راهکارهای کلیدی برای مقابله با لجبازی کودکان

این روز ها آنقدر پدر و مادر درگیر گرفتاری های خود هستند که دیگر حوصله ای برای مقابله با درخواست های بی جای کودکانشان ندارند. بچه ها هم این موضوع را خوب فهمیده اند و البته یاد گرفته اند که برای رسیدن به هر چیزی انقدر لجبازی کنند تا پیروز شوند،که البته در اغلب موارد هم می شوند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  هنوز بسیاری از والدین، مهارت های کنترل مناسب مقابله با لجبازی کودکان را نیاموخته اند. شکی نیست که منطقی بودن با کودک لجباز کار سختی است و گاهی اوقات صبر شما به پایان می رسد.

اما راه های موثری برای حل مشکل لجبازی بچه ها وجود دارد تا خانه شما را از یک منطقه جنگی به بهشتی آرام تبدیل کند. آگاه باشید که اجرای این راهکارهای از اوان کودکی نتایجی کارآمدتر به همراه خواهد داشت. لذا بهتر است پیش از بچه دار شدن با همسرتان در مورد اهدافتان از روش های تربیتی صحبت کنید.

 آگاهی از لجبازی کودکان

لجبازی در کودک کاملا طبیعی است. هر کودکی تا حدی لجبازی می کند، چون این طبیعت آنهاست که اطرافشان را آزمایش کنند و بفهمند که تا کجا می توانند پیشروی کنند. با این حال، بچه ها حد و مرز خود را نمی شناسند و این وظیفه والدین آنهاست که محدودیت ها را برای آنها مشخص کند. اینجاست که نقش مدیریتی پدر و مادر شروع می شود که هرچه زودتر باشد، بهتر است.

لجبازی چیست؟

لجبازي نوعي رفتار مقابله اي در كودكان مي باشد كه معمولاًوالدين در مواجهه با آن رفتارهاي مختلفي را نشان مي دهند .البته اکثرا هم  با شكست مواجهه مي شوند.درابتدا بايد به نكته ظريفي اشاره کرد و ان اینکه  هميشه بياد داشته باشيم كه از ايجاد رفتارهائي كه منجر به لجبازي در كودكان مي شود،تاحد ممكن اجتناب کنیم.چرا كه درواقع اين ماهستيم كه بازنده خواهيم بود.

این بکن،نکن ها جواب نمی دهد!

به كودك چيزي مي گوييم واو لجبازي مي كند.بيابيد اين جمله را آناليز كنيم وبراي هر يك راه حلي پيدا كنيم آيا آنچه كه به كودك مي گوييم،سلبي است يا ايجابي .(يعني نكن است يا بكن)!

هدف از دستور ما چيست؟آيا كودك واقعاًمي تواند كاري را از او خواسته ايم را يا آن كاري كه او را از انجامش منع كرده ايم برآورده كند؟یادمان نرود که «بايد از هر كسي چيزي را توقع داشت كه بتوان از عهده انجامش بربيايد.»اگردرخلال دستورهاي ريز  ودرشتتان ،درخلال بكن ونكن هاي گاهي زائد وبي فايده،كه گاهي اگر خود ما را روانكاوي كنند،ريشه  خيلي ازآنها را در كودكي خودمان پيدا بايد كرد.

درباره قسمت اول وبحث درمورد جنس درخواست ما كه سلبي است يا ايجابي،اصولاً،كودكان ميانه خوبي با درخواست هاي سلبي ندارند.پس نكن.فلان كار را بكن،فلان طور راه نرو،جيغ نزن،دست توي بيني ات نكن و…. معمولاً جواب نمي دهد!!!…



ریشه یابی کنید

درابتدا بايد دقت كنيم كه ريشه ي آن حركت ناخوشايندي كه كودك انجام مي دهد چيست؟ آيا نياز او براي جلب توجه است؟ آيا آن كار به اوآرامش مي دهد؟آيا نیازحسی است؟آيا سطح توانائي اش در همين حد است؟آيا عادتي است؟

هر كدام از اين موارد كه باشد نمي توان با گفتن يك دستور بكلي قال قضیه را كند به جاي آن بهتر است به قول معروف گولش بزنيم!این اصطلاح در اصل یک تکنیک رفتار درمانی است که یک کار مطلوب را جایگزین رفتار نامطلوب می کنیم.

جهت انجام این تکنیک بهتر است از واژه زیر استفاده کنیم که اگر توونستی، این کار را بکنی؟!در این مواقع اگر نیاز کودک به جلب توجه ریشۀ حرکت ناپسندش باشد سریعاً فعالیت دلخواه شما را جایگزین می کند.مثلا به کودکی که مدام برهمه چیز لگد می زند می گویم.

بیا ببینیم زورت می رسد تا به این توپه  لگد بزنی؟اگر راست می گی و خیلی قوی هستی بیا کمک کن این صندلی ها رو تنهائی جمع کن.در این حالت در اثر اشتغال به فعالیتی از نوع موازی،مشارکتی،رقابتی و هر نوع دیگر،او را از حال و هوای حرکت ناپسندش بیرون بیاوریم بدون این که احساس کند ما روی فلان حرکت او حساس می شويم.

ضعیف نباشید

در حقیقت باید از موضع قدرت و عقل برخوردکنیم و نقطه ی ضعفمون را نشان ندهیم.چرا که دیده ایم خیلی از ماها عملاً آنقدر واکنش شدیدی به رفتارهای کودکان نشان می دهیم که کودک هر قدر که کوچک باشد متوجه می شود که نقطه ضعف ما در کجاست!در مورد دوم،این که واقعاً آن چیزی که از کودک می خواهیم،جداً  چه ضرورتی دارد؟…

حساب و کتاب امر و نهی هایتان را داشته باشید

یادمان باشد که همیشه حساب و کتاب و تعداد امر و نهی هایمان را در یک روز داشته باشیم.می دانید چرا؟چون والدین زمانی که خسته اند و حوصله ی کاری را ندارند ،تعداد امر و نهی هایمان خیلی بیشتر از زمانی است؟که دوست داریم به دل کودک راه بیاییم تا خودش به کشف محیط بپردازد.

هم چنین این که درست مقابل این لجبازی که الان دغدغه ی ذهنی ماست،یکی از علائم سندرم موسسه زدگی،مطیع بودن بسیار زیاد و از خود ایده نداشتن و کاهش اعتماد به نفس و کاهش عزت نفس و احساس پوچی و بی تفاوتی است.مواظب باشیم که آنقدر که این امر و نهی ها و دستورات را کش ندهیم که یک زمان از آن طرف خیلی چیزها را از دست بدهیم.

 
و حالا در مورد دیسیپلین که والدین هیچ وقت از دستوری که داده اند نباید چشم پوشی کنند،برای همین مواقعی که دستوری می دهیم باید دقت داشته باشیم که کودک در حالتی باشد که بتواند دستور ما را انجام دهد.(به قول معروف مودش مناسب باشد).

اما اگرجواب ندادباید از روش های مختلف رفتاری جهت شکل دهی فعالیت استفاده کنیم تا در نهایت به کتک زدن و تنبیه بدنی ختم نشود.البته تنبیه می تواند کاربرد داشته باشد مثل محروم کردن کودک از فعالیتی که دوست دارد،یا خاموشی یعنی بی توجهی به او…اما در عین حال باید فراموش نکنیم که نه تنها تمام کودکان بلکه تمام آدمهای دنیا تشنۀ دوست داشته شدن و محبت هستند.

کودکان گدای محبتند

و در یک کلام کودکان گدای محبت می باشد.می دانید یعنی چه؟یعنی شما والدین می توانید آنقدر به یکدیگر و کودک تان مهر بورزید که یک گوشه چشم و خم ابروی شما،از صد تنبیه و کتک و شکنجه برای کودک دردناک تر باشد!…و برعکس می توانید آن چنان در رابطه عاطفی و خانوادگی تان دیسیپلین اعمال نمايید که کودکان را تشنۀ محبت سازید!…

توجه داشته باشیم که شاه کلید دیسیپلین خانوادگی نظم و ارتباط صحیح ،و برقراری رابطه عاطفی و انسانی است.تا زمانی که نتوانید کودک را یک انسان با یک سری نیازهای ویژه خود در نظر بگیرید تلاش برای برقراری دیسیپلین خانوادگی معنا  نمی  گیرد.یک انسان سالم تمام خصوصیات مثبت و منفی را با هم تجربه می کند اعتماد به نفس بالا،یا خرد شدن آن،خودباوری و عزت نفس و احساس  تنفر از برخی چیزها همگی خصلت های روحی است.مهم این است که والدین به او یاد بدهند که او کجا و چگونه می تواند از آنها استفاده کند.

