انتقاد کارشناس عرب از تمایلات استبدادی "اردوغان"

کارشناس سیاسی عرب گفت: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه تمایلات استبدادی پیدا کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم ؛ محمد نورالدین درباره ادامه اعتراضات در ترکیه گفت: یک ماه از اعتراضات و تظاهرات در ترکیه می گذرد و به نظر نمی رسید امیدی برای خروج از این بحران وجود داشته باشد. رجب طیب اردوغان نخست وزیر و حزب عدالت و توسعه خود را وارد این بحران کرده اند. وی همچنان به سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم ترکیه ادامه می دهد.

بیشتر از هفتاد درصد از کسانی که در این تظاهرات شرکت می کنند وابسته به هیچ حزبی نیستند و نود درصد از معترضان از جوانان هستند. معترضان از اردوغان می خواهند آزادی ها به صورت کامل در ترکیه وجود داشته باشد. وی نمی خواهد به تظاهرات مردمی اعتراف کند و مدعی است تظاهرات مردمی در این کشور بر اساس توطئه خارجی است.

اردوغان ارزیابی درستی از تظاهرات مردمی در ترکیه ندارد. تنها در صورتی که اردوغان به خواسته های معترضان پاسخ مثبت دهد، بحران در ترکیه حل و فصل خواهد شد. اردوغان به دنبال وقت کشی و تضعیف اراده تظاهرکنندگان است ولی بعید به نظر می رسد تا روزهای آینده این اعتراضات متوقف شود. یکی از مشکلات موجود در ترکیه این است اگر فردی مدت زیادی در قدرت باشد و حتی اگر به صورت دموکراتیک انتخاب شده باشد ولی به تمایلات استبدادی روی می آورد و چنین وضعی را برای اردوغان شاهد هستیم. بیش از ده سال از قدرت حزب عدالت و توسعه در ترکیه می گذرد و شمارش معکوس کاهش قدرت این حزب آغاز شده است. میزان سرعت کاهش این اعتبار بر اساس پاسخگویی اردوغان به خواسته های معترضان مرتبط است.

وی افزود: شیوه تعامل دولت ترکیه با تظاهرات مردمی دلگرم کننده نبوده است و حتی کشورهای اروپایی و آمریکا نیز از دولت ترکیه انتقاد کردند. اردوغان در سخنرانی خود از لحن فرقه ای استفاده می کند و این شیوه وی در تعامل با تحرکات مردمی و تلاش برای تنش فرقه ای در ترکیه به سود ثبات این کشور و قدرت حزب عدالت و توسعه نیست. همچنین این فرقه گرایی اردوغان به ثبات منطقه خاورمیانه نیز آسیب می زند.

برچسب ها: اردوغان ، استبداد ، عرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار