كمبود مسكن مناسب، ريشه شكل‎گيري سكونت ‎گاههاي نابسامان است

وزير راه و شهرسازي گفت: شكل گيري سكونت گاههاي نابسامان عموما ريشه در نبود مسكن مناسب براي اقشار آسيب پذير و كم درآمد شهري دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علي نيكزاد در اولين نشست تخصصي كارگروه بهسازي در مناطق نابسامان شهري آسيا و اقيانوسيه با بيان اينكه منطقه آسيا اقيانوسيه پرجمعيت ترين و وسيع ترين منطقه دنيا با  چالش هاي عمده اي چون شهرنشيني شتابان بر فقر زاينده روبرو است افزود: بنابه آخرين گزارش منتشره برنامه توسعه برنامه سازمان ملل متحد در سال 2012 منطقه آسيا و اقيانوسيه بيش  از نيمي از جمعيت جهان را در خود جاي داده كه اين عدد شامل 900 ميليون نفر از جمعيت فقراي جهان و 30 درصد از سطح خاكي كره زمين است.

وي ادامه داد:‌ منطقه آسيا و اقيانوسيه سهمي عظيمي از مردم محروم در مناطق در حال توسعه را در برگرفته است.

نيكزاد در ادامه اظهار داشت: آمارها حاكي از آن است كه افزايش جمعيت شهري منطقه آسيا و اقيانوسيه تا سال 2030 به  بيش از دو برابر تعداد كنوني و تا حدود 2.7 ميليارد نفر شهرنشين بالغ خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه بايد توجه داشت كه حدود 95 درصد رشد جمعيت منطقه در نواحي شهري رخ خواهد داد افزود: اين به معني اضافه شدن به طور ميانگين يك شهر 1 ميليون نفري در هر هفته تا سال مذكور است.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه بيش از 70 درصد مردم منطقه از دسترسي به سيستم بهداشتي دفع فاضلاب محرومند افزود:‌ قريب به 67 درصد از مردم منطقه آسيا و اقيانوسيه در سطح پايين خط فقر قرار دارند.

وي در ادامه توضيح داد‌: محروميت گسترده با مولفه هايي همچون ويژگي هاي جغرافيايي خاص، آب و هواي متغير، منطقه اي با ظرفيت هاي پايين براي بهبود در مواقع بروز وقايع غيرمترقبه توام شده است.

وي يادآور شد:‌ در سه دهه گذشته بيش از 45 درصد بلاياي طبيعي در منطقه آسيا و اقيانوسيه رخ داده است.

نيكزاد با بيان اينكه اجلاس منطقه اي وزرا مسكن و شهرسازي كشورهاي آسيا و اقيانوسيه فرصت مغتنمي است كه در آن چالش ها و مسايل خاص توسعه شهري منطقه آسيا و اقيانوسيه مورد بحث و تبادل نظر قرار بگيرد گفت: در طي برگزاري 3 اجلاس گذشته از سال 2006 تاكنون در دهلي نو، تهران و سولو چالش هاي شهرنشيني، خانه سازي، مديريت سكونت گاه، اهداف توسعه هزاره، فقر شهري و توسعه سكونت گاه هاي نابسامان شهري مورد توجه قرار گرفته است.

نيكزاد در ادامه گفت: اين اجلاس فرصت منحصر به فردي براي همصدا كردن مقامات مسئول و هم جهت ساختن سياست هاي توسعه شهري در منطقه آسيا و اقيانوسيه است.

وزير راه و شهرسازي بهسازي مناطق نابسامان شهري و مصوبه اجلاس دوم و سوم را پراهميت خواند و گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران ابتكار عمل را در هدايت كارگروه تخصصي در اين حوزه و انجام اقدامات و هماهنگي هاي لازم در خصوص اجرايي شدن اين موضوع را برعهده گرفته است.
وي با اشاره به اينكه ايران نيز مانند بسياري ديگر از كشورهاي در حال توسعه فرآيند شتابان شهري شدن را طي دهه هاي گذشته تجربه كرده است گفت: جمعيت نقاط روستايي و شهري در ايران هر دو در حال افزايش بوده اما آهنگ رشد جمعيت شهري به مراتب بيشتر بوده است.
نيكزاد يادآور شد: در ايران با ظهورانقلاب اسلامي توجه ويژه اي به رفع فقر و برقراري عدالت اجتماعي در برنامه هاي توسعه دولت معطوف شده است.
*تاسيس و راه اندازي صندوق هاي مالي و تهيه بسته هاي تشويقي براي اقشار کم در آمد