تنبیه بدنی ممنوع حتی نیشگون

مشاركت دادن كودك در انجام امور، مشورت خواستن از وی بویژه در اموری كه مستقیم به كودك مربوط می‌شود، برای مثال در چیدمان اتاقش، احترام گذاشتن به خواست و سلیقه كودك، تشویق مناسب و به اندازه در صورت انجام كارهای خوب و درست، شناختن هدف وی از لجبازی و توجه كافی به كودك به نظر كارشناس علوم تربیتی مهم‌ترین روش‌های كاهش لجبازی در كودك است.

فراموش نشود لجبازی كودك یك‌ روزه شكل نمی‌گیرد و یك‌ روزه هم برطرف نمی‌شود.

لجبازی برای كودك به مرور به یك عادت و خصلت رفتاری و همچنین روشی برای پیشبرد كار، جلب توجه و اظهار وجود تبدیل می‌شود و رفع آن نیازمند زمان و توجه است. نكته اصلی درباره لجبازی كودك اجتناب از تنبیه وی است. لجبازی یك خصلت بد و پلید نیست و برای كودك هدف محسوب نمی‌شود. بر این اساس در مقابل لجبازی وی نباید از حربه تنبیه استفاده كرد.

تنبیه بدنی هم به كلی مطرود است و از نظر كارشناسان حتی نیشگون یا سیلی آرام نیز تنبیهی مخرب برای روان كودك محسوب می‌شود. تنبیه بدنی به جای جسم، روان كودك را نشانه می‌رود و تاثیری بسیار مخرب برجا می‌گذارد. تنبیه بدنی به مدت طولانی و حتی برای همیشه در یاد كودك می‌ماند و همین فراموش نكردن بخوبی گویای تاثیر مخرب آن بر روان كودك است.



راه حل های موثر مقابله با لجبازی کودکان

 به کودک میدان دهید(استقلال)


اولین قدم این است که پذیرش خطا را یاد بگیریم. بهتر است به عنوان والد رفتارهای کودک را با توجه به نسل و جنس وی، مورد ارزیابی قرار دهیم و خطاها و رفتارهای او را به شخصیتش ارتباط ندهیم. البته باید او مسئول کارها و رفتارهایش باشد اما لازم است مواظب باشیم که او را سرزنش نکنیم و به او حق دهیم گاهی اشتباه کند.

 وقتی با او صحبت می کنیم باید واضح، شفاف و ساده و دقیق انتظاراتمان را از کودک بیان کنیم. استفاده از جملاتی مثل «عرضه نداشتی این کار را انجام بدهی» در واقع تخریب شخصیت کودک است. بهتر است به او بگوییم که «اگر می خواهی این کار را انجام دهی، باید ... این گونه انجام دهی».

به این ترتیب به او کمک کرده ایم تا بدون تحقیر و سرزنش به هدفش برسد. باید یاد بگیریم به کودک حق انتخاب دهیم. بهتر است بین چند گزینه موردنظر خودمان به او حق انتخاب دهیم. اگر به او حق انتخاب دادیم در واقع به نظرش احترام گذاشته ایم. مادری که از کودک می پرسد «غذا می خوری یا نه» و پس از پاسخ منفی کودکش به او تشر می زند که باید غذا بخوری، در واقع به او حق انتخاب نداده است.

دادن حق انتخاب به کودک

انعطاف پذیری و دادن اختیار به کودک در انتخاب‌هایی که از طرف والدین پذیرفته شده است و باعث بروز مشکل نمی شود به کاهش لجبازی کمک می کند ولی در صورت بروز رفتارهای آسیب زا همراه با لجبازی، والدین باید با قاطعیت رفتار کنند البته منظوراز جدی بودن پرخاشگری و توهین نیست و والدین تنها باید روی کلام خود ایستادگی داشته باشند تا کودک متوجه شود با بد رفتاری چیزی را به دست نمی آورد.

عجله و شتاب زدگی جواب نمی دهد

معمولا ً خانواده ها در چند كار، كودك را ناخواسته  یا خواسته به عجله و شتابزدگی وادار می كنند كه بیشتر مواقع عدم آگاهی والدین در تشدید آ ن ها، دخالت مستقیم دارد از جمله چیزهایی كه می توان در این رابطه یاد آور شد:

الف - حمام  كردن : در دوران طفولیت عدم آشنایی والدین به خصوص مادر از مسایل تربیتی باعث می شود به جای فراهم آوردن محیطی شاد و مفرح هنگام استفاده از حمام ، آن را به محیطی درد آور و وحشتناك برای او تبدیل می كند. برای این كار بهتر است  اجازه بدهیم  كودك ابتدا خوب بازی كند و در همان حال با شعرها و قصه های كودكانه شروع به شستن او كنیم و ضمنا ً اجازه دهیم  تا كودك حتی برخی از اسباب بازی های خود را به حمام بیاورد و با آن ها مشغول بازی شود.

ب- مهمانی رفتن: همان طور كه ما بزرگ ترها  قبل از رفتن به مهمانی یا گردش نیاز داریم خود را آماده كنیم ، فرزندان ما هم نیاز دارند كه آماده شوند. البته نیاز آن ها با نیاز ما اندكی تفاوت  دارد. پس بهتر است زمان رفتن به مهمانی یا گردش را یك ساعت  قبل از حركت به كودك یادآورشویم تا بتواند با كمك بزرگ ترها آماده شود.

متاسفانه بعضی از والدین كمی قبل از حركت به كودك می گویند آماده شود و این كار باعث  لجبازی و مخالفت او می شود. چون دایم به او تذكر می دهیم كه زود باش ، سریع تر، دیر شد و… به جای این كه سرعت كودك را برای آماده شدن بیشتر كنیم،‌ باعث می شویم كه مخالفت كند.

ج - غذا خوردن، خوابیدن و …: بهر حال كودك مانند افراد بزرگسال نمی تواند از نیروی تفكر و حركت در یك زمان استفاده كند و والدین باید بدانند زمان تفكر و انجام كارها در كودكان به سعه ی صدر بیشتری نیاز دارد.

رشوه ندادن و حذف پاداش

اگر كودك برای رسیدن به مطلوب خود چه درست و چه نادرست شروع به گریه كردن و یا داد كشیدن بكند و از این راه بخواهد به خواسته ی خود برسد و والدینی كه به اصطلاح حوصله ندارند با دادن امتیاز (رشوه ) به كودك، او را ساكت می كنند، باعث پرورش لجبازی در او می شوند.

پس باید پدر به خصوص مادر از دادن هرگونه رشوه و پاداش به كودك خوداری كند. البته تشویق برای كارهای خوب و مثبت كودك با رشوه دادن فرق دارد. تشویق باعث رشد اعمال نیك و حركت به سوی ترقی می شود. اما باید توجه داشت كه تشویق و پاداش ، باید به اندازه  و درخور كار او باشد.

عدم توجه و نادیده گرفتن

گاهی بهتر است وقتی فرزندمان شروع به داد و بیداد می كند خیلی خونسرد و بی توجه  از كنار مسئله عبور كنیم به طوری كه یا متوجه نشده ایم و یا موضوع برایمان اهمیت ندارد.

برقراری آرامش و امنیت در خانواده

به هر حال در هر خانواده مسایل و مشكلاتی به وجود می آ ید كه منجر به بحث و گفت و گو می شود.  والدین باید بدانند كه تمام مسایل گره هایی هستند كه به وسیله ی دست باز می شوند. یعنی به جای بحث و متهم كردن دیگران ، آرام و بدون بر هم زدن امنیت خانواده به خصوص كودكان ، مشكلات و مسایل را می توان به راحتی حل كرد، به طوری كه هم خود و هم دیگران از نوع گفت و گو ها لذت ببرند.

راهنمایی ”آری ” اما دخالت "خیر”

هیچ كس از دخالت كردن دیگران در امور زندگی خوداحساس رضایت و خشنودی نمی كند. پدر و مادر از همان شروع تربیت باید حركت صعودی خود را بر پایه ی راهنمایی قرار دهند تا كودك بتواند كم كم راه  صحیح زیستن را تشخیص دهد. دیگر قابل پذیرش نیست كه :من می گویم این طور باش، من می گویم این جا نرو و… بلكه ارشاد و راهنمایی های خردمندانه و كمك گرفتن از خود كودك در مشكلات می تواند  كمك بزرگی باشد.

عدم لجبازی والدین

آموزش های عملی به مراتب از آموزش های تئوری، موثرتر و آموزنده تر می باشند. اگر والدین در حضور بچه ها با یك دیگر لجبازی كنند ، خیلی راحت و بدون دردسر لجبازی را به آن ها یاد می دهند و بچه ها به طور واضح فیلمی مشاهده می كنند كه در آن یكی از والدین با پافشاری دیگری را مجبور به اطاعت از خود می كند و آنان متوجه می شوند كه از این راه می توانند به راحتی به خواسته های خود برسند.

نتیجه: یادتان باشد درخواست‏های شما از کودک باید منطقی باشند. کودکان لجباز احساس می‏کنند، یکی باید برنده شود و دیگری باید ببازد. برای چنین موقعیتی،‌ طرز فکر برنده- برنده، بهترین راه‌حل است. به نیازها و خواسته‏های کودک پاسخ دهید. به او بگویید که پدر و مادر هم می‏خواهند برنده باشند و آیا راه‌حلی را سراغ دارد که به نفع شما و خودش باشد؟

وقتی پدر و مادر احساس می‏کنند اوضاع وخیم شده است، باید به دنبال روش‏های درمانی باشند. قرار نیست به رفتار بد کودک پاداش بدهید بلکه باید در رابطه خودتان با او تجدید نظر کنید. دنیا را از دریچه چشمان کودک خود ببینید.

با کودک مدارا کنيد

با اينگونه کودکان بايد مدارا کرد و ابتدا زمينه هاي بروز لجبازي را شناسايي کرد، سپس کودک را از آن دور کرد ، به عنوان مثال کودکي را که در بازار از والدين مي خواهد هرچيزي را برايش بخرند، نبايد به بازار بُرد و هميشه درباره برآوردن خواسته هايش يک چيز ديگر را بايد جايگزين کرد مثل ابزار پلاستيکي به جاي واقعي و دور نگاه داشتن وسايل خطرناک از دسترس کودک .

 اما کودکان پس از پايان سه سالگي و آغاز چهار سالگي وارد حيطه اجتماعي مي شوند و رفتارهاي مختلف را از يکديگر مي آموزند و با الگوبرداري منفي سعي مي کنند در رابطه با والدين خود آن را اجرا کنند و اين امر تا حدود زيادي آگاهانه و هدفمند است و کودک با آزمون و خطاهايي که مي کند سعي در به زانو درآوردن والدين و تسليم آن ها در برابر خواسته هايش دارد.

او با اين کار به سيطره قدرت خود و خود محوري  ادامه مي دهد و براي اين کار ، بهانه هايي نيز براي خود دارد مانند وجود رقيبي به عنوان برادر و يا خواهر کوچک تر و يا به علت رفتن به مهد کودک و يا مواردي از اين قبيل ، اين گروه از کودکان ، اعتماد به نفس پاييني دارند و نسبت به ديگر کودکان تعارضات دروني بيشتري دارند و سطوح ترس و اضطرابشان بالاتر از همسالانشان است.

روش تقويت رفتار ناهمسان

وقتي شدت رفتارهاي کودک نسبت به قبل کاهش يافت والدين بايد روش «تقويت رفتار نا همساز» را اجرا کنند، يعني رفتار مقابل رفتار منفي کودک را به محض سر زدن از کودک ، تقويت کنند ، مثلا کودکي که گريه مي کند به محض آن که ساکت شد ، توسط والدين مورد توجه و تشويق قرار گيرد .

رژيم غذايي مناسب

شاخص هاي ديگري که بايد در نظر داشت ، استفاده از رژيم غذايي صحيح است، مصرف بيش از اندازه سردي ها ، تنقلات، کاکائو، نمک و سرکه باعث تحريکات عصبي کودک و تماشاي تلويزيون و بازي هاي رايانه اي بيش از يک ساعت در روز باعث تشکيل امواج مخرب در مغز کودک و عصبانيت او مي شود ، کم خوابيدن کودک نيز باعث افزايش لجبازي مي شود ، خواب شب مهم تر از خواب روز است چون در خواب روزانه عواملي نظير نور و صدا باعث بر هم خوردن ريتم خواب مي شود و کودک با وجود خواب زياد ، پس از بيداري آرامش ندارد .

مراجعه به مشاور

درباره لجبازي هاي شديد کودکان که گاه به صورت گريه هاي طولاني و کبودي لب ها و واکنش هاي غير عادي خود را نشان مي دهد ، بررسي امواج مغز کودک و مراجعه به روان پزشک و روان شناس کودک ضرورت دارد .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
عالییییی
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۲۲:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
پسری من دو سال و دو ماش است خیلی لجبازی میکنه نمیدانم چیکار کنم لطفآ کمکم کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۱ تير ۱۳۹۹
این خانم سر مارو برده
Iran (Islamic Republic of)
پارمیدا
۲۳:۴۸ ۰۱ تير ۱۳۹۹
تمام راه حل ها درست هستن من خودم دختر خالم خیلی لج باز بود ۵ سال داشت ولی خیلی اذیت می کرد مخصوصا با من مامانم این راه کار هارو بهم گفت من باور نمی کردم تا این مقاله رو خوندم فکر کنم بتونم از پسش بر بیام من خودم ۱۳ سال بیشتر ندارم اما شاید به جای خانوادش من موفق بشم
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۲۲:۴۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ممنون از مطالب خوب ومفید شما
Iran (Islamic Republic of)
زیور
۰۲:۵۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نظرمن اینه که بچه هاروهرچقدم باهاشون خوب تاکنیم نه اینکه بهترنمیشن بلکه بیشترسواستفاده میکنن چون پسرخودم اینجوریه
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۱:۵۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
به جای اینکه پدر مادر تو مقالتون بکوبید، راه حل نشون بدید نه اینکه بگید پدر ومادر لج می کنن با فرزندشون، پدر مادر بلد نیستن و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۱ تير ۱۳۹۹
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
سلام من دختر 8 ساله ای دارم که خییلی جواب میده خییلی توحرف بزرگترها دخالت میکنه واصلا از مادر حسابی نداره تنبل هست وکارهای شخصی خودش رو انجام نمیده.از هرطریقی بهش یاد دادم باتشویق. جایزه.دعوا.نصیحت و...ولی هیچکدوم اثرنکرد ممنون میشم راهنماییم کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
پس چرا كسي به اين همه سوال جواب نميده!!!!!!؟؟؟
Japan
فاطمه
۱۲:۴۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
من یک دختر ۹ ساله و یک پسر ۴ ساله دارم که دخترم خیلی لجباز ی میکنه که همش منجر به دعوا با ما میشه جواب ما رو میده پسرم هم از اون یاد گرفته لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۰:۲۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
سلام من یک پسر دوساله دارم بی دلیل و با دلیل بزرگ و کوچیک رو میزنه مثلا حتی وقتی ذوق کنه دختر خاله شو ببینه از خوشخثخال میزنش یا اگر کسی اسباب بازی شو بر داره میزنه گاهی بزرگترها رو مثل پدر بزرگش یا غریبه ها اگر لپشو یواش بکشن وبگن خوبی پسر میزنتشون و...چی کار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام فرزندم ۱۰سالش هست وبرای درس خواندن باهاش خیلی مشکل دارم
Iran (Islamic Republic of)
nasrin.hz
۰۱:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام من یه دختر ۴ساله دارم که از بچگی پشت سر بعضی مهمانهای نزدیک که میخوان برن خونشون گریه میکنه جیغ میزنه مثلا همین امشب من وخواهرم جایی شب نشین بودیم که زمان جداشدن از خواهرم دخترم جیغ وداد که من باید با خالم برم دوست ندارم بزنمش ولی نمیتونم در مقابل جیغاش خودمو کنترل کنم تورو خدا بچمو از دست من ازدست جیغا نجات بدید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۱۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
من پسر ۸ ساله ای دارم که اینقدر با من رو دنده لج افتاده که هرچی میگم میگه نه و واقعا اعصابمو خورد میکنه، و به نظرم خودم با عث این رفتارش شدم.خود ما آدم بزرگا اگه یکی هی امرو نهی کنه و دستور بده چه پیدا میکنیم ماهم لج میکنیم دیگه، و سخت گرفتن زیادی برای پسرم اینطوریش کرد، اینقدر بهش فشار آوردم که باید همه رفتاراش اکی باشه و نکات مثبتشو ندیدم همش ایراد گرفتم، الان که داره بزرگتر میشه دیگه به حرفام اصلا گوش نمیدم. به نظرم بهترین راهکار اینکه برای بچه وقت بذاریم به خواسته هاش توجه کنیم. در زمینه تربیت بچه خوب مطالعه کنیم. من شاغل هستم و فرصت زیادی در سنین دو سه سالگیش نداشتم بخاطر استرسهای خودم هی بهش فشار میاوردم یا اینکه عجله ای کاراشو خودم انجام میدادم که نتیجه این شد و یه غول جلوم وایساده و انگارمنو آدم حساب نمیکنه. الان که حالم از کاراش خیلی بده دارم مینویسم و الان عمیق فکر میکنم میبینم خودم باعث این وضعیت شدم البته همسر بنده در هیچ موردی در کار منزل با من همکاری نمیکنه و من معمولا همیشه تحت فشارم. ولی از این به بعد میخوام راهکارهای اساسی را بدون جنگ و دعوا به کار ببرم. امیدوارم الان که سنش پایینه به نتیجه برسم تا نوجوان نشده که اون موقع کارم بسیار سخت تر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۱۲:۴۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
پسر ۳ سال و نیمه ای دارم که به شدت لجبازی میکنه‌ منم کنترل خودم و از دست میدم و میزنم. واقعا بیچاره شدم از دست این کاراش. تو رو خدا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۲ تير ۱۳۹۸
مزخرف بودواقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
من يه پسر پنج ساله دارم نه از کسی میترس نه به حرفم گوش ميده لطفا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
امیرعباس
۰۰:۳۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
من پسری سه ساله دارم به هیچ وچحرغ گوش نمیده درهرشرایط وهرکس دکترش بردم کم خونی داره دارومیدم بهترشده یکم حالا چه کنم
Iran (Islamic Republic of)
عمه
۱۹:۴۲ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
اصلا جواب نمیده باید جوری بچه رو بزنی نفسش بالا نیاد توان لج بازی نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ارغوان
۲۲:۴۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
امیر س
۱۲:۳۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
من یه پسر 3ونیم ساله ویه دختر دوساله دارم مدام باهم دعوا می کنن کارهای مث رو اپن و ظرفشویی میرن من روخیلی اعصبانی می کنن خواهش می کنم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
پسرم 5سالشه خیلی لجبازه هیچی براش مهم نیست کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
باتشکرر
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۳:۵۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
دخترمنم لجبازه دوسالشه انقدر یر یه چیز گریه میکنه تاازهوش بره
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۰:۵۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
مطالب عالیه. منم یه پسر ۳ساله دارم زیاد عادت به پا کردن دمپایی نداره وقتی هم میخواد بره کوچه بدون دمپایی میره هر چی هم بهش میگم پا کن گوش نمیده چیکار کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
من یک دختر هشت ساله پسر پنج ساله دارم خیلی شلوغ وهم بی تربیت هستن باید چکار کنم خوب بشن از لطفتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
من یک دختر هشت ساله پسر پنج ساله دارم خیلی شلوغ وهم بی تربیت هستن باید چکار کنم خوب بشن از لطفتون
Germany
طاها
۰۳:۱۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
ممنون از لطف شما خیلی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ص
۱۲:۱۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
مطالب مفیدی بود سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
ص
۱۲:۱۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
مطالب مفیدی بود سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
اسمان كوير
۰۲:۱۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
عالي و جامع بود سپاس فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۴ تير ۱۳۹۶
سلام من یک پسر دارم بیش فال است چیزی می خاهد به او مدهیم بعد مکوید نمی خام آنقدر تکرار میکند که همرا خست میکند.
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۴ تير ۱۳۹۶
سلام من یک پسر دارم بیش فال است چیزی می خاهد به او مدهیم بعد مکوید نمی خام آنقدر تکرار میکند که همرا خست میکند.
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۴ تير ۱۳۹۶
سلام من یک پسر دارم بیش فال است چیزی می خاهد به او مدهیم بعد مکوید نمی خام آنقدر تکرار میکند که همرا خست میکند.
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۴ تير ۱۳۹۶
سلام من یک پسر دارم بیش فال است چیزی می خاهد به او مدهیم بعد مکوید نمی خام آنقدر تکرار میکند که همرا خست میکند.
Iran (Islamic Republic of)
الناز
۰۲:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۶
سلام من دختر یک ساله دارم که وقتی یه چیزی مثلا غذایی که دوس داره دیر میکنه(دو،سه ثانیه)خودشو میندازه زمین پاهاشو میکوبه زمین باید نازشو بکشیم تا اروم شه بعد غذاشو میدیم میخوره این کارو در هر لحظه که حرفش با ما جور نمییاد میکنه باید چیکار کنیم در هر لحظه نازشو بکشیم و به حرفش گوش کنیم یا راه حل دیگه ای هم هست
United States of America
ندا
۰۲:۳۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۰ دی ۱۳۹۵
اگر من والدین لجبازی می کرده ام در زمان کودکی بچه ام واو لجبازی یاد گرفته باشد چه کار باید کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۵
خیلی خوب بود اگه میشه راههای مقابله باعصبانیت والدینم مطلب بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام.من یه پسر دوساله دوماهه دارم خیلی لجباز هست به اندازه ای که اگه باهاش مخالفت کنم سرخودش رو میزنه به زمین ودیوار.چیکار کنم تورو به خدا راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
دخترم 18ماهشه شدیدلج بازه چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
خیلی ممنون از راهکاراتون.من یه پسر چهار ساله دارم که با به دنیا اومدنه برادرش خیای لجباز شده.امیدوارم با این راهکارها کمکم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۷ دی ۱۳۹۴
با عرض سلام و خسته نباشید ممنون فوق العاده بود
United States of America
ناشناس
۰۴:۱۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۴
سلام پسرم 2 سال و 1 ماهشه وقتی شروع ب لجبازی میکنه گریه های شدید جیغ و کبودی لبها رو همراه داره تو رو بخدا ی راهکار بدید نکنه ناراحتیه اعصاب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
با سلام . بهتر است بجای عبارت گدای محبت گفته شود بچه ها مرغ محبت هستند . این همان عبارت معصومین است که فرمودند کودکان را با اسم خوب صدا نمایید . با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه
۲۳:۰۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام ممنون واقعا این مطالب کمکم کردند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۰۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﭽﻪ های ﻟﺠﺒﺎﺯ ﺗﺎ ﺳﻦ ﻧﻪ ﺳﺎﻝ ﭼﻪ ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﯼ ﺩﺍﺭﯾﺪ
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﭽﻪ های ﻟﺠﺒﺎﺯ ﺗﺎ ﺳﻦ ﻧﻪ ﺳﺎﻝ ﭼﻪ ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﯼ ﺩﺍﺭﯾﺪ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
خیلی عالی بود متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
واقعا ممنون بابت همه ی این اطلاعاتت مفیدلطفادرباره ی مشکلات والدینی که بابچه های لجباز دارند هم مطالب مفید ارایه دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
واقعا ممنون بابت همه ی این اطلاعاتت مفیدلطفادرباره ی مشکلات والدینی که بابچه های لجباز دارند هم مطالب مفید ارایه دهید.
Iran (Islamic Republic of)
سمیرااااا
۱۴:۴۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
خیلی ممنون بسیار عالی بود منم یه دختر لجباز دارم
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۰۸:۱۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
خیلی خوب و عالی بود
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۲۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۳
با عرض سلام و تشکر از ارائه مطالب مفید و اززنده شما ما فرزندی پسر و دو ساله داریم مدتی است با اینکه توانایی گفتن و متوجه نمودن ما بردنش به توالت را دارد ولی در منزل و بر روی فرش ها ادرار می کند و بع. می گوید لطفا راهکاری ارائه نمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۱ دی ۱۳۹۷
برای پسرتون برچسب های متنوع بخرید و بهش بگید هر بار بری تو دستشویی جیش کنی یه برچسب بهت میدم بچسبون توی دستشویی.
ابن کار واقعا جواب میده پسر من 1 سال و نیمش بود از مای بی بی گرفتمش ولی یکبار هم رو فرش و تختش جیش نکرده.
Iran (Islamic Republic of)
somayeh
۰۰:۴۷ ۲۴ تير ۱۳۹۳
سلام
به سایت زیر هم میتونین مراجعه کنید به من که خیلی کمک کرد. کتابهای زیادی درباره بچه داری و برخورد با کودک داره امیدوارم شما هم استفاده کنید.
http://chizshop.loxblog.com
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۰۱:۳۰ ۱۸ تير ۱۳۹۳
خیلی ممنون امیدوارم بااین اعصابهای داغون مااین دستورا جواب بده
موفق باشی
United States of America
ساناز
۱۹:۳۱ ۰۴ تير ۱۳۹۳
ممنون از راهنمایی شما
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۸:۱۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
مرسی از راهکارهایی که ارایه دادید
Iran (Islamic Republic of)
ادینه
۱۱:۵۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
عزیزم بسیار خوب مطالب جمع اوری شده را کنار هم قرار دادی و بیانت عامه فهم بوده متشکرم موفق باشی
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۱۶:۱۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
خوب بود متشکرم امیدوارم جواب بده من یه پسر خبلی لجباز دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۲
متشکرم عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
آیدا
۱۱:۱۱ ۰۹ آذر ۱۳۹۲
سلام عزیزم مطلب خیلی عالی بود من خودم مشاوره خوندم و مطلب مختصر و کلیدی بود
Iran (Islamic Republic of)
برهام
۱۵:۲۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۲
باحال بود
Iran (Islamic Republic of)
رنجبر
۰۲:۱۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۲
سلام ممنون خیلی عالی و جامع بود خیلی استفاده کردم
آخرین اخبار