حتی یک ریال از بیت‌المال برای رستاخیز خرج نشد/اکران فلیم، محدود به ایران نخواهد بود

برنامه سینمایی این هفته "هفت خیمه" رادیو فرهنگ با دعوت از مجتبی راعی و حسن نجفی به تحلیل وضعیت سینمای دینی پرداخت و گفتگویی نیز با احمدرضا درویش، کارگردان فیلم رستاخیز انجام داد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه رادیویی فرهنگ؛ برنامه سینمایی این هفته "هفت خیمه" که  29 آبان پخش شد، درباره سینمای دینی به ویژه آخرین ساخته احمدرضا درویش با عنوان "رستاخیر" اختصاص داشت.
بنابراين گزارش؛"رستاخیر" آخرین ساخته درویش است که فیلمبرداری آن بعد از سه سال به پایان رسیده و در قالب فیلم‌های مذهبی است.
وي که طی این سه سال گفتگوهای اندکی درباره ساخت این فیلم انجام داده، پس از حضور در برنامه "هفت خیمه" با تایید اینکه نام فیلم از "روز رستاخیز" به "رستاخیر" تغییر کرده است، گفت: طبق مستندات تاریخی وقتی حر به حضرت امام حسین (ع) می‌پیوندد، فرزندش به نام علی بن حر نیز او را همراهی می‌کرده که به بکیربن حر ملقب بوده است.
وي افزود:تاریخ می‌گوید سرنوشت بکیربن حر مانند پدرش بوده و همراه او در واقعه عاشورا به شهادت می‌رسد. بنابراین قصه فیلم را حول این شخصیت طراحی کردیم تا بتوانیم واقعه عاشورا را از این زاویه نمایش دهیم.
درویش درباره داستان رستاخیر ابراز کرد: در مورد موضوع عاشورا برای ساخت یک فیلم، صدها زاویه وجود دارد که می‌تواند دستمایه همه هنرمندان قرار بگیرد. تجربه‌هایی که در سینما و تلویزیون درباره این موضوع صورت گرفته، می‌تواند دستاوردهایی برای کارگردان‌های علاقه‌مند به ساخت چنین فلیم‌هایی قرار بگیرد اما داستان فیلم ما در متن عاشورا اتفاق می‌افتد و بیان همه رویدادهایی است که در مکه، مدینه، بصره و کربلا می‌گذرد.
این کارگردان خوشنام سینمای ایران درباره دیگر جزئیات فیلم گفت:تجربه جدیدی داشته‌ایم و از هاله نور و..که معمولا در فیلم‌های مذهبی وجود دارد، کمتر استفاده کرده‌ایم. تاکنون هم کارهای اصلی فیلم تمام شده اما یکسری از کارهای فنی و لابراتواری مانده که باید خارج از ایران انجام شود.
درویش سپس به نمایش این فیلم در سی و یکمین جشنواره فلیم فجر اشاره کرد: بالغ بر 10 سال از عمر من صرف این فیلم شد اما هنوز نمی‌دانم به جشنواره می‌رسد یا نه چون نمی‌خواهم این زحمت چند ساله، فدای عجله برای رسیدن به جشنواره شود.
وي درباره سرمایه گذاری روی این فیلم عنوان کرد:وقتی کار را شروع کردیم، تصمیم گرفتیم موضوع را به خاطر اهمیت جریان عاشورا محدود به مرزهای داخلی نکنیم چون امام حسین (ع) مرز و مکان ندارد، برای همین می‌خواستیم تمام کسانی را که مستقیم و غیرمستقیم به فرهنگ حسینی ارادت دارند، وارد کار شوند.
درویش در مورد هزینه مالی فیلم توضیح داد:سرمایه این فیلم که هزینه زیادی داشت، از سوی عاشق‌های امام حسین (ع) پرداخته شد و تولید مشترکی میان ایران و کشورهای خارجی بود. اکثریت سهام آن متعلق به خارج از ایران است و حتی یک ریال از پول بیت‌المال برای آن خرج نشده است.
او درباره استفاده از عوامل غیرایرانی در این فیلم اظهار کرد: از هفت هنرپیشه عربی معروفی استفاده کردیم و همه مراحل مثل موسیقی، تدوین، جلوه‌های ویژه بصری، صداگذاری، میکس، لابراتور و..در لندن وانجام شده است. آهنگسازی آن از سوی استیفن واربک که برنده جایزه اسکار است، در بلژیک صورت گرفته. تدوین‌گر آنهم طارق انوار است که نامزد دریافت اسکار بود.»
کارگردان فیلم «دوئل» ادامه داد:«در شرایط فعلی سینمای ایران، اکران و نمایش فیلم‌ها با نگرانی همراه است اما همانطور که نگران تولید فیلم بودیم و خوشبختانه کارها هموار شد، برای همین فکر می‌کنم توزیع آن در عرصه بین‌المللی هم شدنی خواهد بود. سازندگان فیلم درحال تمهیداتی در این زمینه هستند و اکران آن محدود به ایران نخواد بود.
در ادامه برنامه گزارش مردمی درباره فیلم‌های مذهبی و دینی پخش شد و بعد از آن مجتبی راعی، کارگردان فیلم روز "عصر روز دهم" مهمان برنامه شد.
وي در مورد ساخت این فیلم گفت: طرح ساخت آن از منوچهر محمدی (تهیه کننده) ارائه شد و قرار بود مرحوم رسول ملاقلی پور آن را بسازد. یقین دارم اگر رسول، زنده بود، فیلم خوبی می‌ساخت چون ترک بود و ترک‌ها نسبت به عاشورا ارادت خاصی دارند اما با فوت ملاقلی‌پور، ساخت فیلم بعد به من سپرده شد.
راعی درباره حمایت از سینمای دینی عنوان کرد: در کشوری که متعلق به مردم شیعی است انتظار می‌رود، فیلم های خوبی در زمینه مذهبی و دینی ساخته شود. باید فضا بازتر شود تا آدم‌ها کار بیشتری کنند و آثار شاخصی بدست آید، هرچند ممکن است در همین فضای باز، اشتباهاتی هم صورت بگیرد اما وقتی فضا سخت است آدم‌ها جرات نمی‌کنند به سمت آن بروند.
بنابراين گزارش؛ حسن نجفی نیز که ساخت چند فیلم مذهبی مانند «سهم گمشده» را در کارنامه خود دارد، در بخش دیگری از این برنامه شرکت کرد.
وي درباره جذب مخاطبان سینمای دینی گفت: هنوز بارو نکرده‌ایم سینما می‌تواند آرمان‌های ما را منتقل کند. مشکل اصلی در حوزه مدیریت سینما است. ما هنوز به ظرفیت سینما وافق نیستیم و از فرصتی که سینمای ایران داشت، استفاده نکردیم.
نجفی با گله از مدیریت سینما ادامه داد: باید سینمای ملی خودمان را که مبتنی بر آرمان و اعتقاد است، تعریف کنیم. تا وقتی مدیریت را اصلاح نکنیم و جنگ‌های زرگری میان اهالی سینما  تمام نشود، مشکلات ما حل نمی‌شوند. وقتی یک فیلمسازی در این حوزه کار می‌کند با بی‌مهری روبرو می‌شود و اثرش در بدترین زمان اکران می‌شود، نباید از او انتظار داشته باشیم که باز هم در همین حوزه کار کند. فیلم‌های دینی نیاز به حمایت دارند.
لازم به ذكر است؛ برنامه هفت خیمه کاری از گروه هنر شبکه رادیویی فرهنگ است که همه روزه بغیر از جمعه ها از ساعت 19 الی 20:30از موج اف ام ردیف 106 پخش می شود.
گفتني است؛‌ حسن آزادی اجرا، سحر عصرآزاد کارشناسی، مهدی آزادی سردبیری و امیرحسین محمودی تهیه کنندگی برنامه سینمایی "هفت خیمه" را که روزهای دوشنبه پخش می‌شود، برعهده دارند./ص
برچسب ها: رادیو ، فرهنگ ، هفت خیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار