در مراسم بزرگداشت دویستمین سال ورود صنعت چاپ به ایران صورت گرفت؛

تاکید وزیر ارشاد بر نوسازی صنعت چاپ

سید محمد حسینی با تاکید بر نوسازی صنعت چاپ، تصریح کرد: ما باید به تحولات تکنولوژی چاپ توجه کرده و به تجهیزات قدیمی و گذشته اکتفا نکنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیستمین دوره هفته کتاب، مراسم بزرگداشت دویستمین سال ورود صنعت چاپ به ایران عصر روز پنجشنبه 25 آبان ماه با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی، یوسف افراش سرپرست دفتر امور چاپ و جمع کثیری از اهالی صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شد.
سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: چاپ هم صنعت است و هم هنر و عزیزانی که در این هنر فعالیت می کنند افراد خدم و زحمتکشی هستند که به نوعی اهل فرهنگ و هنر محسوب می شوند. البته این بدان معنا نیست که وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به صنعت چاپ وظیفه ای نداشته باشد.
وی تاکید کرد همه باید دست به دست هم دهیم تا شاهد رشد و پویایی صنعت چاپ باشیم چراکه صنعت چاپ در توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی چاپ نقش به سزایی دارد و تاثیر آن را در تحولات کشور می بینیم.
وزیر ارشاد سپس به واقعه انقلاب مشروطه اشاره کرد و گفت: در انقلاب مشروطه و به ویژه انقلاب اسلامی صنعت چاپ در انتشار اعلامیه نقش بسیار زیادی داشت و امروزه نیز برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نقش مهمی را ایفا می کند.
به گفته حسینی صنعت چاپ مهم ترین حامل مولفه های فرهنگی از جمله کتاب، نشریه و اقلام مختلف فرهنگی است و همین طور در بسته بندی نقش مهمی را دارد و تاثیر خود را در امور مختلف بر جای می گذارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کشور ما پیشرفت های بسیاری داشته و هنوز ظرفیت پیشرفت در تجهیزات چاپی وجود دارد.
وی با اشاره به انتشار 69 هزار کتاب در طول سال در کشور، اظهار کرد: بار اصلی این مساله بردوش چاپ است چراکه با این آمار چیزی در حدود 200 میلیون نسخه کتاب در سال منتشر می شود. همچنین بیش از سه هزار نشریه در کشور منتشر می شود که حدود یک میلیارد و 300 نسخه می شود.
حسینی با تاکید بر نوسازی صنعت چاپ، تصریح کرد: ما باید به تحولات تکنولوژی توجه کنیم و به تجهیزات قدیمی و گذشته اکتفا نکنیم.
وی ادامه داد: شورای سیاست گذاری صنعت چاپ شکل گرفته و انتظار داریم بحث های جدی در این شورا مطرح شود و موانع، چالش ها و راهکارها بررسی شود تا شاهد ارتقای بیشتر این صنعت باشیم.
به گفته وزیر ارشاد وضعیت امروز جامعه، وضعیت اقتصاد مقاومتی است و در این شرایط همه باید همچون دوران جنگ تحمیلی به جای طلبکار بودن، گامی برای کاهش فشار برداریم چراکه بالاخره سختی ها به اتمام می رسد و بعد از آن کسانی که در این دوران سخت خدمت کردند، می مانند.
وی همچنین به مساله استفاده از زبان فارسی در چاپ بسته بندی اشاره کرد و گفت: شاید برخی بگویند این مساله چندان اهمیت ندارد اما ما معتقدیم که کالای ایرانی نباید با نام لاتین و یا حروف لاتین تبلیغ شود و حتی با استدلال این که کالایی در خارج از کشور توزیع می شود، باید این حروف لاتین 30 درصد بخش فضای تبلیغات را اشغال کند.
وزیر ارشاد در این باره توضیح داد: ما باید مروج فرهنگ، زبان فارسی باشیم چراکه زبان فرهنگ و علم ماست و نباید از این مساله در تبلیغات غافل شد./ي2

برچسب ها: وزیر ارشاد ، صنعت ، چاپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار