گزارش/

سايه "سراج" بر روی شناورهاي بيگانه

شناور سراج 1 با امکانات پیشرفته بومى مخابراتى و ناوبرى الکترونیکى از سریع‌ترین شناورهای جهان است.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، نيروهاي مسلح ايران در راستاي سياست‌هاي دفاعي نظام مقدس جمهوري اسلامي، برنامه‌هاي مختلفي را تدارک ديده‌اند تا با بهره‌گيري از آنها قدرت بازدارندگي کشورمان را در مقابل تهديدات دشمنان افزايش دهد.

از جمله اين برنامه‌ها توليد و ساخت شناورهاي تندروي موشک انداز است که مي‌تواند يکي از عوامل مهم برتري ايران در مقابل ناوگان کشورهاي فرامنطقه‌اي باشد.

شناور سراج 1، شناور تندروی تهاجمی راکت‌انداز و متناسب با مناطق آب و هوای مناطق گرمسیری است که مي‌تواند در صورت وقوع جنگ، عرصه را بر شناورهاي بيگانه تنگ کند.

بدنه سراج 1، فایبرگلاس بوده و براساس استانداردهای جهانی طراحی و ساخته شده؛ اين بدنه‌ی جدید و در نوع خود کم‌نظیر، توان قابل توجهی را به نیروی دریایی سپاه پاسداران بخشيده  است.

این شناور که امروز مجهز به امکانات پیشرفته بومى مخابراتى و ناوبرى الکترونیکى است، از شناورهای تندروی "بلید رانر"، الگوبرداری شده که از سریع‌ترین شناورهای جهان محسوب مي‌شوند.

"سراج1" قابلیت حمل راکت‌اندازهای دریایی 107 میلیمتری 11 لوله‌ای پایدار شده، رادار جستجوی دریایی با برد حدود 30 کیلومتر و تیربار 12.7 میلیمتری را دارد.

شناور سراج مي‌تواند به پرتابگرهای موشک و اژدر نیز تجهیز شده و به طور گسترده در خدمت واحدهای عملیاتی در تمام آب‌های جنوبی ایران قرار گیرد.

بیشینه سرعت این قایق بیشتر از 70 نات(بیش از 130 کیلومتر بر ساعت) تخمين زده مي‌شود.

طراحی کابین این شناور به‌گونه‌ای است که در سرعت بالا تغییرات ارتفاعی ناشی از حرکت بر روی آب، باعث ايجاد صدای چندانی در داخل کابین نمی‌شود؛ همچنین در شرایط طوفانی دریا سرنشینان آن شدت امواج را احساس نخواهند کرد.

این شناور در بخش‌های مختلفی چون حفظ تعادل در سرعت بالا، رفتار مناسب عملیاتی در شرایط گوناگون و قدرت موتور بالا در کنار طراحی و ساخت بدنه مناسب، از قدرت بسیار بالایی برخوردار بوده و توان دریایی ایران را افزایش داده است.

گزارش از: مرضيه ارجمندي

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار