راز‌ضريح شش گوشه ي امام‌حسين(ع)

راز‌صريح شش گوشه ي امام‌حسين(ع) به روايات مختلف آورده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، چرا برخلاف ضريح و مرقد امامان ديگر، ضريح مرقد مطهر سيدالشهدا(ع) شش گوشه ساخته شده است.
در اين باره روايت‌هاي‌گوناگوني وجود دارد اما مجموع اين روايت‌ها و آنچه نزديكتر به منطق به نظر مي‌رسد، آن چيزي است كه شيخ‌مفيد(ره) در كتاب "الاشارات" آورده است.
او در بخشي از اين كتاب نام 17 نفر از شهداي بني‌هاشم در روزعاشورا را ذكر كرده و نوشته است آنان پايين‌پاي آن حضرت در يك قبر‌گود دفن شدند و هيچ اثري از قبر آنان نيست و فقط زائران با اشاره به زمين در طرف پاي امام(ع) آنان را زيارت مي كنند و علي‌بن‌الحسين(ع)"علي اكبر" از جمله آنان است، برخي گفته‌اند محل دفن "علي‌اكبر" نسبت به قبر امام حسين(ع) نزديك‌ترين محل است.
در بعضي از روايات‌ديگر از جمله كتاب "كامل الزيارات" جعفربن‌محمدقمي هم آمده است، امام سجاد(ع) با قدرت (امامت و ولايت) به كربلا آمد و بني‌اسد را سرگردان يافت، چون كه ميان سرها و بدنها جدا افتاده بود و آنها راهي براي شناخت نداشتند، امام زين‌العابدين(ع) از تصميم خود براي دفن شهيدان خبر داد، آنگاه جانب جسم پدر رفت، با وي معانقه كرد و با صداي‌بلند گريست، سپس به سوئيس رفت و با كنار زدن مقدار كمي خاك قبري روي آن نوشت(هذا قبرالحسين‌بن‌علي‌ابن‌ابي‌طالب الذي قتلوه عطشانأ غريبأ) اين قبر حسين‌ابن‌علي‌ابن‌ابي‌طالب است. آن حسيني كه او را لب تشنه و غريبانه كشتند، پس از فراغت از دفن پدر به سراغ عمويش عباس(ع) رفت و آن بزرگوار را نيز به تنهايي به خاك سپرد.
سپس بني‌اسد دستور داد تا دو حفره آماده كنند، در يكي از آنها بني‌هاشم و در ديگري ساير شهيدان را به خاك سپردند، نزديك‌ترين شهيدان به امام‌حسين(ع) فرزندش علي‌اكبر(ع) است.
امام‌صادق(ع) در اين باره به عبدالله‌بن‌حماد‌بصري فرموده است امام‌حسين(ع) را غريبانه كشتند، بر او مي گريد كسي كه او را زيارت كند غمگين مي‌شود و كسي كه نمي‌تواند او را زيارت كند دلش مي سوزد براي كسي كه قبر پسرش را در پايين پايش مشاهده كند. بنابراين به نظر مي‌رسد گوشه‌هاي‌اضافي ضريح امام‌حسين(ع) محل دفن پسر‌بزرگ ايشان حضرت علي‌اكبر(ع) است و محل دفن نوزاد شش ماهه اباعبدالله‌الحسين(ع) يعني علي‌اصغر نيز روي سينه پيكرمطهر امام‌حسين(ع) است. /ص

گزارش از : عطيه آقابابايي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
رونیکا
۱۵:۵۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۳
سلام خداخیرتون بده