عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی؛

این شورا برای هماهنگی و جهت دار کردن فعالیت دستگاهها به وجود آمده است

حجت الاسلام حمید شهریاری، عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی در تشریح جزئیات برنامه های شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: این شورا به هیچ وجه امنیتی نیست و با ایجاد آن تلاش می شود، سرویس های خارجی محدود و کنترل شوند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام حمید شهریاری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اشکال اساسی در سطح کلان فناوری اطلاعات و ارتباطات را تعدد نهادهای سیاستگذار در این بخش عنوان کرد و با بیان اینکه این تعدد دستگاهها و نهادهای سیاستگذار با وجود قانونی بودن طی سنوات اخیر به نوعی جامعه فناوری اطلاعات را دچار تشویش کرده اند، اظهار داشت: ایجاد و تشکیل شورایعالی فضای مجازی با توجه به این ناهماهنگی در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ضروری بود و باید یک نهاد فرابخشی و فراقوه ای، تصدی هماهنگی بخشهای مختلف در حوزه سیاستگذاری این عرصه را عهده دار می شد.

 

وی با اشاره به توسعه شبکه های اجتماعی که تهدیدهای بسیاری را برای کشور به وجود آورده ، خاطرنشان کرد: امروز بخشی از این فضا ما را دچار نگرانی کرده، چرا که برخی از این بستر برای مبادله اطلاعات و بعضا ابزار جاسوسی استفاده میکنند. اما در کنار این، اینترنت فرصتهای بسیاری همچون رشد اقتصادی کشور و اشتغال زایی را به همراه دارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت.

 

وی ادامه داد: به طور قطع ایجاد شورایعالی فضای مجازی توجه به ضرورت دوم این بحث که همان بهره گیری از فرصتهای این حوزه است، بوده و هدف اصلی آن نیز این نخواهد بود که وظیفه نهادی دستگاههای مختلف را در این بخش برعهده گیرد، بلکه این شورا برای هماهنگی و جهت دار کردن فعالیت دستگاهها به وجود آمده است.

 

 

جایگزینی و محدودسازی سرویسهای خارجی از جمله اهداف مدنظر این شورا است

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تاسیس این شورا و ساماندهی سرویسهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله گامهای مدنظر این شورا را جایگزینی سرویسها و اطلاعات خارجی در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: گام دوم در این عرصه محدودسازی سرویسها و کنترل سرویسهای خارجی بعد از جایگزینی است تا کاربران رغبت بیشتری به استفاده از خدمات داخلی داشته باشند.

وی با اشاره به راه اندازی ایمیل ملی در این زمینه تاکید کرد و بیان داشت: با راه اندازی این ایمیل و بکارگیری فناوریهای روز و قابل استفاده برای کاربران، میتوان آن را جایگزین ایمیلهای موجود خارجی کرد.

شهریاری گام سوم در این زمینه را بومی سازی سرویسهای موجود پس از محدودسازی برشمرد و در مورد گام پنجم نیز گفت: نوآوری و ابداع سرویسهای جدید گام نهایی در این بخش است تا دیگر نیاز به سرویس های خارجی احساس نشود.

 

ساماندهی فناوری اطلاعات و ارتباطات ظرف 5 سال

 

وی با بیان اینکه با تشکیل این شورا پیش بینی می شود که ظرف 5 سال آینده ساماندهی کاملی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تمامی مقوله های فرصت و تهدید و نوآوری به وجود آید، تصریح کرد: حتی می توان دراین شورا به مقوله انرژی هسته ای نیز نگاهی پررنگ داشت.

 

شناسایی 650 سایت اینترنتی معاند نظام

 

عضو شورایعالی فضای مجازی با اشاره به سطوح مختلف امنیت در فضای سایبر که شامل تهدیدات خلاف امنیت ملی، خلاف امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی و امنیت اطلاعاتی میشود، خاطرنشان کرد: در حوزه امنیت اطلاعات که در برخی مواقع محدودیت برخی سایتها را الزامی کرده است، موفق به شناسایی 650 سایت ایجاد شده برای مقابله با نظام، 39 سایت پشتیبان گروههای مضلین و چندین سایت ترویج سبک زندگی غربی به معنای غیراسلامی شده ایم.

وی افزود: همچنین تعارض قومیتی و مذهبی، ترویج شیطان پرستی، توزیع کالاهای غیرمجاز و شکاف نسلی از دیگر تهدیدهای امنیتی است که در این زمینه موفق به شناسایی گروههای مروج شده ایم./عط

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار