فارن پاليسي ؛‌

تسليحات آمريکايي ،‌ آمريکاي لاتين را به خطرناک ترين نقطه جهان تبديل کرده است

پايگاه اينترنتي فارن پاليسي در گزارشي به قلم کلبي گودمن اين پرسش را مطرح مي کند که چطور تسليحات امريکا ، منطقه امريکاي لاتين را به يکي از خطرناکترين مناطق جهان تبديل مي کند؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ سفر اخير باراک اوباما رئيس جمهور امريکا به منطقه امريکاي لاتين در بحبوحه نگراني فزاينده کشورهاي اين منطقه از قاچاق جنگ افزارهاي امريکايي صورت گرفت. مقامات اين کشورها دليل خوبي براي نگراني خود دارند چرا که هر روزه تسليحات وارده از امريکا بيشتر و بيشتر در جرايم خشونت آميز سراسر امريکاي لاتين مورد استفاده قرار مي گيرد و ناتواني سناي امريکا در تصويب قوانين مربوط به کنترل بيشتر حمل و فروش تسليحات ، کار اوباما را براي متقاعد کردن منتقدانش درباره اينکه امريکا به طور موثر با اين معضل داخلي خود مقابله مي کند ، دشوار کرده است.
بر اساس اطلاعات اداره نظارت بر الکل ، تنباکو ، تسليحات و مواد منفجره امريکا (ATF)، هزاران قبضه سلاح از امريکا در سالهاي اخير به دست مجرمان در منطقه امريکاي لاتين رسيده است. 
بيشترين انتقال تسليحات امريکا به کشورهاي السالوادور ، گواتمالا و هندوراس صورت مي گيرد که در فهرست خشونت آميز ترين کشورهاي  جهان ، جزء ده کشور نخست قرار دارند.
مرکز بين المللي ويدرو ويلسون در گزارش جديد خود اعلام کرد چهل درصد تسليحات توقيف شده تنها از يک انبار نظامي در گواتمالا از امريکا وارد شده است. 
نهادها و گروههاي مخالفِ تصويب قوانين کنترل شديدتر تسليحاتي در امريکا اغلب ادعا مي کنند کشورهاي امريکاي لاتين و نه امريکا ، منبع اصلي قاچاق تسليحات به گروههاي سازمان يافته مکزيک هستند.
اما بسياري از شواهد نشان مي دهد مجرمان و گروههاي عامل ارتکاب جنايات سازمان يافته در کشورهاي السالوادور ، گواتمالا و هندوراس به تسليحات امريکايي که آزادانه در فروشگاهها و نمايشگاههاي تسليحاتي در سراسر امريکا فروخته مي شود ، دسترسي دارند.
وزارت دادگستري امريکا سپتامبر سال 2010 ميلادي فاش کرد اتباع هندوراس صدها قبضه سلاح از نمايشگاههاي تسليحاتي در فلوريدا خريداري کرده و به طور غيرقانوني به هندوراس و ديگر کشورهاي منطقه امريکاي لاتين منتقل کرده اند.
مرکز  بين المللي ويدرو ويلسون همچنين در گزارش ديگري فاش کرد مقامات گواتمالا در سالهاي اخير محموله هاي بزرگي از تسليحات و مهمات امريکايي را کشف و توقيف  کردند که گفته مي شود اين اقلام به منظور فروش به گروه لس زتاس يا ديگر گروههاي مکزيکي ، از السالوادور وارد گواتمالا شده است.
در سالهاي اخير مقامات امريکايي و کشورهاي امريکاي لاتين تلاش هايي را در زمينه مبارزه با قاچاق تسليحات آغاز کرده اند اما به نظر مي رسد براي مقابله با اين معضل بزرگ بايد اقدامات بيشتري اتخاذ شود. 
ديدار اخير باراک اوباما رئيس جمهور امريکا با سران کشورهاي منطقه امريکاي لاتين براي گفتگو درباره مسائل امنيت منطقه اي در حالي صورت گرفت که شهروندان اين کشورها مصرانه از دولت هايشان خواستند تلاشها در زمينه کنترل قاچاق تسليحات افزايش يابد.
بر اساس تحقيقات سازمان ملل متحد در سپتامبر سال 2012 ميلادي ، السالوادور و گواتمالا آنقدر تسليحات در اختيار دارند که به هر يک از سربازان خود هفت قبضه سلاح  بدهند.
آنچه مسلم است اين منطقه به يکي از خطرناکترين و خشونت آميز ترين مناطق جهان تبديل شده است و بديهي است که تسليحات امريکايي در بالا رفتن شمار تلفات در اين منطقه نقش قابل توجهي را ايفا مي کند.





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار