بنگاه داران مسكن اعلام کردند:

ماليات بر ارزش افزوده نيازمند فرهنگ سازي است

برخي از خريداران ومتقاضيان مسكن حق الزحمه بنگاه داران را ناحق مي دانند و آن را قبول ندارند، در صورتي كه اين نرخ توسط اتحاديه املاك كشوري تعيين شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گزارشات ميداني حاكي از آن است كه با اعلام رقم ماليات بر ارزش افزوده  قيمت خريد و اجاره مسكن نيز تغيير مي کند.

بر اساس اين گزارش مصطفي قلي‌خسروي رييس اتحاديه كشوري مشاوران املاك درباره چگونگي پرداخت پنج درصد ماليات بر ارزش افزوده از سوي مالكين و مستاجرين‌، گفت: ماليات بر ارزش افزوده معاملات مسكن معادل يك چهارم رهن، اجاره و قيمت خريد و فروش است.

يكي از بنگاه داران در اين رابطه معتقد است : هنوز خيلي از خريداران ومتقاضيان مسكن حق الزحمه بنگاهداران را ناحق مي داند و قبول ندارند در صورتي كه اين نرخ توسط اتحاديه املاك كشوري تعيين شده است.

خسروي  با بيان اينكه  برخي به اشتباه گمان مي كنند كه ماليات بر ارزش افزوده مسكن را بايد بنگاه‌هاي معاملاتي پرداخت كنند، گفت: اين تصور اشتباه است به طور مثال در معامله يك واحد 100 ميليون توماني حق الزحمه بنگاه‌ها 550 هزار تومان مي‌شود كه پنج درصد از اين 550 هزار تومان ماليات بر ارزش افزوده‌اي است كه بايد توسط عاملين معامله پرداخت شود.

 يكي ديگر از بنگاه داران در همين رابطه گفته است : 5 درصد از ماليات بر ارزش افزوده  از سوي طرفين قرارداد، مالكان و مستاجران همان نرخ  سال هاي گذشته است و 6 سال است كه  تغيير نكرده است.

وي با بيان اينكه حق الزحمه مشاوران املاك بايد در ميان متقاضيان مسكن فرهنگ سازي شود افزود: بسياري از مستاجران اين  حق الزحمه را پول  زور مي دانندو آن را قبول ندارند.

وي خاطر نشان كرد: بايد سعي شود با فرهنگ سازي  ماليات بر ارزش افزوده  بازار مسكن را كنترل كرد.    
             
لازم به ذکر است:يك بيستم رقم خريد، فروش، رهن و اجاره بايد به عنوان پنج درصد از ماليات بر ارزش افزوده معاملات مسكن پرداخت شود.

وي با بيان اين‌كه ماليات بر ارزش افزوده معاملات مسكن عبارت است از پنج درصد از يك چهارم معاملات مسكن، ادامه داد: اين رقم معادل حق الزحمه مشاورين املاك را نيز شامل مي‌شود.

رييس اتحاديه كشوري در پايان گفت:‌ به ازاي هر يك ميليون تومان در معاملات اجاره بها 30 هزار تومان حساب مي‌شود که يك چهارم از مبلغ رهن و اجاره حق الزحمه مشاوران املاك است./عب
برچسب ها: مسکن ، مالیات ، حق الزحمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار