برژينسکي در مقاله اي در واشنگتن پست نوشت:

پنج پيامد بالقوه حمله به ايران

واشنگتن پست نوشت سناي آمريکا بايد بررسي کند که آيا حمله به ايران اقدامي عاقلانه است و آيا بايد درباره اين کشور گزينه هاي ديگر نيز بررسي شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پايگاه اينترنتي اين روزنامه در تحليلي به قلم زبيگنيو برژينسکي نوشت اين اميدواري وجود دارد که کميته روابط خارجي و نيروهاي مسلح سناي آمريکا در جلسه هاي تعيين صلاحيت نامزدهاي رئيس جمهور براي سمت هاي وزير امور خارجه و وزير دفاع ، بحث هاي زيادي را در خصوص نقش واشنگتن در جهان بي ثبات امروز مطرح کند.

-- پنج پيامد بالقوه وقوع جنگي ديگر براي آمريکا (عليه تهران) بايد به طور دقيق بررسي شود : 
حملات نظامي آمريکا به تاسيسات هسته اي ايران احتمالا تا چه اندازه موثر خواهند بود و ميزان تحمل و هزينه انساني اين اقدام در ايران چه مقدار است ؟

واکنش هاي تلافي جويانه ايران به منافع آمريکا ممکن است چه باشد و اين واکنش ها چه پيامدهايي براي ثبات منطقه دارد ؟ بي ثباتي که بوجود مي آيد تا چه اندازه مي تواند به اقتصادهاي اروپا و آسيا صدمه بزند ؟

آيا حمله آمريکا مي تواند در راستاي معيارهاي بين المللي توجيه شود و آيا شوراي امنيت سازمان ملل بويژه چين و روسيه با توجه به قدرت وتو خود ، احتمال دارد اين اقدام را تاييد کنند؟ 

از آنجا که گفته مي شود اسرائيل بيش از يکصد سلاح هسته اي در اختيار دارد ، اين بحث تا چه اندازه اعتبار دارد که ايران ممکن است بدون اينکه خودش زرادخانه قابل توجه هسته اي در اختيار داشته باشد به اسرائيل حمله کند و اسرائيل توانايي حمله ثانويه داشته باشد ؟

آيا تعهد راهبردي جايگزين از طرف آمريکا مي تواند نسبت به آغاز يکجانبه جنگ در شرايط متشنج منطقه ، تمهيدي پايدارتر و کم خطر تر براي از بين بردن احتمال تهديد هسته اي ايران باشد ؟

بهترين برآوردهاي موجود نشان مي دهند حمله محدود آمريکا فقط تاثيري موقت خواهد داشت.

ايران نيز به تلافي اين اقدامات ممکن است با فعال کردن جبهه تازه اي، زندگي را براي نيروهاي آمريکايي در غرب افغانستان دشوارتر کند.  اين وضع به سبب گسترش کشمکش ها از سوريه به لبنان و حتي اردن، سراسر منطقه را دچار هرج و مرج کند. نيروي دريايي آمريکا بايد بتواند تنگه هرمز را باز نگه دارد ولي افزايش هزينه هاي بيمه اي انتقال نفت، تاثيري منفي بر اقتصادهاي آسيا و اروپا خواهد داشت. 

در اين باره عمدتا آمريکا مقصر دانسته خواهد شد. آمريکا و اسرائيل در مخالفت با عضويت فلسطين در سازمان ملل فقط حمايت هفت کشور از 188 کشور را بدست آوردند. با توجه به اين عملکرد تاسف بار آمريکا در سازمان ملل، مي توان تصور کرد حمله آمريکا به ايران بدون جلب حمايت کشورهاي ديگر، موجب خشم جامعه بين الملل خواهد شد. آيا اين احتمال وجود دارد که مجمع عمومي سازمان ملل بعدا اين اقدام آمريکا را محکوم کند؟ نتيجه اي که حاصل خواهد شد، انزواي بين المللي بي سابقه آمريکا خواهد بود که هم اکنون در هرج و مرج طولاني شده منطقه گرفتار شده است.

بررسي جدي  "کميته روابط خارجي" سنا  درباره اين موضوعات ، ممکن است موجب اجماع ملي قاطع تري در اين باره شود که ميان بر خطرناک به طرف جنگ ( که اکنون مردم آمريکا و جمهوري اسلامي خواستار آن نيستند ) عاقلانه ترين واکنش به بحراني بالقوه خطرناک نيست.

در واقع ، آيا ممکن است حق با مئير داگان رئيس پيشين موساد اسرائيل بوده باشد که با صراحت گفت حمله به ايران "احمقانه ترين چيزي است که تاکنون شنيده ام ؟" خوشبختانه گزينه بهتري وجود دارد حتي اگر گزينه اي کامل نباشد.
برچسب ها: ایران ، آمریکا ، تنفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار