پرواز پهپاد ناشناس در نزديکي هواپيماي مسافربري آمريکا مشکل ساز شد

خلبان اين هواپيماي مسافربري که از رم عازم نيويورک بود، هنگامي که تلاش داشت هواپيما را روي باند فرودگاه بنشاند، به برج مراقبت اطلاع داد که يک فروند پهپاد کوچک زير هواپيما در حال پرواز است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، مجري خبر شبانگاهي ان بي سي نيوز درباره مشاهده پهپاد توسط خلبان پرواز شماره 608 شرکت هواپيمايي "آل ايتاليا" برفراز فرودگاه نيويورک گفت، خلبان اين هواپيماي مسافربري که از رم عازم نيويورک بود، هنگامي که تلاش داشت هواپيما را روي باند فرودگاه بنشاند، به برج مراقبت اطلاع داد که يک فروند پهپاد کوچک زير هواپيما در حال پرواز است. 
اين مسئله باعث نگراني‌هاي فراوان شد و تحقيقات اف بي آي در اين زمينه نيز آغاز شده است. ران ما، خبرنگار اين شبکه گفت، بر اساس گفته مسئولان فرودگاه جان اف کنديِ نيويورک، اين پهپاد حدود ساعت يک بعد از ظهر روز دوشنبه در آسمان شلوغ نيويورک ظاهر شده و براي هواپيماي مزبور مشکل ايجاد کرده است. 
اف بي آي اين شيئ پرنده ي بدون سرنشين را سياه رنگ، با سه فوت (يک متر) عرض و داراي چهار ملخ (پروانه) توصيف کرده ست. اين پهپاد در دويست فوتي (هفتاد متري) زير هواپيماي ياد شده در فضايي که تحت کنترل برج مراقبت فرودگاه بوده و پرواز هر هواپيما يا پهپادي در آن ممنوع است، پرواز مي کرده است. 
اف بي آي اعلام کرد، گمان ندارد انگيزه هاي تروريستي در ميان بوده باشد و در ضمن پليس فدرال آمريکا از مردم نيويورک خواست براي شناسايي هويت اين پهپاد و پيدا کردن شخصي که آن را کنترل مي کرده، با اف بي آي همکاري کنند. 
مارتين فيلي، مأمور ويژه اف بي آي گفت، پرواز غيرمجاز اينگونه پهپادها ممکن است در آينده براي هواپيماهاي مسافربري خطرآفرين باشد. مثلاً ما اخيراً شاهد پديده اي بوديم که برخي از افرادِ مزاحم، از روي زمين، اشعه ليزر به چشم خلباناني که در حال فرود هواپيماهايشان بودند، مي‌تاباندند که بسيار خطرناک بود و ما سعي کرديم با آن مقابله کنيم. پرواز غيرمجاز پهپادها در نزديکي فرودگاه‌هاي آمريکا نيز به همين ميزان خطرناک است. 
دان روز، کارشناس هوانوردي گفت، اگر چنين شيئي (پهپاد) با هواپيما برخورد کند، قادر است به ساختار بال هواپيما صدمه بزند. اگر با شيشه کابين هواپيما نيز برخورد کند، امکان دارد به خلبان يا کمک‌خلبان آسيب برساند و شرايط را براي هواپيماي مسافربري به‌سرعت بحراني کند. 
خبرنگار گفت، دولت آمريکا به کساني که صرفاً براي تفريح هواپيماهاي بدون سرنشين (کنترل از راه دور) را پرواز مي‌دهند اجازه مي‌دهد تا حداکثرِ ارتفاع ِچهارصد فوت آن را به پرواز درآورند. اما مجوز استفاده تجاري از اين پهپادها هنوز در آمريکا صادر نشده است. 
از سوي ديگر، نيروهاي پليس مرکزي، ايالتي و حتي محلي در سراسر آمريکا اجازه‌ي استفاده از پهپادها را دارند که باعث افزايش نگراني‌ها در رابطه با احتمال تجاوز به حريم شخصي افراد و جاسوسي عليه شهروندان آمريکايي شده است. 
گزارشگر اين شبکه در خاتمه افزود، اکنون به نظر مي‌آيد اين فناوريِ پيشرفته (پهپادها)، به تدريج راه خود را به عرصه‌هاي غيرقابل‌انتظار و بالقوه خطرناک در آمريکا باز کرده باشد. 








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار