تقویم روز؛

از اولین استفاده از «توپ» در جنگ تا کشتار ارامنه توسط عثمانی ها

تولد «محمد بن زکریای رازی»،تعویض تاریخ موهوم شاهنشاهی به سال هجری شمسی،اعلام ملی شدن کلیه معادن کشور و... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز یک شنبه 5 مرداد 1391 خورشیدی، 8 شوال 1433 هجری و 26 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

روز بزرگداشت و تولد «محمد بن زکریای رازی» دانشمند نامدار جهان اسلام (244 ش)

رازی در سال 251 ق در شهر ری متولد شد. در اوان جوانی به فراگیری علم کیمیا و شیمی پرداخت. در سن چهل‌سالگی به تحصیل طب پرداخت تا آن‌که مرجع تمامی اطبای زمان خود شد. کشف الکل از جمله نتایج تحقیقات او در کیمیا بوده است.

برای محمد بن زکریای رازی، 56 کتاب در طب، 33 کتاب در علوم طبیعی، 17 کتاب در فلسفه، 14 کتاب در الهیات، 22 کتاب در کیمیا و ده‌ها اثر دیگر در علوم مختلف ذکر کرده‌اند که تا 184 عنوان بر شمرده شده است. سرانجام این دانشمند بزرگ مسلمان در 60 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در ری مدفون گشت.

تعویض تاریخ موهوم شاهنشاهی به سال هجری شمسی (1357 ش)
محمدرضا پهلوی در شهریور سال 1354 ش در مراسم افتتاح مجلس دوره بیست و چهارم، در سخنانی عنوان کرد که قصد دارد فرهنگ ایرانی را از عوامل بیگانه‌ای که در این فرهنگ راه یافته‌اند، نجات دهد.

در این راستا، مجلس سنا و مجلس شورای ملی در یک اجلاس مشترک تصویب کردند که مبدأ تاریخ، از هجری شمسی به شاهنشاهی تغییر یابد و آغاز سلطنت در ایران و جلوس کوروش هخامنشی به عنوان مبدأ تاریخ ایران عنوان گردید. این قانون ننگ‌آور با مخالفت و تحریم بسیاری از مردم و علما مواجه گردید و سرانجام به منظور فریب افکار عمومی در شهریور 1357، ملغی شد.

روز داروسازی



به پاسداشت مقام علم و دانش و گرامیداشت فرزانگان ایران زمین، پنجم شهریور سالروز ولادت ابوبکر محمد بن زکریای رازی از مشاهیر بزرگ جهان اسلام و علم طب و داروسازی، در جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز داروسازی نام‌گذاری شده است.

اعلام ملی شدن کلیه معادن کشور (1359 ش)


تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از معادن کشور توسط بخش خصوصی اداره می‌شد یا امتیاز آن در انحصار بیگانگان قرار داشت. با پیروزی انقلاب و تدوین قانون اساسی، کلیه معادن کشور ملی اعلام شده و مطرح گردید که تحت هیچ عنوان به مالکیت بخش خصوصی تعلق نمی‌گیرند.

به موجب این قانون، حق اجازه بهره‌برداری از معادن تنها در صلاحیت دولت قرار دارد و از سوی دولت به برخی بخش‌های دولتی نظیر استانداری‌ها واگذار می‌گردد، هر چند بخش خصوصی می‌تواند به عنوان مقاطعه‌کار در عملیات اکتشاف معادن شرکت نماید و با دولت قرارداد منعقد کند.
 
درگذشت حکیم متألّه «میرزا رفیعا نایینی» (1080 ق)

میرزا رفیع الدین محمد بن حیدر طباطبایی معروف به میرزا رفیعا نایینی، از علمای بزرگ شیعه‌ی قرن یازدهم هجری است. وی فقیه اصولی، متکلم و جامع معقول و منقول بوده و از اساتید علامه مجلسی دوم و شیخ حر عاملی و از شاگردان شیخ بهایی می‌باشد.

اقسامُ التَّشکیک و حقیقتَهُ، حاشیه‌ی اصول کافی و الشَّجرَةُ الاهِیَّه از اوست. وفات میرزا رفیعا در هشتاد و پنج سالگی در اصفهان روی داد و در تخت فولاد به خاک سپرده شد.

استفاده از سلاح «توپ» برای اولین بار در جنگ بین انگلستان و فرانسه (1346 م)




در 26 اوت 1346 م برای اولین بار در تاریخ، نیروهای ارتش انگلیس، جنگ‌افزار توپخانه را در جنگ کرسی که با ارتش فرانسه روی داد به میدان آوردند.

در این جنگ به دلیل به کارگیری این اسلحه سنگین توسط ارتش انگلیس، فیلیپ ششم پادشاه فرانسه با وجود برتری کمّی نیروهایش نسبت به انگلیسی‌ها، در حالی که در آستانه پیروزی بر دشمن بود، به سختی شکست خورد.

تصویب اعلامیه حقوق بشر و شهروند در جریان انقلاب کبیر فرانسه (1789 م)
نخستین اعلامیه حقوق بشر و شهروند در گرماگرم انقلاب کبیر فرانسه، در 26 اوت 1789 م در مجلس مؤسسان این کشور تدوین شد و فردای آن روز نیز به تصویب مجلس ملی فرانسه رسید.

این اعلامیه که چند سال بعد به عنوان دیباچه قانون اساسی فرانسه پذیرفته شد، یک سند تاریخی است که به عنوان اولین سند مهم درباره حقوق افراد در برابر قانون و آزادی عقیده و قلم و بیان تاکید شده است.

درگذشت «آنتوان فان لیونهوک» دانشمند هلندی و مخترع میکروسکوپ (1723 م)



آنتوان فان لیونْهوک، دانشمند و محقق هلندی، در 24 اکتبر 1632 م در خانواده‌ای تهی‌دست در هلند به دنیا آمد. وی از زمان کودکی، علاقه زیادی به کارهای فنی داشت و بیشتر اوقات، عدسی و آینه می‌ساخت، تا اینکه با این ذره‌بین‌های ساخته و پرداخته دست خود، میکروسکوپ ساده‌ای ساخت و به وسیله آن، اشیاء ریز را مورد مطالعه قرار داد. 

او در سال 1674 م به عنوان بزرگ‌ترین کشف، میکروب‌ها را مشاهده نمود و یکی از اکتشافات مهم بشری را رقم زد. او انواع مختلف باکتری‌ها و جانوران تک‌سلولی را تشریح کرد و ابعاد آن‌ها را محاسبه نمود. لیونهوک هم‌چنین برای نخستین بار در سال 1683 م، تصویری از باکتری‌ها را روی کاغذ آورد و مراحل زندگی و تولید مثل آنان را مطرح واثبات نمود. او تا آخرین روز حیاتش، دست از کار و فعالیت نکشید تا اینکه در 26 اوت 1723 م در 91 سالگی درگذشت.

قتل‌عام خونین ارامنه در امپراتوری عثمانی به فرمان امپراتور آن کشور (1896 م)

برانداختن ارامنه، یکی از سیاست‌های دولت عثمانی به شمار می‌رفت. علی رغم توافقات قبلی عثمانی با انگلستان و سایر دولت‌ها مبنی بر تضمین امنیت ارامنه در مقابل کُردها دولت عثمانی به عنوان انجام اصلاحات در ایالات ارمنی‌نشین، به حذف و حصر آن‌ها می‌اندیشید.

در سال 1885 م، ارامنه انجمنی را تشکیل دادند که هدف از آن، تعلیم و بیداری مردم مطرح شد. پس از درگیری‌های کردها و ارامنه دولت عثمانی از سال 1894 م، با اجیر کردن کردهای عثمانی دست به کشتار وسیع ارامنه زده و آنان را قتل‌عام نماید. در یک مورد از این قتل‌عام‌ها که از 26 اوت همان سال آغاز شد، هفت هزار ارمنی کشته شدند.

برخی از رویدادهای 26 اوت


1858: برای نخستین بار در ارسال خبر، از دستگاه تلگراف استفاده شد.

1914: ژولیو کارتازار نویسنده آرژانتینی زاده شد.

1914: کشته شدن 20 هزار سرباز روس در یک نبرد یک روزه با آلمان

1920: اصلاحیه نوزدهم قانون اساسی آمریکا به اجرا گذارده شد و زنان این کشور حق مشارکت در انتخابات به دست آوردند.

1968: آغاز تظاهرات ضد جنگ ویتنام در 221 دانشگاه آمریکا.
برچسب ها: تقویم ، تاریخ ، رویداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۲۲:۳۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۶
کاش به کشتار مسلمانان ایران و آذربایجان توسط داشناک ها هم اشاره می کردید
آخرین اخبار