اصلاح قانون تجارت زمينه اي براي توسعه "بازار سرمايه"/ارائه ابزارهاي نوين مالي در "بورس"

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از ورود ابزارهاي جديد مالي و اصلاح قانون تجارت براي ارتقاي تامين مالي توسط بازار سرمايه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علي صالح آبادي در بيست و سومين همايش سالانه سياستهاي پولي و ارزي با بيان اين مطلب گفت: يکي از دغدغه هاي اصلي نظام توليد تامين منابع مالي است و بايست به دنبال راهکار مناسب براي حل اين موانع باشيم تا بتوانيم بين بخش توليدي و اقتصادي هماهنگي و تعادل را برقرار سازيم.

وي تصريح کرد: اوراق استثنا، اجاره‌، مراوهه، مضاربه اسناد خزانه اسلامي و مساقات، قرض الحسنه از جمله ابزارهايي هستند که مي‌توانند براي تامين مالي کمک کنند بايد ابزارهاي متفاوتي با درجات ريسک پذيري و ريسک گريزي در بازار سرمايه منتشر شود تا بتوانيم سرمايه گذران را جذب اين بازار کنيم.

وي اظهار داشت: تامين مالي از طريق بازار سرمايه در سال گذشته 33 هزار و 500 ميليارد تومان بوده که به نسبت سال قبل آن 50 درصد رشد را نشان مي‌دهد.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تامين منابع مالي را از دغدغه هاي نظام توليدي کشور دانست و افزود: با وجوديکه ميزان نقدينگي در کشور زياد است و بخش توليدي با کمبود آن مواجه است بايد رابطه مستقيمي برقرار شود يا پس اندازها قسمت  توليد اشاره شود.

وي با اشاره به افزايش نرخ ارز از هزار تومان به دوهزار تومان در مرکز مبادلات ارزي و 3 هزار و پانصد تومان در بازار آزاد تصريح کرد: با توجه به اين امر ارزش صادرات غير نفتي افزايش مي يابد.

وي با اشاره به اجراي اصل 44 در واگذاري بنگاهها به بخش خصوصي تاکيد کرد: دولت با توجه به اين امر نمي تواند در بخش هايي که به بخش خصوصي سرمايه گذاري مي کند اقداماتي را انجام دهد.

وي افزود: با توجه به اينکه سرمايه گذاري خارجي با محدوديت هايي مواجه است و بنابراين بايد بازار سرمايه اقداماتي را در اين راستا انجام دهد.

صالح آبادي ارزش بورس را 210 هزار ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: ارزش معاملات تمامي بورس ها در سال 91 حدود 109 هزار ميليارد تومان بوده که از اين رقم 67 هزار ميليارد تومان متعلق به بورس هاي يک کالايي است.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: ارزش بازار سرمايه در سال 84 و قبل از اجراي قانون جديد اوراق بهادار 32 هزار ميليارد  تومان بود که اين رقم با 9برابر رشد به 270 هزار ميليارد تومان رسيده است.

سخنگوي سازمان بورس اوراق بهادار اصلاح قانون تجارت و قانون ماليات هاو ايجاد اعتماد در بازار هاي مالي، اصلاح قوانين رقابتي و با ثبات کردن بازار فروش محصولات را از راهکارهاي ضروري براي افزايش تامين مالي در کشور ذکر کرد و گفت: بازار سرمايه ابزارهاي مختلفي براي افزايش تامين مالي از طريق بورس دارد.

وي با تاکيد بر اهميت همکاري بورس و بانک براي تامين مالي گفت: در اين راستا هماهنگي هايي براي نظارت و ارتقاي کيفيت مقرارت انجام شده است.

وي خاطرنشان کرد: بانک ها با توجه به شفافيت شرکتهاي بورسي آنها را در اولويت ارائه تسهيلات قرار مي‌دهند.

وي از اضافه شدن موسسات رتبه  بندي به بازار سرمايه خبر داد و تصريح کرد: اين بنگاهها اقدام به رتبه بندي شرکت ها در بازار سرمايه خواهند کرد.

سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار همچنين از ايجاد پنجره خدمات واحد خبر و داد و گفت: 20 هزار شعبه بانکي و هزار واحد ايستگاه معاملاتي بورس هم کنون فعال هستند و با ايجاد پنجره خدمات واحد ميتوانند به يکديگر خدمات ارائه کنند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: صالح آبادی ، ارزی ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار