رعايت اصول بهداشت جسم را در نوروز فراموش نكنيد

با فرارسيدن تعطيلات معمولا برنامه زندگي همه دستخوش تغييراتي مي‌شود و برنامه غذايي نيز از اين امر مستثني نيست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  همه ما در طول سال سعي مي‌كنيم تغذيه سالمي داشته باشيم اما متاسفانه در طول تعطيلات از جمله تعطيلات نوروز اقدام به پرخوري مي‌كنند و متوجه نيستند كه اين پرخوري باعث اضافه وزن و چاقي خواهد شد.
اين گزارش مي‌افزايد: اضافه وزن و چاقي از پديده هايي است كه روز به روز با تغيير شيوه زندگي و كاهش فعاليتهاي بدني بسيار در بين زنان و مردان ديده مي‌شود ولي امروزه مخصوصاً زنان سعي در كاهش وزن و رسيدن به يك اندام لاغر هستند حتي لاغرترين زنان هم گاهي در مقابل آينه مي‌ايستد و مي‌پرسند آيا اين لباس مرا چاق نشان مي دهد؛ آنها براي كاهش وزن اهداف غير واقعي براي خود تعيين مي كنند.
زماني روانشناس در گفتگو با خبرنگار ما اضافه كرد: دسته اي از احتمال هاي خوردن كه فرد مقدار زيادي غذا را به صورت دوره اي و سريع در مدت كوتاهي بدون احساس كنترل مي‌خورد و پس با راههاي مختلف باشد ورزش روزه سعي در ميزان رفتار پرخوري خود دارند.
وي ادامه داد: بعضي از افراد مبتلا به پراشتهايي عصبي هستند كه از خوردن خود شرمسار هستند و مي كوشند علايم خود را پنهان سازند.
زماني اظهار داشت: پراشتهايي رواني كه يكي از نشانگان هاي پرخوري ، پاكسازي است ويژگي آن مصرف وسواس گونه و سريع مجيم زيادي از غذاهاي پركالري و در پس آن اقدام به دفع آنهاست، متداولترين روش پاكسازي ايجاد استفراغ است و در ديگر موارد افراد با ملين ها، تمرينات بدني وسواس گونه، يا روزه داري براي خنثي كردن اثر غذاي مجيم مصرف شده استفاده مي‌كردند.
وي تصريح كرد: افراد مبتلا به پراشتهايي رواني نوعي وسواس عملي به خوردن دارند ولي به دليل نگراني درباره افزايش ورن پس از مصرف غذا اقدام به تخليه آن مي‌كنند پرخوري‌ها معمولا در پي استرس ايجاد مي شود، و با اضطراب، خلق افسرده و افكار خود نارضامندي در طي دوره پرخوري و پس از آن همراه است.
زماني خاطرنشان كرد: زنان مبتلا به پراشتهايي رواني گزارش مي‌كنند كه خانواده آنها به وزن ظاهر، فيزيكي و جذابيت اهميت زيادي داده و آنها نيز از دوره خردسالي به وزن خود فكر مي‌كنند و نگران هستند.
گزارش از ريحانه جمشيدي/ف
برچسب ها: رعایت ، اصول ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار