تقویم روز؛

از روز ملی صادرات تا کشته شدن قذافی دیکتاتور لیبی

تصویب قرارداد منعقده بین ایران و کنسرسیوم نفت در مجلس شورای ملی،روز صادرات، تصویب طرح و رنگ پرچم سازمان ملل متحد، روز جهانی مراقبت پرواز، کشته شدن مُعَمَّر قَذّافی، دیکتاتور سابق لیبی و ... از مهمترین رخدادهای امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 29 مهر 1391 خورشیدی برابر با 4 ذی الحجه 1433 هجری و 20 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

روز ملی صادرات

صادرات امروزه به عنوان بخش مهمی ازاقتصاد جوامع، روند روبه رشدی را درکشورهای توسعه یافته ازآن خود کرده است. میزان تولید ناخالص ملی امروزه دیگروابستگی مستقیمی به میزان صادرات آن کشور دارد لذا هرچه میزان صادرات یک کشوربیشتروهمچنین نحوه ارتباط آن با کشورهای دیگرروبه گسترش وتعامل قرارگیرد بی شک میزان توسعه یافتگی کشور نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در جمهوری اسلامی ایران نیز سال‌هاست که بر صادرات غیر نفتی تاکید می‌شود. به گفته بر خی کارشناسان وابستگی شدید تولید داخل و صادرات به درآمد نفت و تزلزلی که در سالیان گذشته در قیمت نفت وجود داشته، روی آوری اقتصاد کشور را به سوی صادرات غیر نفتی اجتناب ناپذیر کرده است. البته در سالهای اخیر در آمدهای ارزی حاصل از صادرات غیر نفتی کشور به طور معتنابهی افزایش یافته است.

تصویب قرارداد منعقده بین ایران و کنسرسیوم نفت در مجلس شورای ملی (1333 ش)

چند ماه پس از کودتای 28 مرداد 1332، سپهبد زاهدی، نخست وزیر وقت برای جلب کمک‌های غرب، از آنان برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران دعوت نمود. پس از چند دور مذاکره در نهایت قراداد ایران و کنسرسیوم در 28 شهریور 1333 ش بین نمایندگان دو طرف امضا شد و در 29 مهر همان سال در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. مدت این قرارداد 25 سال و قابل تمدید به سه دوره پنج ساله یعنی چهل سال بود. این قرارداد که تقریباً چهار سال پس از تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران و خلع ید اجانب امضا شد، به هیچ وجه جوابگوی خواسته‌های ملت ایران نبود. پرداخت غرامت سنگین به شرکت سابق انگلیسی، با توجه به واگذاری چهل درصدی سهام کنسرسیوم به آن به منزله حد اعلای امتیازی بود که دولت انگلستان به دست آورد. همچنین دولت آمریکا نیز خود را وارد معرکه نمود و در غارت نفت ایرن شریک و سهیم شد.

رحلت فقیه اصولی و متکلم و محدث بزرگوار «سید اسماعیل نوری طبرسی» (1282 ش)
آیت‌اللَّه سیداسماعیل بن احمد نوری طبرسی مازندرانی، عالم دینی، فقیه، اصولی، محدث، متکلم، مدرس و زاهد در اوایل قرن سیزدهم ه. ش (اواسط قرن سیزدهم هجری) در یکی از توابع شهرستان نور در استان مازندران به دنیا آمد. وی پس از فراغت از دروس مقدمات و سطوح حوزوی، برای ادامه تحصیلات راهی نجف اشرف شد. ایشان در نجف در محضر عالمان نامداری همچون شیخ مرتضی انصاری، میرزا حبیب‌اللَّه رشتی و میرزا محمدحسن شیرازی، معروف به میرزای بزرگ به فراگیری دروس خارج فقه و اصول پرداخت و در حدیث و کلام نیز به استادی دست یافت. آیت‌اللَّه نوری طبرسی پس از رسیدن به مقامات علمی، به بحث و تدریس فقه و اصول پرداخت و شاگردان متعددی پرورش داد. این عالم سترگ در طی این سال‌ها، علاوه بر تدریس، به تالیف کتب گران‌بها دست زد که کفایةُالموّحدین در سه مجلد به فارسی که یک جلد آن تحت نام عِصمةُالولایه در مبحث امامت است، و نیز وسیلَةُ المَعاد فی شرح نجاة العباد و اصول الفقه، از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه سید اسماعیل نوری طبرسی سرانجام پس از عمری سرشار از خدمات علمی در بیست و نهم مهرماه 1282 ش برابر با اول شعبان 1321 ق در کاظمین به لقاءاللَّه پیوست و در صحن شریف علوی به خاک سپرده شد.

اعتصاب کارگران و کارکنان صنعت نفت ایران (1357 ش)
در ادامه مبارزات اسلامی مردم مسلمان ایران بر ضد رژیم استبدادی شاه، کارگران و کارکنان صنعت نفت ایران، اعتصابات سراسری خود را آغاز کردند. بر اثر این اعتصاب، صدور نفت ایران به خارج قطع شد و این به معنای محروم شدن رژیم شاه از مهم‌ترین منبع درآمدش بود که موجب شد فشاری شدید بر رژیم خودکامه پهلوی وارد گردد. علاوه بر این، قطع صادرات نفت ایران به جهان، سبب افزایش شدید قیمت نفت شد. این اعتصاب با تهدید و ارعاب رژیم پایان نیافت و تا سرنگونی رژیم وابسته شاه، به طول انجامید. مردم انقلابی ایران نیز با وجود مشکلات ناشی از کمبود نفت، از این اعتصاب حمایت کردند.

تصویب طرح و رنگ پرچم سازمان ملل متحد (1947 م)

پس از تأسیس سازمان ملل متحد، بحث درباره انتخاب پرچم این سازمان مطرح شد. در نهایت در 20 اکتبر 1947 م، بیرق رسمی سازمان ملل متحد که در حقیقت، یک پرچم بین‌المللی است به تصویب رسید. این پرچم دارای زمینه آبی آسمانی بوده و آرم سازمان ملل متحد با رنگ سفید در وسط آن قرار گرفته است.

تولد «کریستوفر رِن» معمار معروف انگلیسی (1632 م)
کریستوفر رِن معمار انگلیسی در 20 اکتبر 1632 م در خاندانی که از روحانیون بزرگ کلیسا بودند به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در آکسفورد آغاز کرد و سپس به تدریس نجوم پرداخت. رِن از آن پس به معماری روی آورد و کوشید تا چند نقشه برای کمبریج و آکسفورد تهیه کند. وی از این پس به شهرت رسید و برخی طرح‌های خود را عملی ساخت. حریق عظیمی که در سال 1666 م لندن را نابود کرد به کریستوفر رن امکان داد که نبوغ و کاردانی خود را در نقشه‌کشی ساختمان و شهرسازی آشکار سازد. در این حال وی مصلحت را در آن دید که شهری از نو بنا نهد، پس نقشه شهر به او واگذار شد. قبل از آتش‌سوزی، لندن دارای خیابان‌های تنگ و پرپیچ و خم بود. نقشه‌های رِن طوری تنظیم شده بود که خیابان‌های وسیع و درختکاری شده، ساختمان‌های بزرگ و دیگر امکاناتْ لحاظ گردیده بود. هرچند تمامی نقشه لندن عملی نشد، ولی باز هم از ارزش کار رِن نکاست. وی در سال 1681 م به ریاست انجمن سلطنتی انگلستان دست یافت و سرانجام در 25 فوریه 1723 م در 91 سالگی درگذشت.

تولد «گوترید آخن وال» ریاضی‌دان آلمانی و واضع علم آمار (1719 م)
پروفسور گوترید آخن وال ریاضی‌دان معروف آلمانی در 20 اکتبر 1719 م، در آلمان متولد شد و پس از طی مدارج تحصیلی خود، به عنوان یک استاد برجسته ریاضی مطرح گردید. وی با مطالعه و تحقیق در علم ریاضیات، علم آمار را که در فراهم کردن اطلاعات کمی و تحلیل این اطلاعات به کار می‌رود، بنیان گذارد. آخن وال با طرح لفظ «ستاتیستیک» در مقدمه کتاب خود درباره آمار، این مسئله را مورد توجه قرار داد. وی علاوه بر ریاضی، در فلسفه و قوانین فلسفی مطالعات زیادی داشت و به عنوان یک صاحب‌نظر در این رشته آثار متعددی از خود به جای گذاشته است. پروفسور گوترید آخن وال سرانجام در اول ماه مه 1771 م در 52 سالگی درگذشت.

وقوع جنگ دریایی «ناوارون» در دریای مدیترانه (1827 م)
از سال 1821 م که قیام مردم یونان برای استقلال از امپراتوری عثمانی آغاز شد، دولت‌های اروپایی بارها به حمایت از یونانی‌ها برخاستند که جنگ دریایی ناوارون یکی از نمونه‌های آن بود. در این جنگ که در بیستم اکتبر 1827 م در خلیج کوچک ناوارون واقع در آب‌های شمالی دریای مدیترانه روی طر داد، کشتی‌های جنگی انگلستان، روسیه و فرانسه در حمایت از یونان، به ناوگان امپراتوری عثمانی حمله برده و شصت فروند کشتی جنگی عثمانی را منهدم کردند. هم‌چنین در این جنگ شش هزار نفر از سربازان عثمانی کشته شدند. در نهایت، جنگ با شکست عثمانی و نابودی نیروی دریایی آن در غرب یونان پایان یافت. این جنگ‌ها تا 1829 م ادامه پیدا کرد و در این سال، با انعقاد قرارداد آدرِیانُوپُل، به پایان رسید و یونان به استقلال دست یافت.

روز جهانی مراقبت پرواز
فدراسیون جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی (ایفاتکا) 28 مهرماه (20 اکتبر) را به پاسداشت زحمات کنترلرهای ترافیک هوایی، به نام ایشان نامگذاری نموده تا بدینوسیله سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قدردان زحمات مردان و زنان بی‌ادعای صنعت هوانوردی باشند.

کشته شدن مُعَمَّر قَذّافی، دیکتاتور سابق لیبی ( 2011 م)

سرهنگ مُعَمَّر محمد قَذّافی (زادهٔ ۷ ژوئن ۱۹۴۲-درگذشته ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱)، سیاستمدارِ انقلابی و رهبر لیبی از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۱ بود. وی در اول سپتامبر سال ۱۹۶۹ میلادی با کودتایی آرام حکومت محمّد ادریس سنوسی، پادشاه وقت لیبی را سرنگون ساخت. وی پس از کودتا، سیستم حکومتی لیبی را بر اساس ترکیبی از سوسیالیسم و اسلام طراحی کرده و خود رهبر لیبی شد. حکومتِ طولانی مدتِ سرهنگ قذافی از کودتای ۱۹۶۹ میلادی تا سرنگونی در نتیجهٔ جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های زمامداری در طولِ تاریخ بود. در فوریه ۲۰۱۱ میلادی گروهی از معترضان سیاسی که از مخالفان و معترضان جدید تونس و مصر و دیگر بخش‌های جهان عرب الهام گرفته بودند بر ضد دولت قذافی در لیبی به‌پا خواستند و این موضوع به‌سرعت به یک شورش عمومی مبدل شد. در روز ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱، قذافی درحالی که زخمی شده بود تسلیم نیروهای انقلابی شد و پس از چند ساعت کشته شد.

برخی از رویدادهای 20 اکتبر
1944: استالین و چرچیل رهبران شوروی و انگلستان در مذاکرات مسکو موافقت کردند که پس از پایان جنگ جهانی دوم، اروپای شرقی به صورت مناطق نفوذ میان دو دولت قسمت شود. «تاریخ» نشان داد که پس از جنگ، استالین همه اروپای شرقی را زیر نفود شوروی قرار داد که نتیجه‌اش نامیده شدن شوروی و اقمارش از سوی چرچیل به «پرده آهنین» و آغاز جنگ سرد بود.
1944: انقلاب گارگران و دانشجویان در گواتمالا برضد دیکتاتوری پیروز شد.
1944: بر اثر انفجار یک مخزن گاز مایع در شهر کلیوکند آمریکا 130 تن کشته شدند و ساختمانهای واقع در 30 خیابان ویران شدند و یا آسیب دیدند.
1960: اجرای تصمیم دولت آمریکا نسبت به تحریم اقتصادی کوبا که قبلا اتخاذ شده بود از چنین روزی آغاز شد که هنوز ادامه دارد.
1975: نخستین معامله گندم و نفت میان امریکا و شوروی انجام شد. پنج میلیون تن گندم در برابر 10 میلیون نفت. روسیه از سال 2000 به این سوی دارای مازاد گندم شده و به صورت یک صادر کننده گندم در آمده است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار