صدقيان ؛

ايران از راه حل سياسي بحران سوريه حمايت مي کند

رئيس مرکز عربي مطالعات ايراني گفت: ايران از حل و فصل سياسي بحران سوريه قدرتمندانه حمايت مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ محمد صالح صدقيان در گفتگو با شبکه تلويزيوني روسيااليوم از تهران درباره ديدار معاون وزير خارجه سوريه با مقامات ايراني و در پاسخ به اين پرسش که آيا اين سفر در چارچوب تلاش براي برگزاري کنفرانس ژنو 2 با محوريت نقش ايران است؟ گفت: گروه هاي مخالف مسلح در سوريه به اين باور رسيده اند که گزينه نظامي نمي تواند بحران اين کشور را حل کند و همه طرف ها نظير اخضر ابراهيمي، طرف هاي منطقه اي و کشورهاي غربي به بن بست رسيده اند. تنها گزينه سياسي و ديپلماتيک وجود دارد و ايران همچنان معتقد است فرصت براي موفقيت طرح اخضر ابراهيمي در سوريه وجود دارد و قرار است ابراهيمي به زودي برنامه خود را براي ايجاد مرحله انتقالي در سوريه اعلام کند. سفر فيصل المقداد معاون وزير خارجه سوريه به ايران بر اساس تلاش هاي ديپلماتيک همه طرف ها براي رسيدن به راه حل سياسي است. براي رسيدن به اين راه حل بايد خشونت ها در سوريه متوقف شود. اين خشونت ها مانع از محقق شدن راه حل سياسي در سوريه مي شود بنابراين دولت و گروه هاي مخالف بايد اين اقدامات را متوقف کنند تا زمينه راه حل سياسي در اين کشور فراهم شود. چنين راه حلي بايد بدون مداخله نظامي خارجي باشد.
وي در ادمه در پاسخ به اين پرسش که در طرح ايران اشاره اي به سرنوشت بشار اسد رئيس جمهور سوريه نشده است؟ افزود: طرح اخير شش ماده اي ايران روشن است. سرزمين،ارتش و ملت سوريه يکپارچه هستند. نمي توان طرح سياسي و ديپلماتيک را تصور کرد که باعث تجزيه سوريه و تضعيف وحدت ملي اين کشور شود. طرح شش ماده اي سوريه همسو با ايده هاي اخضر ابراهيمي است. همچنين با فعال شدن کميته چهارجانبه ايران،مصر،ترکيه و عربستان سعودي مي توان از اين کميته در طرح سياسي آينده ابراهيمي استفاده کرد. گزينه نظامي کنوني در سوريه به سود نظام و مخالفان اين کشور و امنيت منطقه نيست.
صدقيان در ادامه افزود: زماني که خشونت ها متوقف و گفتگوها آغاز شود، ايران از هر طرحي براي حل و فصل سياسي بحران سوريه حمايت مي کند.
برچسب ها: بین الملل ، سوریه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار