چگونه در یك معامله دو برابر سود كنیم؟

توماس اس بولكووسكی متخصص روانشناسی بازارهای سهام در خصوص سهامدار و معامله‌گری به نام باب می‌نویسد: ایمیلی را از شخصی كه به او باب می‌گویم، دریافت كردم كه می‌گفت"موجودی حساب كارگزاری خود را ظرف شش ماه از 15000 دلار به 25000 دلار افزایش خواهد داد".

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران ،‌ بازار با او مهربان بود و توانست حتی چند روز پیش از برنامه به این هدف برسد.
پس از این موفقیت، او پول بیشتری را به حساب كارگزاری خود افزود تا مجموع آن به 50000 دلار برسد. هدف جدید او چه بود؟ 100000 دلار تا پایان سال! تصور می‌كنم هدف دشواری باشد، زیرا تنها 4 درصد معامله‌گران به این هدف دست می‌یابند. باب معامله گر با تجربه‌ای نیست.
در واقع، او این كار را تنها چند ماه پیش آغاز كرده و شغل تمام وقتی دارد. او چگونه موفق شد پول خود را تقریبا دو برابر كند؟ او عاشق سهام ارزان‌قیمت شركت‌های بیمه‌ای و بانكی است.
او دستور خرید سهام را با قیمتی حدود 15 تا 20 درصد پایین‌تر از آخرین قیمت بسته شدن تنظیم می‌كند و هنگامی كه سهم در حدود 30 درصد رشد قیمت را تجربه كرده است، به فروش آن اقدام می‌كند.
چنین جهشی در قیمت در مدت اخیر كه بازار با آشوب و افت و خیز فراوان همراه بوده، در كمتر از یك هفته اتفاق افتاده است. اما اگر قیمت سهام افت كند، او چه می‌كند؟ استراتژی او به «بخر و نگه دار» تغییر می‌یابد. اما هنگامی كه چیزها خوب پیش نمی‌رود، این استراتژی مناسبی نخواهد بود. در واقع باب اصلا استراتژی خوبی برای خروج (فروش) ندارد.

اما چیزی كه در مورد او قابل تقدیر است، این است كه او هدف خود را دو برابر كردن پولش تا پایان سال قرار داده است. چند نفر از شما هدف سرمایه‌گذاری خود را تعیین كرده‌اید؟
تعیین اهداف: تعیین هدف و مشخص كردن چگونگی دستیابی به آن می‌تواند به معامله گران كمك كند بر ترس‌های خود فائق آیند.

باب تنها یك نمونه است. او از اشتباهات خود نكاتی یاد گرفت. او به مطالعه معامله‌های موفق و ناموفق پرداخت تا بتواند بفهمد، چگونه می‌تواند تكنیك خود را بهبود بخشد. در طول زمان او توانست معاملات خود را بهبود بخشد، تغییراتی را در تكنیك خود به وجود آورد و تنظیمات دستورهای معاملاتی خود را پالایش نماید. او تنظیمات جدید، متد‌های جدید و ایده‌های جدیدی را كشف كرد كه توانستند به او در رسیدن به اهدافش كمك كنند.می دانم هنگامی كه هدفی تعیین می‌كنم، وقت بیشتری را بر روی یك پروژه صرف می‌كنم و در طول زمان دستاوردهای بیشتری خواهم داشت و كارآمدتر و اثربخش‌تر خواهم بود.
پرداختن به جزئیات: تنها تعیین اهداف مالی كلی برای موفقیت كافی نیست. باید بدانید كه چگونه می‌خواهید به آن اهداف دست یابید. در زیر ایده‌هایی برای عمل در این زمینه آمده است:
1. اهدافی واقع‌گرایانه از لحاظ سودآوری برای خود تعیین كنید.
2.اهداف خود را هم از جنبه میزان سود و هم از نظر زمان به بخش‌های كوچك‌تری تقسیم كنید. شما نمی‌توانید در یك معامله و ظرف یك ساعت پول خود را دو برابر نمایید، اما می‌توانید در x معامله و در مدت زمان y پول خود را دو برابر كنید.
3.به دنبال اشكال‌های احتمالی در استراتژی فعلی خود بگردید. آیا به طور مثال خیلی زود یا خیلی دیر سهامی را می‌خرید یا زمان خروج (فروش) شما نامناسب است؟
4.آیا تعیین یك هدف قیمتی به جای منتظر شدن برای تغییر در روند قیمت سود را افزایش می‌دهد؟ ممكن است به طور مثال به این نتیجه برسید كه برای معاملات كوتاه مدت، تعیین اهداف قیمتی (مثلا: اگر قیمت به 95/19 دلار برسد، خواهم فروخت.) كارآمدتر خواهد بود.
5. برای معاملات خود برنامه‌ریزی نمایید و از آنها پیروی كنید.
6.می‌توانید حجم خرید سهام را طوری تنظیم نمایید كه در عین كسب بیشترین سود ریسك‌های بازار را هم در كنترل خود داشته باشید.
7.آیا سهام مناسبی را می‌خرید یا می‌فروشید؟ آیا اصلا سهام مناسب شماست؟ می‌توانید معامله اوراق بهادار دیگری مانند اوراق املاك كه با ریسك كمتری همراه هستند را در نظر بگیرید.
8.رویكرد مشخص‌تری نسبت به معاملات خود داشته باشید و به خود اجازه دهید سدهای ترس و عادت شكسته شود. به عبارت دیگر، محدوده‌هایی كه در آن احساس راحتی می‌كنید را تغییر دهید تا نتایج بهتری به دست آورید. ممكن است این مورد به طور مثال به معنای خرید میزان بیشتری از سهام از درصدی از كل پرتفوی كه به طور معمول رعایت می‌كردید، یا تعیین دستور توقف زیانی با محدوده قیمتی بیشتر و همزمان مراقبت بیشتر و دقیق‌تر تغییرات قیمتی سهم باشد.
9.اهداف خود را مرتب در ذهن نگه دارید و اجازه ندهید احساسات مانع شما در رسیدن به آن اهداف شوند.
10.اشتباه‌ها همیشه رخ می‌دهند و هنگامی كه یك معامله به زیان تبدیل می‌شود استرس افزایش می‌یابد؛ بنابر این، این همان زمانی است كه باید بر اهداف سرمایه‌گذاری خود متمركز شوید. به هر زیان و شكستی به عنوان فرصتی برای آزمودن خود و مهارت‌هایتان نگاه كنید. از تجربه زیان‌ها به عنوان كمكی برای هدایت احساساتتان به سوی ایجاد انرژی بیشتر برای موفقیت بیشتر استفاده كنید.
11. یاد بگیرید كه ریسك را بپذیرید و هر گونه دغدغه یا ترس كه بتواند روند معاملات شما را مختل كند متوقف نمایید.
12. هنگامی كه به معاملات خود نگاه می‌كنید، از خود بپرسید كه چه عاملی باعث شده است كه سود بیشتری نكنید.
13. دوستی را پیدا كنید كه بتواند مهارت‌های معاملاتی شما را كامل كند. اگر شما نمی‌دانید كه چه زمانی باید سهام خود را بفروشید، احتمالا معامله گر دیگری وجود دارد كه بتوانید با راهنمایی او مهارت‌های یكدیگر را كامل كنید. تكمیل این مهارت‌ها برای هر دوی شما منفعت‌هایی در پیش خواهد داشت.
14.عادت‌هایی را در خود پرورش دهید كه به شما كمك می‌كنند بر مسوولیت‌های خود فائق آیید. یاد بگیرید هنگامی كه ناراحت هستید یا بازار به شما می‌گوید معامله نكنید، از معامله دست بكشید.
15.یاد بگیرید كه به خاطر هیجان معامله نكنید.
من هنگامی كه در افت شدید سال 2008 وارد معاملات شدم، به میزان زیادی متضرر شدم. هنگامی كه قیمت‌ها در ماه مارس 2009 به كف خود رسید، دیگر نمی‌توانستم باور كنم كه زمان تغییر روند فرا رسیده است.
با این حال بر ترس خود غلبه كردم و تنها از طریق كم كردن میزان سرمایه‌گذاری نسبت به میزان معمول، مقداری سهام خریدم. مقداری سهام خریدم و دو ماه بعد هنوز هم برخی از آن سهام در حال پرداخت سود سهام سالانه خود هستند.  در مورد سرمایه‌گذاری‌های جدیدی كه انجام داده‌ام، هدفم سه برابر كردن پولم در مدت كمتر از سه سال است. این هدف من است. زمانی پولم را در زمان اوج بازار در مدت یك هفته دو برابر كردم، بنابر این می‌دانم كه انجام این كار ممكن است. بنابراین باید نسبت به هدفم متمركز باشم و به خوبی از فرصت‌های جدید استفاده كنم.  شاید بتوانیم در این سودها با یكدیگر همراه شویم. هدفی را برای خود تعیین نمایید و تلاش كنید به آن دست یابید. سپس می‌توانیم با هم به بانك برویم!
منبع: www.bourse24.ir

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Kazakhstan
RAHIM
۲۱:۰۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
many
آخرین اخبار