وي مهمترين برنامه هاي دولت در پاسخگويي به اقشار كم درآمد و بهسازي و ساماندهي مناطق نابسامان شهري را تاسيس و راه اندازي صندوق هاي مالي خود و تهيه بسته هاي تشويقي از جمله پرداخت تسهيلات ارزان قيمت و معافيت از پرداخت عوارض دانست و گفت: تهيه اسناد قانوني و تدوين و تصويب قوانين مورد نياز از  جمله قانون حمايت از احيا، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهري و قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن و فراهم كردن زمينه اسكان موقت، توسعه و تجهيز زيرساخت ها و خدمات شهري و محله اي در مناطق نابسامان مانند پارك ها، زمين هاي بازي، كتابخانه ها و مراكز ورزشي از مهمترين برنامه هاي دولت در پاسخگويي به اقشار كم درآمد به شمار مي رود.

وي در ادامه افزود: برگزاري كلاس هاي بهداشت و سلامت و فعاليت هاي اوقات و فراغت و همچنين آموزش هاي فني و حرفه اي براي جوانان و زنان و اجراي پروژه هاي معيشت و كارآفريني، ظرفيت سازي در نهادهاي محلي و نهادسازي در سطح اجتماعات از ديگر اقدامات دولت براي اقشار كم درآمد و بهسازي ساماندهي مناطق نابسامان شهري به شمار مي رود.

نيكزاد با اشاره به اينكه شكل گيري سكونت گاه هاي نابسامان عموما ريشه در كمبودمسكن مناسب براي اقشار آسيب پذير و كم درآمد شهري دارد افزود: دولت جمهوري اسلامي ايران تلاش كرده موضوع بهسازي سكونت گاه هاي نابسامان را در قالب طرح بزرگ مسكن مورد توجه قرار دهد.

وي در ادامه اظهار داشت: طرح بهسازي و نوسازي از مهمترين برنامه هاي دولت جمهوري اسلامي ايران است.
مسكن مهر به منظور ايجاد زمينه و بسترسازي جهت تامين مسكن مناسب براي تمامي مردم و ملت و به ويژه اقشار كم درآمد، تقويت نقش حاكميتي دولت در امر تامين مسكن و در راستاي ميل به عدالت اجتماعي و توانمندسازي گروه هاي كم درآمد با حمايت و هدايت انبوه سازي ايجاد شده است.

نيكزاد در ادامه يادآور شد: زمينه كاهش سهم زمين در قيمت تمام شده واحد مسكوني، تقويت تعاوني هاي مسكن، خيرين مسكن ساز و نهادهاي حمايتي و اصول مديريت يكپارچه و منسجم از ديگر مزاياي مسكن مهر به شمار مي رود.

نيكزاد در ادامه يادآور شد: شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران به عنوان نهاد متولي راهبري، سياست گذاري، برنامه ريزي و مديريت و نظارت بر برنامه هاي بهسازي مناطق نابسامان شهري و نيز دبيرخانه كارگروه منطقه اي تلاش كرده اند با برگزاري اين نشست به عنوان اولين قدم در ادامه تحول و تكامل برنامه هاي عملياتي سه اجلاس گذشته وزراي مسكن و شهرسازي منطقه آسيا و ا قيانوسيه و تشكيل شبكه در سطوح اجرايي و تخصصي شرايط تحقق اهداف اين اجلاس را فراهم کنند.

وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: اميدواريم با هم انديشي مفيد بتوانيم ضمن ايجاد زبان مشترك و تدوين شاخص هاي مورد وفاق همه كشورهاي عضو تجارب خود را در زمينه توسعه شهري پايدار در موضوعات مختلف به ويژه در زمينه بهسازي و توانمندسازي سكونت گاه هاي نابسامان ارتقا دهيم.

نيكزاد يادآور شد: بايد با برگزاري  نشست هاي مختلف زمينه هاي تبادل دانش و تجربيات در ارتباط با بهسازي بافت هاي فرسوده و سكونت گاه هاي غيررسمي و ايجاد شبكه اي متشكل از نهادهاي پژوهشي‌،نهادهاي دولتي و جوامع غيردولتي در بين كشورهاي منطقه آسيا و اقيانوسيه فراهم شود./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار