پيام "ملک عبدالله به "روحاني" مي‌تواند استارت همکاري‌هاي ژئواستراتژيک تهران و رياض باشد/ همکاري ايران و عربستان به نفع امنيت خليج فارس و منطقه است

"کيهان برزگر" تحليلگر سياسي در مقاله جديد خود در پايگاه تحليلي "المانيتور" با اشاره به پيروزي "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب کشورمان در انتخابات رياست جمهوري و تاثير آن بر چشم انداز روابط ايران و عربستان سعودي آينده اي روشن را براي روابط دو کشور پيش بيني مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المانيتور، نويسنده مقاله در ادامه با اذعان به اين مداخله دولتهاي غربي در امور داخلي کشورهاي خاورميانه مي نويسد "براي مثال در مورد روابط ايران و عربستان سعودي بايد گفت که در اواخر دهه 90 ميلادي حضور دولت آمريکا در منطقه سبب شد تا روابط ايران و عربستان سعودي تا حدودي با کدورت مواجه شود. سياست امريکايي ها دامن زدن به اختلاف ميان قدرتهاي منطقه اي از جمله ميان ايران و دولت عربستان سعودي بوده است. براي مثال آمريکايي ها اغاز تجاوز نظامي در عراق سعي کردند تا بر اختلافات قومي در آن کشور دامن زنند. يکي از عوامل اصلي کدورت روابط ميان ايران و عربستان سعودي نيز نزديکي خاندان آل سعود به دولت آمريکا بوده است".

در ادامه گزارش آمده است: "دولت ايران همواره تاکيد کرده است که اين عربستان سعودي است که سبب شده تا حضور نظامي و امنيتي دولت آمريکا در منطقه خاورميانه افزايش يابد. ايران همچنين تاکيد کرده که همکاري دولت عربستان سعودي با آمريکايي ها در اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران يک امر منفي و تاثيرگذار در روابط دو کشور بوده است. ايران و عربستان سعودي قدرت هايي کليدي و تاثير گذار در معادلات منطقه اي هستند. هر دوي اين کشورها بر امنيت خليج فارس، منطقه شمال آفريقا و همچنين کشور مصر تاثيرگذار هستند. بايستي اشاره کرد که دو کشور در ارتباط تنگاتنگ با ارزشها و اصول شکل گرفته در خاورميانه هستند." 

نويسنده مقاله در ادامه با ابراز خوش بيني در مورد بهبود روابط ايران و عربستان سعودي در دوران رياست جمهوري "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب کشورمان مي افزايد "با پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري اخير ايران انتظار مي رود که منافع ژئواستراتژيک جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي در منطقه تقويت شود و دو کشور تلاش کنند تا همکاري با يکديگر را تقويت نمايند." 

"در اين باره، تهران سعي دارد تا در عرصه داخلي با در پيش گرفتن سياست مصالحه ملي از نظر سياسي و اقتصادي موقعيت خود را تقويت نمايد. در عرصه سياست خارجي نيز بخصوص در مورد روابط ايران و عربستان سعودي تقويت اين رابطه دوجانبه مي تواند به کاهش تنش در منطقه بيانجامد. ايران و عربستان سعودي در افزايش تنش در منطقه منافعي ندارند چرا که مي دانند با افزايش بي ثباتي در منطقه تنها گروههاي افراطي و تروريست هستند که از فرصت ايجاد شده به نفع خود استفاده مي کنند. ايجاد اختلاف ميان جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي به عنوان دو قدرت منطقه اي تنها باعث استفاده رقباي منطقه اي ديگر از جمله ترکيه و قطر از فرصت پيش آمده مي شود." 

اين تحليلگر در ادامه مي افزايد "تنش ميان ايران و عربستان سعودي به ضرر هر دو کشور خواهد بود. هر دو کشور مي دانند که حمايت قطر و ترکيه و کشورهاي غربي از تروريست هاي سوري روندي مداوم بوده است. در نتيجه دو کشور مي توانند در زمينه رفع بحران سوريه نيز با يکديگر همکاري نمايند. سياست تعاملي دولت روحاني مي تواند به بهبود ترديجي روابط دو کشور کمک نمايد. دو کشور با در پيش گرفتن اين سياست مي توانند کنترل مسائل منطقه اي را در دست گيرند. به نظر مي رسد که فرصت تازه اي براي ايران و عربستان سعودي به منظور گسترش روابط دوجانبه ميان آن دو کشور ايجاد شده است. پيام تبريک ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودي به "حسن روحاني" رييس جمهوري اسلامي ايران مي تواند حرکتي مثبت از سوي خاندان آل سعود در قبال ايران قلمداد شود. دو کشور مي توانند با تاکيد بر همکاري هاي ژئواستراتژيک از جمله تقويت همکاري هاي امنيتي در خليج فارس و همچنين در زمينه مبارزه عليه تروريسم با يکديگر همکاري نزديکي داشته باشند. اين موضوع در نهايت مي تواند به بهبود وضعيت سوريه و کمک به رفع بحران در آن کشور بيانجامد."  



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار