گزارش کامل الجزیره از حادثه حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی

شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد که خشم مردم لیبی از اهانت به حضرت محمد(ص) ،‌علت اصلی حمله مردم به کنسولگری آمریکا در بنغازی بوده است و طیفهای مختلف در این حمله دست داشته اند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،خبرنگار شبکه الجزیره با اعلام این مطلب افزود کریس استونز مت سفیر آمریکا در حمله به کنسولگری این کشور بنغازی کشته شد .

یک مقام لیبیایی نیز در گفتگو با الجزیره تصریح کرد رفتارهای آمریکایی ها باعث وقوع چنین حادثه ای شده است.

الجزیره افزود : در این حمله همچنین سه کارمند دیگر آمریکایی کشته شدند .

برخی از بستگان افراد خشمگین پس از عقب نشینی نیروهای امنیتی از ساختمان کننسولگری به آن یورش بردند و آن را آتش زدند و برخی وسایل آن را غارت کردند.

نیروهای امنیتی در پی درگیری شدید با افراد مهاجم عقب نشینی و مهاجمان در این حمله از سلاحهای سبک و راکت استفاده کردند .

این اعتراضات در پی پخش فیلمی موهن علیه حضرت محمد (ص) آغاز شده است.

الجزیره از عبد العظیم محمد خبرنگار و رئیس دفتر الجزیره در طرابلس پرسید آیا درباره ابهامات مربوط به کشته شدن سفیر آمریکا خبری داری به ویژه آنکه انتظار می رود سفیر در مقر کارش در طرابلس حاضر می بود نه در بنغازی ؟

وی گفت سفارت آمریکا تأیید کرد سفیر این کشور دیروز در کنسولگری آمریکا در بنغازی بود و به نظر می رسد برای بررسی تشدید رویدادها در این شهر به بنغازی رفته بود.

عبد العظیم افزود منابع امنیتی کمیته عالی امنیتی در بنغازی گفتند سفیر با شلیک گلوله کشته نشده بلکه بر اثر آتش سوزی و خفگی مرده است.همچنین یک کارمند در سفارت آمریکا و دو تن از نیروهای کماندویی در این حادثه کشته شدند. دو تن از هشت نیروی کماندویی اعزامی از طرابلس به بنغازی کشته شدند.

به نظر می رسد این دو نفر به هنگام خروج از کنسولگری کشته شدند .

خبرنگار الجزیره گفت مقامات لیبیایی و مقامات آمریکایی به شدت بر کشته شدن سفیر آمریکا سر پوش می گذارند و این به خاطر اهمیت این حادثه است . به نظر می رسد این موضوع برای دولت لیبی یک حادثه بسیار بزرگی خواهد بود و اوضاع سیاسی لیبی را دچار سردرگمی خواهد کرد زیرا کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی شوک وارد کرده است و چنین چیزی غیر منتظره بود.

عبد العظیم گفت مقامات لیبیایی می گویند آمریکایی ها خودشان به باز کردن کسنولگری این کشور و دیگر سفارتخانه ها در شهر بنغازی سوق دادند و مقامات آمریکایی دیپلماتهای دیگر را بر آن داشتند به بنغازی بروند. اکنون در بنغازی آماده باش کامل است و تهدید شده است که قاتلان دستگیر شوند.

دیروز منابع امنیتی اعلام کردند شصت تا هفتاد فرد مسلح ازهواداران انصار الشریعه به ساختمان کنسولگری با سلاحهای سبک و آر پی جی یورش بردند و به مدت نیم ساعت کنترل کنسولگری را به دست گرفتند .

تا دقایقی دیگر یک فروند هواپیما به بنغازی خواهد رفت تا اجساد کشته ها و همچنین سی و پنج کارمند کنسولگری آمریکا را منتقل کنند و منابع می گویند آنان به آلمان خواهند رفت .

الجزیره پرسید آیا به طور رسمی دست داشتن انصار الشریعه تأیید شده است ؟

وی گفت دیروز اعضای این گروه مسلح کنفرانس خبری برگزار کردند و گفتند رهبران این گروه چنین دستوری را نداده اند و این یک تحرک فردی و مردمی است .

این عضو انصار الشریعه گفت برخی اعضای این گروه و مردم در بنغازی دست به حمله زدند و یک حمله سازمان یافته نبوده است چرا که فیلم موهنی که پخش شده تحریک آمیز بوده است .

الجزیره از عبد العظیم پرسید آیا واکنشی به این حمله شده است ؟

وی گفت تاکنون وزارت خارجه لیبی از واکنش خودداری و حتی کشته شدن دیپلماتهای آمریکایی را تأیید نکرده است و گفته اند شاید یک ساعت دیگر بیانیه صادر کنند .

همچنین ریاست کنگره ملی و دولت نیز تأیید و اظهار نکرده اند و همگان این خبر را سرپوش می کنند .

عبد العظیم گفت پس از آنکه الجزیره خبر کشته شدن سفیر آمریکا را پخش کرد دیگران جرائت کردند در این خصوص صحبت کنند .

عبدا لعظیم گفت یک حادثه مهم در این خصوص وجود دارد.

انقلاب هفدهم فوریه لیبی در سالگرد کشته شدن مردم لیبی در مقابل سفارت ایتالیا در سال 1996میلادی رخ داد یعنی در سالگرد اعتراض به نقاشیهای موهن یک ایتالیایی رخ داد.

 انقلاب هفدهم فوریه در این سالگرد رخ داد و این نشان می دهد که مردم بنغازی و منطقه شرقی به شدت به چنین فیلمهایی و رفتارهایی واکنش نشان می دهند و شاید همین باعث خیزش آنان به سوی کنسولگری شده است.

عبد العظیم گفت همه می گویند اعتراضات به یک گروه مسلح مربوط نمی شود و حتی اعضای انصار الشریعه گفتند هیچ دستوری برای چنین حملاتی دست ندارند.چنین حملاتی اکنون رخ نمی دهد در زمان قذافی نیز چنین حملاتی می شد و تجربه قبلی دارد.

خبرنگار الجزیره گفت بارها با سفارت آمریکا صحبت کردیم و گفتند منتظر واکنش وزارت خارجه این کشور هستند .

وی افزود هم اکنون در طرابلس صحبت از بحران سیاسی با واشنگتن صحبت می شود و تلاشهایی در جریان است تا طرفهای خاصی مسئول شناخته شوند به خصوص آنکه قرار بود نخست وزیر لیبی انتخاب شود و همچنین قرار بود.

الجزیره از فوزی ونیس رئیس کمیته عالی امنیت در بنغازی پرسید چه خبرهای جدیدی از کنسولگری آمریکا در بنغازی وجود دارد ؟

ونیس گفت دیروز با سلاحهای سنگین به کنسولگری آمریکا حمله شد که به کشته شدن سفیر این کشور و سه کارمند دیگر منجر شد .اجساد و همه کارمندان به طرابلس منتقل شده اند .

الجزیره از ونیس پرسید نیروهای امنیتی کجا بودند ؟

ونیس گفت نیروهای امنیتی در داخل کنسولگری بودند اما مهاجمان آنها را هدف قرار دادند .

ونیس گفت سفیر بر اثر خفگی کشته شده و این کنسولگری به طور کامل هدف حمله قرار گرفته بود .

ونیس گفت این برای نخستین بار است که به کنسولگری حمله می شود .

وی افزود شاید یکی از علل این حمله رفتارهای برخی آمریکایی هاست . همچنین علت دیگر آن است که آمریکایی ها اروپایی ها را تشویق می کردند به بنغازی بیایند .

الجزیره پرسید چه کسی در این حمله مسئول است گفته می شود انصار الشریعه مسئول این حمله است آیا اطلاعات قطعی وجود دارد ؟

ونیس گفت اطلاعات قطعی وجود دارد که از طیفهای مختلف مردم در این حمله از جمله اسلامگرایان دست داشته اند اما نمی توان طرف مشخص یا گردان یا رویکرد مشخصی را مسئول دانست .
برچسب ها: امریکا ، بنغازی ، لیبی ، سفارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار