هر شب با قرآن/ادریس، پیامبر رفعت و مقام

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۵۶-۵۷ سوره مریم
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا ﴿۵۶﴾
وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا ﴿۵۷﴾


و در اين كتاب از ادريس ياد كن كه او راستگويى پيامبر بود (۵۶)
و [ما] او را به مقامى بلند ارتقا داديم (۵۷)

*ادریس پیامبر در فرهنگ اسلامی، به خصوص نزد عرفان، پیامبر علم و دانش و پیامبر معراج و رفعت و علو و مقام است و چنانکه در آیه آمده خداوند او را به مکانی بسیار بلند رفعت بخشیده است و نیز در سوره انبیا ادریس به صفت صبر و شکیبایی ستوده شده است.

*درباره ادریس پیامبر داستانهای روایتی بسیاری وجود دارد که از جمله جذاب‌ترین آن‌ها حکایت زیر است:

*روزی ادریس پیامبر از جبرئیل خواست که او را چند روزی به بهشت ببرد و مقامات بلند اهل ایمان را به او نشان دهد. جبرئیل گفت این میسر نیست زیرا کسی نمی‌تواند قبل از مردمان بدان باغ و بوستان راه یابد.

*ادریس گفت من قول می‌دهم و تعهد می‌کنم که پس از هفته ای بهشت را ترک کنم و به این عالم باز گردم. جبرئیل پذیرفت و ادریس را به بهشت برد. ادریس هفته ای در آن نعمت‌های غیر قابل وصف سیر کرد و از آن نعمت‌ها که نه هیچ چشمی دیده و نه هیچ گوشی شنیده و نه در خاطر هیج کس خطور کرده است برخوردار شد.


*هنگامی که مهلت به پایان رسید جبرئیل گفت اکنون باید با من به زمین بازگردی. ادریس گفت چگونه من این همه نعمت بگذارم و به آن خاک تیره بازگردم. جبرئیل گفت آخر تو وعده کرده ای و قول داده ای و یکی از فضیلت‌ها این است که آدمی به عهد خود وفا کند.

*ادریس گفت همه فضیلت‌ها را بدان خاطر به دست می‌آورند که به بهشت راه یابند و اکنون که من در بهشتم نیاز به کسب فضیلتی ندارم. پس در بهشت بماند و باز نگشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار