رأي القدس:

گذرگاه رفح،‌ ماه رمضان و ادامه تنبیه فلسطینيان

ساکنان غزه ماه رمضان امسال هم در میان بحران بزرگ اقتصادی و کمبود شدید مواد غذایی و سوخت به سبب بسته شدن راه خشکی رفح و تخریب تونل ها توسط مقامات مصر، به استقبال اين ماه مبارک رفتند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راي القدس، مرز رفح بعد از پنج روز به شکل جزئی باز شد تا بار دیگر روز جمعه بنابر اعلام مصر از نو بسته شود. پیش از این مقامات مصر افراد کمتر از 40 سال را از آمد و شد منع کرده بودند مگر به دلائل ضروری، این تصمیم ضررهای زیادی به هموطنان فسطینی وارد کرد. بازکردن جزئی رفح اندکی از بحران عبور و مرور را کاست به طوری که برای رسیدگی به بیماریهای دشوار و افرادی که گذرنامه خارجی داشتند می توانستند از آن استفاده کنند. اما هنوز دانشجویان و صد ها خانواده و بیماران در غزه هستند که نمی توانند از این مرز عبور کنند و نیازهایشان را برآورده کنند.

بسته شدن مرز رفح غزه همزمان بود با هجوم شدید به تونل ها که مانع ورود مواد غذایی و دارویی و ساختمانی و سوخت و گاز از مصر به غزه شد. این امر باعث شد بسیاری از مراکز سوخت در غزه و تاسیسات از کار بیفتند و  هزاران نفر بیکار شدند و رکود اقتصادی شدیدی بر غزه حاکم شد.

مساله تونل ها و قاچاق از آن وضعیت ایده آلی برای فلسطینی ها نیست اما یک وضعیت استثنایی است که فلسطینی ها بعد از تشدید محاصره اسرائیل به آن مجبور شدند و به ناچار باید راه هایی پیدا کرد تا مواد غذایی به ساکنان غزه برسد. 

رفع محاصره از غزه  و رسیدن به راه حلی برای تامین مواد غذایی به ساکنان آن دو موضوع مطلوب و اصلی برای درمان و حل مساله تونل ها است. افزایش محاصره و بسته شدن مرزهای مصر با غزه همراه بود با افزایش تدابیر امنیتی در سینا و بحث دخالت فلسطینی ها و حماس در درگیرهای مصر. رسانه های مصری هم  بسیار به این مساله اشاره می کردند.

این تهمت های مصر به فلسطینیان را هر روز در اخبار مصر و روزنامه ها و صفحات فیس بوک می بینیم اما همه اش بدون دلیل و استدلال است و حتی یک بازداشتی و دستگیر شده و کشته یا زخمی  فلسطینی را در درگیری های سیناء نمی بینیم. بنابراین باید به این اتهامات شک کرد.
 
اگر هم دلیلی در این رابطه پیدا شد برخورد با آن تحریک افکار علیه فلسطینی ها نیست بلکه باید با از طریق مسئولین با کسانی که در این حوادث نقش داشته اند، برخورد کرد نه اینکه مردم فلسطین را تنبیه کرد و آنان را گرسنه نگه داشت.



برچسب ها: رفح ، فلسطین ، ماه رمضان ، مصر ، بسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار