هاليوود، بلندترين ساز در سمفوني امپرياليسم!

"آرگو" نخستين ساخته هاليوود نبود كه در آن چهره‌اي منفي از ايرانيان ارائه مي‌شد و در آن سعي شده بود تا با سياه‌نمايي تصويري مخدوش از ايران، به نمايش گذاشته شود. سابقه ساخت چنين فيلم‌هايي به سالها پيش باز مي‌گردد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،صنعت فیلم سازی هالیوود که بسیاری از کمپانی های آن وابستگی کامل به محافل صهیونیستی دارند ، طی سالهای پس از پیروزی انقلاب قدم های متعددی علیه جمهوری اسلامی برداشته و دهها فیلم ضد ایرانی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

ساخت فيلم هاي "ضد ايراني" از سوي "هاليوود" بي‌سابقه نيست. پيش از اين نيز هاليوود يا بهتر بگوئيم ابزار تبليغاتي دولت آمريكا در جهت مخدوش جلوه دادن چهره مسلمانان و ايرانيان با ساخت فيلم‌هايي تلاش نموده تا هجمه‌اي فرهنگي را عليه جمهوري اسلامي ايران و ملت مان ترتيب دهد. 

تقويم تکراري ضد اسلامي- ضد ايراني

ساخت فيلم "بدون دخترم هرگز" به كارگرداني "برايان گيلبرت" در سال 1369 هجري شمسي از نخستين تلاش‌هاي هاليوود در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران براي ارائه تصويري مخدوش از ايران بعد از انقلاب بود. در اين فيلم سعي شده بود تا در لواي فيلمي ظاهراً خانوادگي و درون‌فرهنگي، مضاميني سياسي، اجتماعي و حتي بين‌المللي به مخاطب القا شود. اين فيلم آنچنان در "سياه نمايي" از ايران اسلامي پيش رفته بود كه انتقاد بسياري از منتقدين آمريكائي را نيز برانگيخت چنانچه "راجر ايبرت" منتقد سينمايي در اين باره مي گويد "در اين فيلم هيچ تصوير مثبتي از يك شخصيت مسلمان و معتقد نشان داده نشده است. اگر هر فيلم ديگري به تندي و كينه‌ورزي اين فيلم در مورد هر گروه قومي ديگري در آمريكا ساخته مي شد، با عنوان نژادپرستي و تعصب محكوم مي شد."

 سالها بعد و در سال 2007 ميلادي نيز هاليوود با ساخت فيلم موهن و ضد ايراني "300" تلاش نمود تا دروغ هايي را به تاريخ پرافتخار ايرانيان منتسب نمايد. اين فيلم ضد ايراني به كارگرداني "زاك اسنايدر" و از روي كتاب مصوري نوشته "فرانك ميلر" ساخته شده بود. داستان فيلم تحريف آشكار تاريخ در مورد نبرد "ترموپيل" است كه در سال 480 پيش از ميلاد بين سپاه خشايارشاه با سپاه يونان در زمان "لئونيداس" در گرفته بود. در اين فيلم از ايرانيان تصوير افرادي "وحشي" و "بي تمدن" و از سربازان يوناني تصوير افرادي "دلاور" و "فداكار" به نمايش گذاشته شده بود. اين فيلم ضد ايراني موجب شد تا ايرانيان در سرتاسر جهان به ساخت اين فيلم اعتراض نمايند.

تلاش اخير هاليوود در سياه نمايي عليه ايرانيان ساخت فيلم "آرگو" در سال 2012 ميلادي به كارگرداني "بن افلك" بود كه جايزه بهترين فيلم اسكار امسال را از آن خود نمود. اقدامي كه سبب شد تا بسياري آن را "فضاحت اسكار" بنامند.

فعالیت هاي ضد ايراني هاليوود در سال ۲۰۱۲ نیز با ساخت فیلم ها و سریال های ضدایرانی ادامه یافت که از میان آنها سه پروژه شامل ، فیلم سینمایی " آرگو " به کارگردانی بن افلک محصول کمپانی صهیونیستی برادران وارنر ، فیلم تلویزیونی " زمانی برای خیانت" به کارگردانی "ویلیام بالدوین" و بر اساس کتاب "زمانی برای خیانت" نوشته "رضا کهلیلی" که دو سال پیش در آمریکا "منتشر شد و فیلم "نبرد آرتمیشیا" قسمت دوم از فیلم ضد ایرانی "۳۰۰" که قرار است امسال اکران شود ، بیش از سایر تولیدات مورد توجه اهل فن قرار گرفته است.

ورود پرونده هسته‌اي ايران به هاليوود 

هاليوود كه در برابر ساختن سناريوهاي پنتاگون در جهت پيش‌بيني ماجراجويي‌ها گام‌هاي اساسي برداشته است، هر رويداد ميليتاري را از چند سال قبل از حادث شدن توجيه رسانه‌اي مي‌كند. مثلا آنچه در توطئه آمريكايي 11 سپتامبر روي داد را در فيلم‌هايي مانند "دروغ‌هاي حقيقي" به كارگرداني جيمز كامرون پيش بيني كرده بود. بسياري از تحليل‌گران بعد از اين رويداد فيلم "دروغ هاي حقيقي" را يك پيش بيني پنتاگوني به سبك و سياق هاليوودي تشريح كردند. درباره مسئله اتمي ايران نيز فيلم‌هاي متعددي ساخته مي‌شود و موضوع ايران‌هراسي در يك تقارن زماني با دست‌يابي ايران به فناوري هسته‌اي موضوعي است كه مورد علاقه پنتاگون است. اين ماجراي دنباله‌دار درباره موضوع اتمي ايران نخستين بار در فيلم "صلح جو"(ThePeacemaker) نمايش داده شد. داستان اين فيلم به دوران پسافروپاشي اتحاد جماهير شوروي باز مي گردد. زماني كه چند سارق ميليتاري يك كلاهك هسته اي را از كشوري تازه استقلال يافته ربوده اند و قرار است اين كلاهك اتمي را به ايران برسانند. در واقع اين نخستين فيلمي است كه عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران سناريوسازي مي كند. اين فيلم در سال 1997 ساخته شده است، زماني كه كلينتون مهم ترين كرسي كاخ سفيد را از آن خود كرده بود و هنوز هيچ هياهوي ديپلماتيكي عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران به راه نيفتاده بود، اما پنتاگون و كساني كه بودجه اين فيلم را تأمين نمودند رسماً اين سناريوسازي را از پيش آغاز كردند. اورشليم؛ شمارش معكوس با اين مقدمه طولاني بايد از فيلم "اورشليم؛ شمارش معكوس" به كارگرداني "هارلرد كرانك" ياد كنيم. اين فيلم براساس كتابي تحت همين عنوان به قلم "جان هگي" به تصوير درآمده كه با حمايت لابي آي پك چاپ و در سراسر آمريكاي شمالي منتشر شده است. اين لابي صهيونيستي به فاصله كوتاهي از انتشار اين كتاب، برگرداني سينمايي از آن ساخته است. نكته جالب اين است كه اين فيلم با وجود اكراني مهجور به جاي آنكه در شبكه نمايش خانگي ساخته شود، كمپاني سازنده بدون دريافت حق كپي رايت آن را به تمام شبكه‌هاي تلويزيوني اروپايي و آمريكايي جهان واگذار كرده است. كليت داستان فيلم- كتاب "اورشليم؛ شمارش معكوس" درباره گروهي از مسلمانان ايراني موسوم به گروه "هفت شگفت انگيز" است كه مي‌خواهند با بمب‌گذاري در خاك آمريكا، اين كشور را نابود كنند. اين گروه در جاي جاي آمريكا خانه‌هاي تيمي تشكيل داده‌اند و از قضا همسايه كناري خانه تيمي مركزي اين گروه يك فعال حقوق بشر و دموكراسي و در عين حال بسيار معتقد به مسيحيت و پيش بيني نوسترادموس است كه اغلب اوقات خود را به خواندن انجيل مي گذراند.

 داستان "آرگو" چيست؟

فيلم آرگو که در ژانر دلهره‌آور به کارگرداني "بن افلک" ساخته شده، اقتباسي آزاد از روايت به اصطلاح تاريخي توني مندز، مامور سابق سيا از نجات ۶ ديپلمات امريکايي در جريان تسخير سفارت امريکا در تهران بعد از انقلاب اسلامي است.

گروهي از دانشجويان انقلابي ايران، ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ سفارت امريکا را در تهران تصرف کردند. آنها اعتقاد داشتند اين سفارت تبديل به يک لانه جاسوسي شده که هدف آن براندازي نظام نوپاي جمهوري اسلامي بود.فيلم آرگو تنها راوي عمليات نجات ۶ امريکايي در سفارت کانادا است و هيچ اشاره‌اي به ۵۳ امريکايي که ۴۴۴ روز در سفارت امريکا بودند، نمي‌کند. 

بازتاب‌ها به اعطاي يک جايزه غيرهنري در محافل هنري

تحليل‌گران سياسي مي‌گويند، از آنجا که نمايش مکارانه و پروپاگاندايي هاليوود به نام آرگو دربردارنده توطئه‌هاي پيچيده امپرياليستي است، اعطاي جايزه بهترين فيلم اسکار به اين فيلم ضد ايراني و ايران هراسانه از مدت‌ها قبل قابل پيش‌بيني بود.

"کيم نيکوليني"، منتقد فرهنگي در مقاله‌اي که اکتبر ۲۰۱۲ منتشر شد، نوشت:"من حاضرم شرط ببندم اين که اين فيلم جايزه اسکار بهترين فيلم را خواهد برد (اگرچه واژه "بهترين" فاصله بسياري با اين فيلم دارد) و اگر اوباما پيروز انتخابات شود، احتمال جايزه بردن آن تقويت مي‌شود. 

وي در اين مقاله که پيش از پيروزي اوباما در انتخابات نوشته شد، افزود "در حالي که به انتخابات نزديک مي‌شويم، بايد گفت آرگو اثري است هم مسير با پروپاگانداي ليبرال محافظه‌کار که توسط هاليوود براي حمايت از سياست‌هاي ليبرال محافظه‌کار دولت اوباما ساخته شده است... اين فيلم همچنين شرايط را براي جنگي از سوي اسرائيل با حمايت آمريکا عليه ايران فراهم مي‌کند و بدين ترتيب چپ‌گرايان مي‌توانند بدون اينکه احساس بدي نسبت به چنين جنگي داشته باشند، آرا خود را به نفع اوباما در صندوق‌ها بياندازند."

نيکوليني ضمن انتقاد شديد از آرگو به دليل بي‌توجهي کامل به روايت ايراني‌ها از اين ماجرا، مي‌گويد "اين فيلم نسخه سانسور شده‌اي از رويدادهاست."

وي با بيان اينکه "هيچ نکته موثق و معتبري در روايت دستکاري شده اين فيلم از رويدادهاي تاريخي وجود ندارد" تاکيد مي‌کند، آرگو يک "پروپاگانداي سياسي محض"است.اين منتقد در ادامه مي‌گويد: "با توجه به اينکه شمار زيادي از مردم (از جمله امريکايي‌ها، ايراني‌ها، عراقي‌ها، افغان‌ها و...) در خاورميانه کشته شده‌اند، چرا بايد به ۶ ديپلمات امريکايي که توسط هاليوود و سيا نجات پيدا کردند، چنين توجهي نشان دهيم؟ پس تکليف آن همه انساني که از کشورها و فرهنگ‌هاي مختلف به صورت روزانه کشته و شکنجه شده و مي‌شوند چيست؟"

در حالي که فيلم آرگو يک روايت بسيار غلط و غيردقيق از عمليات مخفي و به اصطلاح مشترک سيا و کانادا دانسته مي‌شود، يکي از مناقشه‌انگيزترين مسائل مربوط به اين روايت هاليوودي، نقش کانادا در فرار ديپلمات‌هاي امريکايي است.کن تيلور، سفير سابق کانادا در ايران ضمن انتقاد شديد از اين فيلم، گفته است:" مسئله جالب اين است که نويسنده فيلمنامه (کريس تريو) در هاليوود به هيچ وجه نمي‌داند که در مورد چه چيزي دارد صحبت مي‌کند."

 وي افزود:" آرگو ميزان واقعي نقش کانادا در اين عمليات را که بسيار زياد بود، کم نشان مي‌دهد. تيلور با انتقاد از فيلم آرگو به دليل در بر داشتن موارد بسيار زيادي از تحريف و تغييرات تاريخي از جمله به تصوير کشيدن "سياه و سفيد" مردم ايران و صحنه‌هاي ساختگي، افزود، اين فيلم «افراد را به گونه‌اي به تصوير کشيده که درست نيست."

سفير سابق کانادا خاطر نشان کرد: آرگو "بخش متعارف‌تر" جامعه ايران و همچنين "هدف مردم اين کشور را که به دنبال ميزاني از عدالت بودند" نشان نداد.از سوي ديگر، تحليل‌گران سياسي مي‌گويند آرگو از طرح پيچيده امريکا مبني بر استفاده از همه رسانه‌ها در دستگاه تبليغاتي خود جهت دامن زدن به ايران هراسي در سراسر جهان پرده برداشته است. 

ايران و امريکا ۱۹ ژانويه ۱۹۸۱ عهدنامه الجزاير را امضا کردند و به موجب آن آزادي ديپلمات‌هاي امريکايي تضمين شد. يک روز بعد از امضاي اين عهدنامه و دقايقي قبل از آغاز رياست جمهوري رونالد ريگان، ۵۳ امريکايي در تهران آزاد شدند.در عين حال، ناظران سياسي بر اين باورند که امريکا همواره به دنبال مخفي نگاه داشتن پيمان الجزاير از مردم بوده و اينکه در فيلم آرگو کوچکترين اشاره‌اي به آن نمي‌شود، جاي تعجب ندارد. 

گفتني است، روز دوشنبه 25 فوريه 2013 (7 اسفند) طي پنجاه و هشتمين مراسم جوايز آکادمي (اسکار) در سالن دالبي هاليوود واقع در کاليفرنيا، ميشل اوباما همسر رئيس جمهور امريکا به طور مستقيم از کاخ سفيد اعلام کرد که آرگو برنده بهترين جايزه فيلم اسکار شده است.در قدم اول، ساخت اين فيلم، و در قدم دوم، برگزيده شدن آن به عنوان برترين فيلم سال از سوي هاليوود، لکه ننگ ديگري بر دامان هنر از نگاه امپرياليسم بود و نشان داد که کمتر حوزه‌اي در فرهنگ و هنر و اجتماع غربي پيدا مي‌شود که از سياست و لابي‌هاي سياسي ايالات متحده آمريکا در امان باشد.  

 آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار