دكتر ضياء موحد در مراسم سالگرد تولدش:

خدايا مرا به نيمكت هاي پيش از ظهر پارك ها مرسان

چهل سال پيش در يك پاركي تعدادي افراد سالخورده را روي نيمكتي ديدم در همان حال شعري با عنوان پاركها را براي استجابت دعايم به درگاه خدا سرودم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در محل ،شب گذشته در شهر كتاب در جشن 70 سالگي دكتر ضيا موحد، علي اصغر محمدخاني معاون امور فرهنگي و بين المللي شهر كتاب ضمن عرض تبريك مراسم را با شعري آغاز كرد و ادامه داد: هر شب كتابخانه من باز است و شاعران و منطق دانان با يكديگر در آنجا بحث مي كنند وقتي كه كار بالا مي گيرد.
با خشم
دست يكي از آنان را مي‌گيريم

وي پس از معرفي آثار ضياء موحد در حوزه هاي مختلف فلسفه، منطق و ادبيات به چند نكته و خصوصيات پندآموز وي اشاره  كرد.
محمدخاني گفت: دكتر موحد كم گوي و گزيده گوي، داراي ذهن منطقي و ذوق ادبي در يكجا، داراي انصاف و صريح گويي، داراي طبع بلند و همچنين داراي ظاهري جوي و غير منعطف كه در پس اين ظاهر، صداقت، دوستي و ملايمت نهفته است.
وي ادامه داد: دكتر موحد عهد دوستي را به خوبي مي داند و هميشه نگران دانشمندان و استادان جوان بوده و نقد و انتقادهاي وي هميشه منطقي و بدون ايجاد در بخش بوده است.
سپس دكتر محمد علي موحد يكي از منتقدان حاضر در مراسم اظهار كرد: چند وقت پيش چنين مراسمي براي من برگزار شد به طوريكه دوستان خواستند از ما دلجويي كنند و قوت قلبي براي ما در اين وضعيت فسردگي ايجاد كرده باشند.
وي ادامه داد: امروز چنين جشني براي دكتر ضياء موحد در حاليكه وي در كمال استقامت و صلابتند برگزار شده و انجام اين مراسم به معناي رجزخواني براي پهلواني تنومند است.
موحد افزود: موحد به شعر علاقه دارد و از ميان شاعران به سعدي علاقه فراواني دارد پس من در اينجا به زبان شعر دو سخن يكي به موحد و ديگري به دوستداران موحد مي‌گويم:
وقت را غنيمت دان آنقدر كه مي تواند/ حاصل از توان آن يك دم است اگر داني
مولانا را بهترك از اين دريابيد/ تا بعد از اين خير نمايند
وي با اشاره به تلفيق شعر و فلسفه در يكجا گفت: جمع كردن شعر و فلسفه كار بسيار سنگيني است و هر كسي نمي تواند اين كار بزرگ را انجام دهد دكتر موجد فردي زبردستي است او شعر فلسفه را به مصداق هوو دانست.
پس از وي دكتر منوچهر بديعي از ياران قديمي جنگ اصفهان و همراه و يار قديمي دكتر موحد ضمن تشكر از جمع مناسبي كه براي صحبت راجع به دكتر موحد در نظر گرفته شده گفت: من از هيچكدام از دانش ها و رشته ها و هنرهاي دكتر ضياء موحد اطلاع كافي ندارم وي دراين راستا با اشاره به قضيه فخرفروشي گفت: فخرفروشي دو نوع است يكي فخرفروشي مثبت كه عبارت است از تفاخر به چيزي كردن و فرانسوي ها گرفتاراين اين نوع هستند.
و ديگري فخرفروشي منفي است كه آن تجاهل براي تفاخرات است و انگليسيها گرفتار آن هستند كه من در اينجا در مورد كارهاي دكتر موحد از فخرفروشي منفي انگليسي استفاده مي كنم.
وي ادامه داد: يكي از كارهاي دكتر موحد كه من در آن پياده هستم و چيزي نمي‌دانم شعر است.
وي افزود: من از جواني هم از شعر لذت نمي‌بردم صناعات آن را خوب نمي‌فهميدم پس نمي‌توانم اظهار نظري در اين راستا داشته باشم.
بديعي خاطرنشان كرد: من حدود سي سال است كه دكتر را مي‌شناستم و دوستي من با وي تاثيرات بالايي بر زندگي و نوع جهان بيني من داشته است.
وي تصريح كرد: ما در محضر دكتر موحد حدود شش سال فلسفه خوانديم و وي ما را از دنياي فلسفه اروپايي راحتمان كرد.
بديعي ادامه داد: دوستي موحد يك دوستي بي غل  و غش است و آن را در خلال آموختن دانش به ما نشان داده است.
وي افزود: موحد در يك حالت برابري فرهنگي ما را از يك جهان پر از ابرهاي تيره به روشنايي رساند.
بديعي دوستي موحد را به كتاب كه بهترين دوست انسان است تشبيه كرد و گفت: من از ديدن دوستي مثل دكتر موجد به ياد كتاب مي افتم و دكتر موحد براي من كتاب خوبي است.
بديعي در پايان صحبتهايش يك جمله صادقانه كه در آن كلمه اي زيبا نهفته بود را آورد واظهار داشت: بعد از اين همه سال دكتر موحد آفرين سپس دكتر شهين اعواني از اعضاي انجمن حكمت و فلسفه سخنراني كرده و گفت: همكاري بنده با وي 27 سال پيش آغاز شده است و افتخار خدمتگزاري وي به لحاظ كاري را داشته ام.
وي با اشاره به پاره اي از خصوصيات دكتر موحد گفت: جمع تضادها از جمله ادبيات ، فلسفه و منطق يكي از ويژگيهاي بارز وي است جاذبه كار و تحقيق علمي وي آنقدر قوي است كه تحت هيچ شرايطي تاثير نمي پذيرد.
وي ادامه داد: شم خلاق، زبان عاطفي، روحيه لطيف، روي گشاده و در عين حال جدي، رفتار مردمي توجه به فرهنگ و تمدن و تاريخ اين سرزمين و همچنين توجه به آثار از ديگر خصوصيات دكتر موحد است.
اعواني پيرو اين جمله كه نه هرچيز نوشتني خواندني است، گفت: دكتر موحد فراتر از خوانده هايي ميداند و به آن عمل مي كند با داشتن فكر مستقلي در همه چيز پيرو كسي نيستند.
وي تصريح كرد: خصوصيات وي بسيار شبيه نيچه است.
اعواني در پايان صحبتهاي خود گفت: دكتر موحد در دوستي دير پيوند مي زنند ولي پايدار هستند و من هر بار كه پاي صحبت وي نشستم نكات بسياري از او آموختم.
وي اشاره كرد: من مديريت را از وي آموختم و چندين سال است كه افتخار حضور وي را در اين انجمن داشته ايم.
سپس حسين معصومي يكي ديگر از حاضرين مراسم همچنين از دوستان قديمي دكتر موحد در ادامه مراسم عنوان كرد: ما وارث سنت ادبي بسيار قديمي و بزرگي هستيم و همانطور كه دعواي بين شعر قديم و جديد با پيروزي شعر جديد تا حدودي تمام شده و دعواي بين منطق جديد و منطق قديم هم با وجود تفاوتي بنيادي بين آنها تمام شده است.
وي اظهار كرد: يكي از كساني كه سعي كرد اين سوء تفاهم بين منطق قديم و جديد را از بين ببرد دكتر ضيا موحد بود.
وي ادامه داد: كتاب درآمدي بر منطق جديد نه فقط به درد دانشجوي فلسفه و رياضي مي‌خورد بلكه يكي از كتابهايي است كه نشان ميدهد منطق جديد چه معنايي دارد.
معصومي اظهار داشت: موحد هم در حوزه شعر و هم در حوزه منطق جزء گشايندگان اين جريان بوده است.
وي با اشاره به كتاب تك نگاري سعدي عنوان كرد: دكتر موحد در اين كتاب نوع نگارش به سعدي را به خواننده طوري منتقل مي كند كه او را به وجد مي آورد و اين باعث ماندگاري اثر او شده است.
وي تصريح كرد: رفتار دكتر موحد با شعر قديم اگرچه اظهارنظرهاي جنجالي دارد ولي حرفش اين است كه ماندگاري شعر قديم مثل منطق قديم به عنوان چيزي كه زنده باشد برپايه شعر و منطق جديد است.
معصومي در پايان صحبتهايش اظهار كرد: گاهي كه جامعه علمي ايران به دكتر موحد داده گاهي بسيار بزرگ است و همه اينها در گرو شخصيتي نيرومند و روشن بين است.
دكتر يوسف اباذري يكي ديگر از حاضران و دوستداران ياران قديمي دكتر ضياء شروع به صحبت كرد و گفت: شعر يگانه هنري است كه براي ماندگاريش از همان روز اول جنگيده است.
وي ادامه داد: كساني كه جديد به عرصه هنري مي آيند همواره اين اضطراب را دارند كه چقدر نفوذ شعر قديم وجود دارد.
وي به واژه زبان اشاره كرد و گفت: ما هم در نثر و هم در شعر با واژه زبان روبرو هستيم.
سپس سيد محمود يوسف ثاني يكي ديگر از اعضاي حاضر در مراسم و مسئول كتاب سال در وزارت ارشاد گفت: آشنايي من با دكتر موحد از بيست سال پيش است.
وي ادامه داد: دكتر موحد در مقام استاد، استاد تمام عياري هستند و هنوز هم حس شاگردي در محضر وي دارم.
يوسف ثاني تصريح كرد: موحد استاد مسلم رشته اي هستند كه در آن فعاليت مي كنند و به لحاظ آموزش و پايه گذاري يكي از بهترين الگوهاي بومي كردن علوم علمي ايران هستند و باعث تثبيت اين علم در ايران شده اند.
وي افزود: كتابهايي كه در حوزه منطق جديد نوشته مي شود به لحاظ صورت ظاهري و سبك بيان و ترتيب نوشتاري تحت تاثير نوشته هاي وي است.
يوسف ثاني در پايان عنوان كرد: ما بايد كاراكتر موحد را الگويي بومي كردن علمي در ايران قرار دهيم.
پس ازآن دكتر كوروش كمالي سروستاني استاد سعدي شناسي با اشاره به كتاب تك نگاري سعدي دكتر موحد گفت: اين كتاب يكي از ده كتاب اين حوزه مطالعاتي است و به خاطر علاقه وافر وي به سعدي در اينجا تلفيقي از اشعار او با اشعار سعدي را مي‌آورم.
نور است ضياء ، منطقي ، منطقي، شوريده سر شاعر
عاشق واژه و زندگي
به وقت ساده نشد، به وقت آموخت، به وقت ترجمه كرد، به وقت نوشت به وقت فرياد كرد
به وقت سعدي شناس شد و به وقت 70 ساله
بيا اي كه عمرت به 70 رفت
در پايان مراسم دكتر ضياء موحد پس از تشكر از همه گفت: من به اقتضاي احترام به سروران عزيزم مجبورم كه همه حرفهايشان را تصديق كنم ولي راضي به اين نبودم كه دوستان اين همه زحمت به خودشان دهند.
وي در ادامه با اشاره به خاطره اي گفت: چهل سال پيش نزديك ظهر بود كه از يك پاركي مي‌گذشتم و يك نيمكتي را ديدم كه  عده اي افراد سالخورده روي آن نشسته بودند و در همان حال وقتي كه به خانه رسيدم گفتم اي كاش روزگار ما چنين نشود و شعري با عنوان پاركها را سرودم  كه آن شعر اين بود:
هراس من نيمكتهاست كه ياس ها روي آن مي‌ريزند
هراس من از پيش از ظهرهاست و بادها كه پيش از ظهر مي وزند
و ياسهاي سپيد را روي نيمكت مي‌ريزند
خدايا
مرا به نيمكتهاي پيش از ظهر پاركها مرسان
گفتني است در پايان جوايزي به رسم ياد بود به دكتر ضياء موحد اهدا شد./ي2
برچسب ها: ضیاء موحد ، سالگرد ، تولد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار