یکسان سازی نرخ ارز,پول ملی را تقویت می کند

سياست تک نرخي و تثبيت نرخ ارز جهت اجتناب از اقتصاد رانتي و جلوگيري ازنوسانات، امري مهم در کشور محسوب مي شود.

علي اکبر نيکو اقبال کارشناس اقتصادي، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران سياست تک نرخي ارز مي تواند واردات را کاهش و صادرات را به تحرک وادار مي کند، علاوه بر آن اين سياست و ساير سياست هاي موفق صادراتي منجر به تقويت پولملي کشور مي شود.

وی با بيان اينکه براي تک نرخي کردن ارز به تعيين نرخ تعادلي نيازمنديم، بیان داشت :در حقيقت اين نرخ تعادلي نرخي است که بين عرضه و تقاضا تعادل برقرار مي کند.

وي افزود: اين نرخ اگرچه در سطح بالاتري جهت کاهش سفته بازي برقرار مي شود و کمي تورم زا است، اما حداقل از نوسانات ارزي و رانت جلوگيري کرده و فعاليت مفيد فعالان اقتصادي را تقويت مي کند.

نيکو اقبال ادامه داد: از اين طريق فعالان اقتصادي مي توانند قيمت محصولات خود را به طور واقعي محاسبه، تعيين، اعلام و حتي برنامه هاي توليدي و سرمايه گذاري هاي آتي خود را مشخص نمايند.

نيکو اقبال با بيان اينکه دولت ها در دوره وفور درآمدهاي نفتي سياست تک نرخي را اعمال کرده و زماني که دچار محدوديت شدند، سياست چند نرخي را اجرا نموده اند، خاطرنشان کرد: سياست تعيين نرخ ارز در ايران طي دهه هاي گذشته به طور کامل به درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات نفت و پايين نگهداشته شدن آن جهت ارزان تر نمودن واردات (کنترل تورم) تکيه داشته است.

برچسب ها: ارز ، تک نرخی ، سیاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار