لاریجانی:

مجلس همواره در رأس امور است/ اختلاف مجلس با سایر قوا بر سر مسائل شخصی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون اساسی مجلس همواره در رأس امور است و اختیاراتی که به مجلس داده شده است مجلس را در رأس امور نگاه می دارد .

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که ساعتی پیش در یک برنامه تلویزیونی در شبکه یک سیما سخن می گفت، اظهار داشت:  شهید مدرس نماد فراگیر مجلس محسوب می‌شود، مجلس ایران شهید زیاد داشته که بسیاری از آنان به وسیله گروهک تروریستی منافقین به شهادت رسیدند که آمریکا حامی این گروهک بوده و هست.

وی در ادامه افزود: شهید مدرس در ابعاد مختلف شخصیت ممتازی بود و جمع شدن این ابعاد شخصیتی به صورت تودمان باعث شد که امام راحل(ره) وی را به عنوان نماد مجلس معرفی کنند.

لاریجانی اضافه کرد: شهید مدرس از نظر علمی و فقهی انسان بزرگی بود چرا که وی از طرفی اهل سیاست بود و معتقد بود که سیاست ما عین دیانت ماست و از طرفی هم اعتقاد به یک نظام پارلمانی داشت و آن زمان معتقد بود که در صدر مشروطه، مجلس تنها تکیه‌گاه ملت است و این نشان می دهد که برای مجلس جایگاه ویژه‌ای قائل بود.

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: در همین راستا مدرس جمله ای دارد که می گوید قانون اساسی رساله عملی دولت است یعنی افراد باید صحت عمل دولت را در رجوع به قانون اساسی ببینند و مرکز ثقل و نقطه قدرت کشور نیز مجلس است و اگر بخواهیم صفتی به مجلس بدهیم باید از صفت مقدس برای مجلس استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مدرس معتقد بود هیچ قدرتی نباید در برابر مجلس شورای ملی آن زمان ایستادگی کند ادامه داد: یکی از نکاتی که مدرس در طول دوران حیات خود همواره به آن تکیه می کرد تصویب قوانین بر مبنای اسلام بود.

لاریجانی یادآور شد: مدرس عظمت قوانین را در اسلامی بودن آن می دانست و در همین راستا جمله ای داشت که رکن و قدرت کشور قانون است که ما را نگاه می دارد وای بر ما که اگر نسبت به قانون بی اعتنا باشیم در آن روز نه مملکت برای ما می ماند نه شریعت.
لاریجانی همچنین گفت: با نگاهی به سایر مجالس کشورهای دنیا می توان دید که مغایرت قوانین مصوب این کشورها با قوانین اسلامی برای آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است بنابراین این نکته که مدرس همواره بر آن تأکید داشت که مجلس مرکز ثقل تصمیم گیری ملت بر مبنای اسلام باشد بسیار اهمیت دارد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: مدرس اعتقاد داشت که کار مجلس رونق بخشی و آبادانی کشور است و در این راستا جمله ای دارد که می گوید امروز که قانون و برنامه دولت برای ما آورده شد بر دو اصل تصدیق کردم که یکی از آنها این است که مخارج حتماً از درون کشور تأمین شود و دیگری اینکه جلوی مخارج زاید گرفته شود همچنین وی عبارت مهمتری دارد که می گوید امروز احتیاج ما به اقتصادیات وتوسعه زندگانی از اهم امور است؛ نگاه جدی به استقلال اقتصادی و آبادانی کشور از ضروریات نگاه مدرس به مجلس است.
لاریجانی تصریح کرد: با توجه به اینکه یک سوم نماینده‌ها در هر دوره به دور بعد می‌رسند از ابتدا تا کنون نزدیک به 2هزار نماینده در مجلس حضور داشتند و تفکرات چند درصد از آنها در راستای تفکرات شهید مدرس بود؛ برای مثال آیت الله خامنه ای، شهید چمران و بیشتر شاگردان مکتب امام پیگیر تفکرات مدرس بودند.

وی با بیان اینکه در زمان مدرس مبارزه با استعمار و استبداد از مسائل اولویت دار کشور بود، افزود: برای آنکه مدرس آزادی را در کشور نهادینه کند عبارات عجیبی گفته است که یکی از آنها این است که من تا پای جان ایستاده ام تا با استبداد مبارزه کنم.

لاریجانی اظهار داشت: امام راحل آمد تا تئوری دموکراسی را با حکومت اسلامی تکمیل کند و با قرار دادن مفهوم ولایت در قانون اساسی دموکراسی را با حکومت اسلامی تحقق ببخشد. باید توجه کرد که قانون اساسی ما از تجربیات تاریخی گذشته استفاده کرده است و در قانون اساسی پر حجم ترین اصول مربوط به قوه مقننه است.
 
لاریجانی با بیان اینکه امام راحل آمد تا تئوری دموکراسی را با حکومت اسلامی تکمیل کند و با قرار دادن مفهوم ولایت در قانون اساسی دموکراسی را با حکومت اسلامی تحقق ببخشد، گفت : از اصل ۶۲ تا ۱۰۰ قانون اساسی اختصاصاً مربوط به قوه مقننه است و ۱۲ اصل دیگردر فصول مختلف موارد را به مجلس ارجاع می دهد که در کل حدود ۵۰ اصل مربوط به قوه مقننه است و این همه توجه به این دلیل است که قوه مقننه رکن مهمی در مردمسالاری دینی است.

لاریجانی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه با این همه ظرفیت که مجلس دارد این نهاد تا چه حد در راس امور است، اظهار داشت: برای مثال بودجه های دولت باید با تصویب مجلس هزینه شود، قراردادهای خارجی باید با تأیید مجلس انعقاد شود، وزرای دولت با تأیید مجلس به سر کار می آیند و استیضاح، سؤال و تذکر نیز از وظایف مجلس به دولتمردان است مجلس نهم نیز چنین قدرت و از ظرفیت تخصصی این امر نیز برخوردار است اما در عمل نکاتی وجود دارد که مجلس نهم آن را رعایت می کند.

لاریجانی با اشاره به بحث استیضاح وزیر ورزش و جوانان افزود: مجلس در آن مقطع زمانی تشخیص درستی دارد که با این اوضاع اقتصادی کشور مسئله ورزش چندمین مسئله اولویت دار است و فعلاً ضرورتی ندارد که وقت مجلس به این مسئله گذرانده شود البته این بدان معنی نیست که اشکالی در امور وجود ندارد ولی تشخیص و اولویت بندی مجلس اینگونه بوده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه دولت دوره پایانی خود را سپری می کند، افزود: به فرض اگر ما وزیری را استیضاح کنیم این تلقی وجود دارد که وزیر دیگری به سر کار می آید ولی معمولاً کسی برای ۵ یا ۶ ماه مسئولیت وزارتخانه ای را قبول نکرده و چنین ریسک مهمی را قبول نمی کند.
 
رئیس مجلس ادامه داد: اگر یک روز هم از کار دولت مانده باشد و اشکال مهمی در وزارتخانه ای وجود داشته باشد مجلس به وظیفه خود عمل می کند اما اگر کاستی و سهل انگاری در کار وجود داشته باشد سعی می شود با تعامل و تذکر کارها اصلاح شود و در واقع حاشیه امنی در این زمینه وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به بحث افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: در مسئله مرغ کاستی‌هایی وجود داشت، از وزیر جهاد و کشاورزی سوال شد؛ بعضی‌ها هم می‌گفتند مسئله اصلی تحریم‌هاست اما واقعا به تحریم‌ها ربطی نداشت. نباید در مورد مسئله تحریم ها غلو کرد که بعضی دول خارج بادی به غب‌‌غب انداخته و به خود ببالند، باید مبارزه و به تولید توجه کرد، به عنوان مثال چند اصل ضروری با محوریت مسائل اقتصادی در مجلس موجود است که یکی از این اصول این بود که هدفمند کردن یارانه‌ها امسال انجام نشود به این دلیل که مجلس صلاح دید با توجه به موضوع تورم نگذارد قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند.

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه خود دولت هم تمایلی به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نداشت گفت: بله، دولت هم تمایل نداشت اما وقتی مجلس تصویب کرد این امر قطعیت پیدا کرد، دولت موظف به اجرا بود اما وقتی مجلس تصویب کرد،‌ دولت ملزم به این کار شد و یا این امر که درآمدهای حاصل از فروش ارز باید کسری بودجه را تامین کند و یا به بخش تولید در صنعت یا کشاورزی تزریق شود و نباید درآمد این امر صرف مسئله دیگری شود، اولویت تولید است.

لاریجانی دیگر قانون مصوب مجلس در زمینه اقتصادی را واریز درآمدهای فروش ارز به حسابی مربوط به کسری بودجه و تولید ملی خواند و ادامه داد: این نکته نیز بسیار مهم بود که ما خلاء های موجود در بودجه را با این درآمدها پوشش دهیم و همچنین به تولید کمک جدی و از هزینه شدن این درآمدها در محل های دیگر جلوگیری کنیم.

وی دیگر قانون مصوب مجلس را مواد پرداخت خسارت های کشاورزان برشمرد و گفت: در بودجه رقم ۱۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که این رقم ناکافی بود و مجلس ۸۵۰ میلیارد تومان به آن اضافه کرد به این ترتیب همه کشاورزان تحت پوشش قانون قرار گرفتند.

لاریجانی با بیان اینکه کار مفصلی هم در زمینه نرخ گندم صورت گرفت افزود: در مورد مسئله گندم هم اگر درست تصمیم‌گیری می‌کردند انقدر واردات نداشتیم ، اگر نرخ گندم که هر کیلو ۴۲۰ تومان در نظر گرفته شده بود نرخی واقعی می بود امروز کشاورزان و گندم کاران وضع بهتری داشتند ما با احضار وزیران جهاد کشاورزی وصنعت، معدن و تجارت به مجلس از آنها توضیح خواستیم که مشخص شد در تعیین این نرخ وزرا مخالفت داشتند ولی این تصمیم در شورایی اتخاذ شده است که ما وزرا اقلیت شورا را تشکیل می دادیم البته این توجیهات برای مجلس قابل قبول نبود چرا که این اختیار به وزیر جهاد کشاورزی داده شده بود در نتیجه تصمیماتی در جلسات مشترک میان دولت و مجلس اتخاذ شد که قیمت پایه خرید گندم ۵۵۰ تومان باشد و با در نظر گرفتن مشوق هایی این قیمت به بالای ۶۰۰ تومان برسد.

لاریجانی با بیان اینکه تلاش ما این بود که محوری که رهبر معظم انقلاب مبنی بر رونق تولید ملی نامگذاری کردند تحقق ببخشیم، گفت: اگر ما به تولید بپردازیم حجم نقدینگی و تورمی که در جامعه وجود دارد به سمت تولید می رود و پس از آن هم مشکل اشتغال برای جوانان حل می شود و هم تورم کاهش می یابد، نقدینگی در کشور ما مثل سیل است  که اگر به کانال درستی هدایت نشود تخریب زیادی به جای می گذارد ولی اگر هدایت شود موجب برکت و رونق اقتصادی نیز می شود.


لاریجانی در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به خواست فعالان اقتصادی در جهت ثبات در فضای کسب و کار تصریح کرد: این چنین درخواست‌ها خواسته‌های صحیحی به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری در بخش تولید بدون ثبات امکان پذیر نخواهد بود. یکی از فعالیت‌های مجلس در راستای ایجاد این ثبات جلسات مشترک با دولت بوده است که منجر به تشکیل اتاق تبادل برای تنظیم نرخ ارز شد که این تئوری به آرامش بازار کمک فراوانی داشته است.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی عملکرد مجلس نهم در طرح سوال از رئیس جمهور اظهار داشت: طرح سوال از رئیس جمهور و وزرا از حقوق مسلم مجلس به شمار می‌رود که در این طرح سوال بین برخی از نمایندگان اختلاف نظر وجود داشت و مخالفان متکی به نظر مقام معظم رهبری بودند که نباید موجب ناآرامی فضای سیاسی کشور شود و در نقطه مقابل موافقان به این امر معتقدند بودند که طبق بیانات مقام معظم رهبری همه باید در وظایف خود کوتاهی نکنند و مجلس براصل نظارتی خود ایستادگی داشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود این امر مجلس را تایید و آمادگی دولت در قبال پاسخگویی به طرح سوال مجلس را تحسین کردند اما خواستار توقف آن از مقطعی به بعد شدند.

وی تاکید کرد: مجلس یک وظیفه مهم قانونی دارد و از دیگر وظایف آن نظارت بر قانون بوده و همه مردم از مجلس و نمایندگان خود توقع دارند که براساس محور عدالت به وظایف خود عمل کنند.

رئیس مجلس اظهار داشت: اگر قانون را مبنای نظارت ندانیم هیچگونه ثباتی در امور نخواهیم داشت و همچنین باید در نظر داشت هیچ توسعه‌ای در کشور بدون قانون میسر نیست و توسعه براساس همکاری همگانی و در راستای فهم مشترک میان ملت و مجلس محقق خواهد شد.

لاریجانی با اشاره به عملکرد قانونی وزرا تصریح کرد: وزرا باید در چارچوب قانون به وظایف خود عمل کنند و در برابر مجلس در قبال هرگونه سوال و استیضاح در صورت وجود مشکل پاسخگو باشند که این پاسخگویی به مجلس در واقع نوعی پاسخگویی به مردم است و همچنین وزرا به دلیل رای اعتمادی که از مجلس می‌گیرند باید پایبند به قانون و احقاق حقوق ملت باشند و مجلس در این رابطه هیچگونه اهمالی نخواهد داشت و هرگونه سوال و استیضاح در این رابطه قابل توجیه است.

وی افزود: دغدغه داشتن در قبال حقوق مردم یک ارزش است و ملت در این راستا و برای دفاع از حقوق خود به نمایندگان رای می‌دهند.

رئیس مجلس با اشاره به طرح نظارت بر نمایندگان اظهار داشت: طرح نظارت بر نمایندگان در مجلس هشتم به تصویب رسید و این طرح در مجلس نهم به اجرا درآمده است و مطابق با نظر رهبری و سیاست‌های این طرح مجلس خاصیت خودنظارتی را تصویب کرد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات احتمالی نمایندگان بیان کرد: نمایندگان مجلس نهم با پتانسیل بسیار قوی و همچنین علاقه در کمیسیون‌ها و جلسات صحن علنی شرکت کردند و هیچگونه اشکال عمده‌ و تخلفات جدی به ما گزارش نشده است.

وی با اشاره به برخی اظهارات دولت در طرح سوال و استیضاح که به عزل و نصب‌های احتمالی معنی می‌شود تاکید کرد: اختلاف مجلس با قوای دیگر در مسائل و تسویه‌حساب‌های شخصی نیست بلکه مسئله جدی مجلس دغدغه‌های مردم و برخی معضلات جامعه نظیر نوسانات اقتصادی خواهد بود که در این راستا مجلس شورای اسلامی مصر به اجرای صحیح قانون خواهد بود.

رئیس مجلس در ادامه افزود: مجلس اینگونه اقدامات را بداخلاقی یا بی‌حرمتی به دولت و وزرا نمی‌داند بلکه طبق اظهارات گذشته این اقدامات نوعی احقاق حقوق مردم در قبال اعتماد مردم به نمایندگان بوده و مجلس در قبال چنین مشکلاتی پیگیری‌های جدی خواهد داشت.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مشکل مجلس با دولت نه شخصی است و نه خرد. مساله اجرای درست قوانین است. برخی قوانین درست اجرا نشده و ناقص اجرا شده است.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال آینده تاکید کرد: لایحه باید به موقع تقدیم مجلس شود، زیرا از زمانی که به مجلس می‌رسد، دو ماه و نیم کاری طول می‌کشد تا بررسی شود و در صحن علنی به تصویب برسد. به عنوان مثال در سال جاری نیز بدون بودجه عمل کردیم که این به نفع کشور نیست.

لاریجانی در پایان با اشاره به انتخابات سال آینده ریاست جمهوری گفت: بهتر است که قبل از انتخابات قانون بودجه تصویب شود.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار