ديپلمات سابق روسيه : حمله لاذقیه تلاش اسرائيل براي دخالت در امور داخلي سوريه است

ديپلمات سابق روسيه اي گفت: ابعاد حمله اخير اسرائيل به سوريه مشخص نيست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،ويچسلاو ماتازوف در گفتگو با شبکه تلويزيوني الميادين از مسکو درباره چگونگي حمله هوايي رژيم صهيونيستي به انبار موشکي سوريه در لاذقيه گفت: مقامات وزارت خارجه روسيه و کاخ کرملين درباره اين حمله موضعي نداشتند. اما اين حمله تلاش اسرائيل براي دخالت در امور داخلي سوريه است. اسرائيل در سالجاري چهار بار در امور داخلي سوريه دخالت کرد ولي مقامات اسرائيلي اين دخالت را تکذيب مي کنند. به نظر مي رسد آمريکا ارتش اسرائيل را تشويق مي کند تا وارد درگيري هاي کنوني در سوريه شود و از مخالفان نظام سوريه حمايت کند. همچنين در حمله اخير اسرائيل به سوريه هماهنگي هايي ميان اسرائيل، ترکيه و آمريکا صورت گرفته است. سياست هاي آمريکا در سوريه روشن است و واشنگتن از اسرائيل به عنوان يکي از ابزارهاي خود در جنگ عليه نظام سوريه استفاده مي کند.
 همچنين اهداف اين حمله اخير روشن نيست و اين که آيا اين حمله انبار موشک هاي ياخونت و موشک هاي ديگر را هدف قرار داده است يا خير؟ من فکر مي کنم اين حمله، موشک هاي عادي را هدف قرار داده است چرا که موشک هاي ياخونت موشک هاي پيشرفته هستند و در مکان امني قرار دارند و هواپيماهاي جنگنده نمي توانند اين موشک هاي پيشرفته را هدف قرار دهند. 
وي افزود: در بيشتر اين موارد اين حملات داراي اهداف سياسي تا نظامي است. پيام سياسي اين حمله فشار بر نظام سوريه و روسيه در سايه اوضاع منطقه و شکست جماعت اخوان المسلمين در مصر است. دخالت مستقيم نظامي آمريکا در سوريه چالشي بزرگ براي مسکو است و به نظر مي رسد اوباما مي خواهد به اين رويارويي با مسکو وارد شود. يکي از مشکلات سياست آمريکا در بحران سوريه مشکلات داخلي اوباماست چرا که کنگره آمريکا مخالف حمايت تسليحاتي از مخالفان نظام سوريه است. آمريکا چون به دلايل مختلف قادر به مداخله مستقيم نظامي در سوريه نيست با ابزارهاي منطقه اي خود نظير اسرائيل و ترکيه تلاش مي کند در امور اين کشور دخالت کند. همچنين طالبان پاکستان اعلام کرد صدها نفر از نيروهاي اين گروه آماده اعزام به سوريه هستند. آمريکا مي خواهد دولت ترکيه نقش بيشتري در بحران سوريه داشته باشد.
 به نظر مي رسد ترکيه و اسرائيل به دلايل مختلف نمي خواهند بيش از پيش وارد بحران سوريه شوند و اين وضع مشکلي براي آمريکاست. مشکل اين کشور تنها در سوريه نيست بلکه واشنگتن مشکل ديگري در مصر دارد. اخوان المسلمين در اداره مصر شکست خورد و ملت اين کشور درباره سرنوشت خود تصميم گيري مي کند.
ماتازوف درباره موضع روسيه در خصوص حمله احتمال خارجي به سوريه تاکيد کرد: حفظ ثبات منطقه خاورميانه موضع اصولي روسيه در اين منطقه است. در صورتي که حمله اي خارجي به سوريه رخ دهد، روسيه از ارتش سوريه با همه نوع امکانات دفاعي حمايت مي کند تا اين کشور بتواند از حاکميت خود دفاع  کند. به دليل آنکه گروه هاي مسلح تحت حمايت آمريکا و ترکيه در سوريه با شکست هاي سنگيني روبرو شده اند، تلاش مي شود اسرائيل وارد درگيري هاي سوريه شود تا روحيه نيروهاي شکست خورده در اين کشور افزايش يابد. روسيه و سوريه روابط دوستانه اي با يکديگر دارند و مقامات سوريه درباره اقدامات نظامي خود با همتايان روسي خود هماهنگ مي کنند. روسيه دولت سوريه را تشويق نمي کند وارد جنگ منطقه اي شود. زماني که اسرائيل وقوع اين حمله را تکذيب مي کند، مسکو نمي تواند از واکنش احتمالي دمشق به اين حمله حمايت کند.
تا کنون خسارت زيادي وارد نشده است که نيازمند واکنش مستقيم سوريه به اسرائيل باشد. مقاومت و دورانديشي مقامات سوري مهم تر از اين بازي سياسي و رسانه اي بي ارزش درباره اين حمله به لاذقيه است.









اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار