خواهد داشت و خودروهای ساخت امریکا در کره جنوبی به فروش خواهند رسید. وی افزود: به زودی خودروهای جدیدی که در دیترویت ساخته شده است به لطف امضا قرار داد تجارت آزاد با کره جنوبی در خیابان های سئول حرکت خواهند کرد.

وی در ادعايي ديگر گفت: ما دو برابر دولت قبلی امریکا از چین شکایت های تجاری داشتیم. وی از تشکیل نهادی خبر داد که تولید کالاهای چینی را زیر نظر می گیرد تا براساس ان هر کالایی با هر کیفیتی وارد خاک امریکا نشود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی سالانه اش در واشنگتن، گفت: آمریکا برای جبران کاهش بودجه تاکنون بر روی دو تریلیون دلار کاهش مخارج و ذخیره منابع توافق کرده است، اما این کافی نیست.

رئیس جمهور آمریکا در ادعايي ديگر، از کاهش اتکای این کشور به منابع نفت خارجی خبر داد و گفت: دولت من بیشترین نظارت ها را بر مرز مکزیک و آمریکا نسبت به گذشته انجام داده است.

رئیس جمهور آمریکا، گفت: سال پیش آمریکا نسبت به 16 سال گذشته کمتر به نفت خارجی متکی بوده است.

وی افزود: آمریکا بیش از 75 درصد از منابع نفت و گاز فراساحلی خود را بازگشایی خواهد کرد.

وی همچنین درباره حقوق کاری زنان، گفت: زنان باید در آمریکا برای کار یکسان حقوق یکسان بگیرند.

وی با انتقاد از قوانین نظارتی فعلی آمریکا در حوزه اقتصاد گفت: قوانین نظارتی اشتباه باعث می شوند تا شرکت های تجاری از دریافت منابع مالی محروم شوند.

باراک اوباما که درباره وضع اموزشی در آمریکا صحبت می کرد گفت: حقوق معلمان پائین است. باید به بهترین معلمان پاداش داد تا آنها جزو بهترین ها باشند. باراک اوباما گفت وقتی دانش اموزان ترک تحصیل نکنند عملکرد بهتری در جامعه خواهند داشت. ما بیشتر ایالت ها را متقاعد کرده ایم تا استانداردهای اموزشی را ارتقا بدهند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه از عملکرد اقتصادی دولت خود دفاع کرد و گفت: در سال 2008بازار مسکن در آمریکا سقوط کرد ما متوجه شدیم که وام های مسکن به افرادی داده شد که نه توان پرداخت آنها را داشتند و نه درک کرده بودند که این وام های رهنی برای چیست. بانک ها با پول مردم پاداش های زیادی بدست می آوردند در این هنگام قانونگذاران به طرف دیگری نگاه می کردند یا اصلا اختیاری نداشتند که جلوی این رفتار بد را بگیرند. این اقدامات اشتباه و غیر مسئولانه بود و باعث شد که اقتصاد آمریکا به ورطه بحرانی سقوط کند که در آن میلیون ها نفر بیکار شوند ، بدهی آمریکا زیاد شود و آمریکایی های سختکوش و بی گناه طعمه شوند.

وی افزود: در مدت شش ماه قبل از شروع ریاست جمهوری من، ما تقریبا چهار میلیون شغل را از دست دادیم. همچنین قبل از آنکه سیاست های ما به طور کامل اجرا شود ما چهار میلیون شغل دیگر را هم از دست دادیم. این ها واقعیت هستند. در بیست و دو ماه گذشته شرکت های تجاری در امریکا بیش از سه میلیون شغل ایجاد کردند و این ها هم جزو واقعیت ها هستند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: سال گذشته این شرکت ها بیشترین مشاغل را از سال 2005  به بعد ایجاد کردند. تولید کنندگان آمریکایی بار دیگر درحال جذب نیرو هستند و برای نخستین بار از اواخر دهه 1990 اشتغالزایی می کنند. ما در کنار یکدیگر موافقت کردیم که کسری بودجه را تا بیش از دو تریلیون دلار کاهش دهیم. ما قوانین جدیدی را اجرا کردیم تا وال استریت را پاسخگو کنیم تا دیگر بحرانی نظیر این بحران هرگز در آمریکا تکرار نشود. اوضاع اتحاد آمریکا قویتر می شود و ما اکنون در این اتحاد خیلی به جلو آمده ایم و دیگر به عقب نمی رویم. تا زمانی که من رئیس جمهور آمریکا هستم با هرکسی در این اتاق( کنگره) کارخواهم کرد اما قصد دارم با مانع تراشی مبارزه کنم. من با هرگونه تلاش برای بازگشت به همان سیاست هایی که باعث ایجاد این بحران اقتصادی شد مقابله خواهم کرد. ما به عقب باز نخواهیم گشت تا در آن اقتصاد ما به علت انتقال فعالیتهای تجاری به خارج و تامین نیروی کار خارجی ضعیف شود و بدهی ها باعث تضعیف آن شود و سودهای مالی ساختگی آن را تضعیف کند. من امشب طرح یک اقتصاد را تشریح خواهم کرد که برای پایدار ماندن ساخته می شود، اقتصادی که برپایه تولید در آمریکا باشد و متکی به انرژی آمریکایی (نه انرژی خارجی) باشد، اقتصادی که در آن کارگران آمریکایی مهارت داشته باشند و ارزش های آمریکایی تجدید شود.

وی افزود: شروع این طرح در بخش ساخت و تولید در آمریکا است. در روزی که من رئیس جمهور شدم صنعت خودروسازی آمریکا در آستانه ورشکستگی بود. برخی حتی گفته بودند ما باید اجازه بدهیم تا صنعت خودروسازی آمریکا بمیرد. درحالیکه میلیون ها شغل در خطر قرار داشت من از پذیرفتن این مسئله خودداری کردم. ما در ازای کمکی که کردیم خواستار مسئولیت پذیری هم شدیم.

باراک اوباما افزود: به آمریکایی فکر کنید که در دسترس ما است کشوری که رهبری دنیا را در بخش آموزش مردم در دست دارد و نسل جدیدی از تولیدات با فناوری بالا و مشاغل با حقوق بالا را جذب می کند! اینده ای را تصور کنید که در کنترل انرژی ما است و امنیت و آبادانی ما در آن به مناطق بی ثبات دنیا گره نخورده است و اقتصادی دارد که برای پایدار ماندن ساخته شده است و در ان سختکوشی پاداش دارد و مسئولیت پذیری در آن پاداش می گیرد. ما می توانیم چنین کاری انجام بدهیم. ما می توانیم چون گذشته هم چنین کاری کردیم. در پایان جنگ جهانی دوم وقتی نسل دیگری از قهرمانان آمریکایی از جنگ به کشور بازگشته بودند، انها قویترین اقتصاد و طبقه ی متوسط در دنیا را ساختند که دنیا تاکنون به خود دیده بود. پدر بزرگ من که یک نظامی جنگ آزموده بود فرصت رفتن به دانشگاه را پیدا کرد. مادر بزرگ من که در یک خط مونتاژ کار می کرد به بخشی از نیروی کار در امریکا تبدیل شد که بهترین محصولات در دنیا را تولید می کردند. این دو نفر خوش بینی کشوری را در خود داشتند که در برابر یأس و ناامیدی پیروز شده بود. انها درک کردند که بخش کوچکی از یک هدف بزرگتر هستند. آنها درحال کمک کردن به ماجرای موفقیت در آمریکا بودند و می دانستند هر آمریکایی فرصت سهیم شدن در این موفقیت را دارد. شعار و وعده اصلی آمریکایی این است که اگر کسی سخت کار کند می تواند به اندازه کافی پول در بیاورد تا خانواده اش را اداره کند، مالک خانه شود و فرزندان خود را به دانشگاه بفرستد و اندکی هم برای بازنشستگی پس انداز کند. موضوع مهم و تعیین کننده ی زمان ما این است که چگونه این شعار و وعده را زنده نگهداریم؟ هیچ چالشی ضروری تر از این چالش وجود ندارد. هیچ بحثی مهمتر از این بحث وجود ندارد. ما قبول نداریم که در داخل کشور شمار اندکی از مردم عملکرد خوبی داشته باشند اما شمار فزاینده ای از آنها چنین عملکردی نداشته باشند. ما می توانیم اقتصاد را به وضعیتی اعاده کنیم که در آن همه ی سهم خود را می پردازند و همه براساس یک سری قوانین مشترک عمل می کنند.

باراک اوباما افزود: آنچه در خطراست ارزش های دمکرات ها یا جمهوریخواهان نیست بلکه ارزش های آمریکایی است. ما باید بار دیگر این ارزش ها را بدست آوریم . باید به یاداوریم که ما چگونه به اینجا رسیدیم؟ مدتها قبل از شروع رکود اقتصادی، مشاغل و تولیدات سواحل آمریکا را ترک کردند( به مکان های دیگری در دنیا منتقل شدند). فناوری که باعث کارامد تر شدن فعالیت های تجاری شد اما همچنین باعث شد که برخی مشاغل، دیگر قدیمی شوند. کسانی که در رده های بالابودند دیدند که درامدشان بسیار بسیارافزایش یافت اما بخش زیادی از آمریکایی های سختکوش درحال تقلا با هزینه هایی بودند که رو به افزایش بود. انها بدهی های شخصی داشتند که انباشته می شد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه اش در کنگره آمریکا با تاکید بر اینکه آمریکا به وضع بد اقتصادی گذشته باز نخواهد گشت، افزود: اقتصاد آمریکا میلیون ها شغل را پیش از اینکه سیاست های اقتصادی ما به ثمر برسد، از دست داد.

وی افزود: ما به اقتصادی که به وسیله اختصاص منابع بد و بدهی ها ضعیف شده بود، باز نخواهیم گشت.

رئیس جمهور آمریکا، افزود: ما روی کارگران آمریکایی حساب می کنیم و اکنون وضع صنعت خودروسازی آمریکا به وضع قبلی خود بازگشته است. ما فرصت های زیادی برای بازگردان وضع تولید کارخانجات آمریکایی داریم.

رئیس جمهور آمریکا، گفت: زمان پاداش دادن به شرکت های آمریکایی که شغل ها را به خارج از کشور می فرستند، پایان یافته است.

اوباما که با رقابتی سخت برای انتخاب دوباره در اواخر سال جاری روبرو است، سومین سخنرانی سالانه خود را در باره وضعیت کشور خطاب به قانون گذاران و مردم آمریکا که از کندی بهبود وضع اقتصادی خسته و فرسوده هستند، ایراد کرد.

کمیته ملی جمهوریخواهان آگهی تلویزیونی جدیدی همزمان با سخنرانی رییس جمهوری منتشر کرد که متمرکز است بر آنچه جمهوریخواهان کارآیی اقتصادی ضعیف دولت اوباما می خوانند. آگهی می خواهد بیاد رای دهندگان آمریکایی بیاورد که ۱۳ میلیون نفر بیکار هستند و ۴۹ میلیون نفر در فقر زندگی می کنند. /ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار